Hvad får jeg ud af nyt ram?
Fra : Claus Frølund

Dato : 28-11-02 12:15

Hej gruppe!

Jeg har for nyligt købt et bundkort med VIA KT400 chipsæt, og benytter
stadig mit "gamle" DDR PC2100 ram (512Mb). Er det pengene værd at investere
i noget PC3200 ram? Og i så fald, hvilket mærke?

M.v.h. Claus

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 28-11-02 12:42

> [...]
investere
> i noget PC3200 ram? Og i så fald, hvilket mærke?

Medmindre du kan sælge dit gamle ram for noget nær prisen for det nye, så
tror jeg dit marginale gain i forhold til prisen er rimeligt lavt.

Fra : o&u

Dato : 28-11-02 13:04

On Thu, 28 Nov 2002 12:14:55 +0100, "Claus Frølund"
<cf@krog-iversen.dk> wrote:

> [...]
>stadig mit "gamle" DDR PC2100 ram (512Mb). Er det pengene værd at investere
>i noget PC3200 ram? Og i så fald, hvilket mærke?

Hej

Dine pc2100 ram kan køre fsb 133 MHz.

Læs nogle reviews for dit bundkort, søg med google.com med:

bundkortnavn review

og se om benchmarks er bedre med ram ved 200 MHz end ved 166 MHz og
133 MHz. Ofte performer bundkortene bedst ved 166 MHz ram, altså hvad
pc2700 kan klare.

Med KT400 chipset og pc3200 ram skulle der være mulighed for at køre
ram ved 200 MHz, asynkront. Men det virker ikke stabilt for ret mange
kt400 boards. Så man må alligevel ofte nøjes med at køre noget
langsommere, f.eks. 166 Mhz.

Nu har du vel ikke en fsb333 cpu alligevel (2x166), det er XP2700+ og
opad. Langsommere XP'er er jo fsb266 (2x133).

Så jeg ville da sige, at lade være med at købe andet ram. Hvis du gør,
så køb 2 stænger, for dual-ddr chipsets som nforce2 kræver parvist
isat ram.

Undersøg også i bios, om du kan køre ram langsommere end fsb imod cpu.
F.eks. overclocke cpu med fsb op imod 166 (25 % OC) med ram kørende
133.

mvh

John