Man -> txt
Fra : Jimmy

Dato : 28-11-02 20:43

Hej

Kan man pipe en hel man over i en .txt fil så den kan læses på Windows?

Når jeg prøver kommer der en masse mystiske koder med.

Jeg vil foretrække klar tekst-løsningen da det er for besværligt med post
script på windows.

/Jimmy

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-11-02 21:25

Jimmy wrote in <XkuF9.132$oN2.2977@news.get2net.dk>:
> Kan man pipe en hel man over i en .txt fil så den kan læses på Windows?
> Når jeg prøver kommer der en masse mystiske koder med.

man less | col -b > less.txt

Hvis du også vil lave linjeskift om til dos-format:

man less | col -b | sed 's/$/^M/' > less.txt

^M skrives i bash ved at trykke CTRL-V CTRL-M
^M skrives i emacs ved at trykke CTRL-Q CTRL-M

--
Mvh.

Niels Andersen
Linux 2.4.18 - Debian testing/unstable

Fra : Jimmy

Dato : 28-11-02 22:06

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> man less | col -b > less.txt

Smukt!

Tak for det.

Mvh
Jimmy

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-11-02 22:34

Niels Andersen wrote:
> man less | col -b > less.txt
> Hvis du også vil lave linjeskift om til dos-format:
> man less | col -b | sed 's/$/^M/' > less.txt

"col" er vel overflødig? "man" plejer da ikke at sende alle de der
specialkoder ud til en pipe?

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-11-02 07:36

Lars Kongshøj wrote in <3DE68BAE.523350BC@hotmail.com>:
> "col" er vel overflødig? "man" plejer da ikke at sende alle de der
> specialkoder ud til en pipe?

Det gør man vel ikke, men "man" (programmet) gør altså, som standard. :)
(I hvert fal de versioner jeg har arbejdetet med.)

Prøv selv at køre fx. "man less > less.txt", og så åbne less.txt i fx.
emacs. Det er nærmest ulæseligt.

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 29-11-02 09:59

Niels Andersen wrote:
> Det gør man vel ikke, men "man" (programmet) gør altså, som standard. :)
> (I hvert fal de versioner jeg har arbejdetet med.)

Du har ret, har lige prøvet at pipe til od -c.

--
Lars Kongshøj

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 28-11-02 21:34

Jimmy skrev:

> Kan man pipe en hel man over i en .txt fil så den kan læses
> på Windows?
>
> Når jeg prøver kommer der en masse mystiske koder med.

Hvad med HTML?

$ man -Thtml groff

// Klaus

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 28-11-02 22:48

Klaus Alexander Seistrup wrote:
> Hvad med HTML?
> $ man -Thtml groff

Smart. Hvilken "man"-version kan det? (Min fra
ftp://ftp.win.tue.nl/pub/linux-local/utils/man/ kan ikke, og den fra
Redhat 6-etellerandet kan heller ikke).

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : svend-erik madsen

Dato : 28-11-02 23:03

Lars Kongshøj skrev:

> Smart. Hvilken "man"-version kan det? (Min fra
> ftp://ftp.win.tue.nl/pub/linux-local/utils/man/ kan ikke, og den fra
> Redhat 6-etellerandet kan heller ikke).

Hej
Ikke for at skabe splid, men er der ikke tale om man2html ?

vh
sv-e

Fra : Peter Makholm

Dato : 28-11-02 23:26

svend-erik madsen <sekm@odin.dyndns.dk> writes:

> Ikke for at skabe splid, men er der ikke tale om man2html ?

Nej, der er tale om forskellige back-ends til groff. Man kan også
skrive:

$ man -Tps ls
$ man -Tdvi ls
$ man -Tlj4 ls

For at få manualsiden for ls i henholdsvis PostScript, som DVI-fil
eller som LaserJet4(?)-fil.

Det kræver dog at ens man bruger groff og at ens groff er ny nok.

--
Peter Makholm | First you fall in love with Antarctica, and then it
peter@makholm.net | breaks you heart

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 29-11-02 07:00

Peter Makholm skrev:

> Det kræver dog at ens man bruger groff og at ens groff er ny nok.

- og det er Debians (i hvet fald den fra testing).

// Klaus

Fra : svend-erik madsen

Dato : 29-11-02 09:49

Peter Makholm skrev:

> [...]
> eller som LaserJet4(?)-fil.
>
> Det kræver dog at ens man bruger groff og at ens groff er ny nok.

Det er jo rigtig smart Men på min RedHat 8.0 ser det nu ud til at
syntaksen er følgende for at lave en html side via groff:

man ps|groff -Thtml

Måske er der noget som jeg mangler at sætte op ?

vh
sv-e