Netværk i mindre virksomhed
Fra : Jane J.

Dato : 28-11-02 16:20

Hvilket netværkssystem skal jeg anvende?
Firmaet har 4 arbejdsstationer og arbejder primært med 3d-Cad - dvs. der er
en ret stor udveksling af filer mellem server og arb.stationer.
Indtil nu er anvendt Novell.

Er der nogen der har noget erfaring med lign. forslag,fordele og ulemper ??

Fra : MikeU

Dato : 28-11-02 17:17

"Jane J." <JJ@1sol.dk> skrev

> Hvilket netværkssystem skal jeg anvende?
> Indtil nu er anvendt Novell.
>
> Er der nogen der har noget erfaring med lign. forslag,fordele og ulemper
??

Software:

Bruger selv Novell 6 på jobbet. Meget stabilt og hurtigt. Deres NCP protokol
med Burstmode flytter store filer meget hurtigt.

Hardware:

Prøv en HP Procurve eller Nortel Baystack switch m. Gigabit modul. Fiber,
hvis du skal være avanceret. (prøv NEM Computer for HP, Azlan for Nortel).

Billigere alternativer er fx. Edimax. (prøv Zitech)

Sammen med et Gigabit netkort i serveren, og 100 Mbit til
arbejdsstationerne, er du ret godt kørende.

Kommer selvfølgelig an på hvor store filer, der skal flyttes, men optimalt
set kan du også køre Gigabit til arbejdsstationerne. Prismæssigt ligger
denne selvfølgelig noget højere, afhænger også af den eksisterende
kablings-infrastruktur, se evt her:

http://www.linksys.com/Products/product.asp?grid=29&prid=407

http://www.dlink.com/products/Business/BackboneGigabit/

http://www.intel.com/network/connectivity/products/express_switches.htm

Håber det besvarede nogen af dine spørgsmål.

--
"Intelligence is the ability to avoid doing work, yet getting the work done"
Linus Torvalds

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-02 17:43

> Billigere alternativer er fx. Edimax. (prøv Zitech)

www.satech.dk kan du for omkring 8000kr. få 8 PC'er eller servere på en
switch med 1000mbit over kobber. Prisen er ca. og excl kabler. men incl
moms.

James R Hansen
james(hos)jemmer.dk
Jemmer Networks