Fra DKK til DCH
Fra : Susanne Pedersen

Dato : 28-11-02 11:17

Er der nogen, der har prøvet at skifte fra at træne lydighed efter
DKK´s program til at træne efter DCH´s program?

Jeg vil gerne høre om, hvordan I og jeres hunde har oplevet skiftet.
Hvad har været sværest at lære hundene?
Hvor kommer man til at lave fejl?
Hvad skal man undgå?
Hvad gør man med kommandoerne, der hvor de ikke dækker over det samme
begge steder?
Vil jeg være nødt til helt at droppe DKK prøverne eller er det muligt
at gå til prøver begge steder?

Jeg er ikke så bekymret for de helt nye øvelser, men mere for de
øvelser, der ligner hinanden, men ikke er helt ens.

Susanne, Sibelius og Luna

Fra : Rikke Andersen

Dato : 29-11-02 10:24

Hej Susanne

Hvad er det du har gang i *S* Du forlader os da vel ikke.....

Nej helt seriøst prøv at tale med Grethe Rasmussen her fra Fyn, hun er
fornylig begyndt at træne DCH også og jeg mener den allerede er A hund (men
jeg er ikke helt sikker) så hun må kunne give dig et godt indblik i hvordan
det har været

Knus fra Rikke og Bobbe

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 02-12-02 08:08

Hej Rikke

Nej, jeg håber ikke det bliver nødvendigt at forlade jer *S*
Jeg er bare frygteligt frustreret over, at jeg ikke kan finde et sted
og træne hundene sammen med andre. Dels for hundenes skyld, dels fordi
jeg ikke kan tage mig sammen til at få trænet.

DCH har en afdeling med 150 medlemmer i Vejle, og de træner hele året,
så hvis det kan lade sig gøre at træne der, uden at hundene bliver
totalt forvirrede, så ville det være helt perfekt. Så kan jeg træne
DKK øvelserne derhjemme.

Tak for rådet, jeg vil prøve at tale med Grethe Rasmussen om det.

Knus fra
Susanne, Sibelius og Luna (som i øvrigt fik sit første certifikat i
går)

Fra : Sussan S. Jensen

Dato : 29-11-02 15:18

Hej Susanne
> Er der nogen, der har prøvet at skifte fra at træne lydighed efter
> DKK´s program til at træne efter DCH´s program?

Ikke skifte, men vi træner både DKK og DCH

> Jeg vil gerne høre om, hvordan I og jeres hunde har oplevet skiftet.
> Hvad har været sværest at lære hundene?
Forskellen på indkaldet DCH's indkald er med hunden foran føreren
> Hvor kommer man til at lave fejl?
Indkald, apport, søge/næseprøve og fremadsendelse er mine fejlmargener
> Hvad skal man undgå?
Tja... der er jo ikke rigtig noget man kan undgå, da der jo er visse
øvelser i begge programmer som overlappes, men undgå at træne begge
indkald "samtidig"/for tæt på hinanden
> Hvad gør man med kommandoerne, der hvor de ikke dækker over det samme
> begge steder?
Indkald, DCH's bruger jeg HER til, DKK's Oskar PLADS!
Det er faktisk det eneste jeg har ord for, ellers er subtile
kropssprogsforandringer i min måde at stå på, eller at holde hænderne
på..
> Vil jeg være nødt til helt at droppe DKK prøverne eller er det muligt
> at gå til prøver begge steder?
Du kan sagtens gå til prøver begge steder!! Det gør vi da! ØHH,
Gjorde, begynder igen til næste år!

Held og lykke!

MVH
Sussan
Http://schnauzers.dk

Fra : Is

Dato : 30-11-02 19:21

> Er der nogen, der har prøvet at skifte fra at træne lydighed efter
> DKK´s program til at træne efter DCH´s program?

---

Hvad med bare at finde en DcH ! og så besøge den !! så kan du jo hvordan
de gør !

--
Venlig hilsen
Erik Isager

Fra : Susanne Pedersen

Dato : 02-12-02 08:30

Det har jeg allerede gjort.

Jeg fik lov til at træne med på et C-hold og der kunne jeg se hvor
forvirret min hund blev. Han er nu i 4 år gået direkte på plads efter
indkald, spring, apport osv og så begynder jeg lige pludselig at bede
ham om at gøre noget andet.

Da jeg spurgte træneren om gode råd, fik jeg bare at vide, at jeg
skulle droppe DKK og kun træne på DCH´s måde fremover.
Jeg håbede, at der var nogen her, der havde lidt mere konstruktive
løsninger.

Susanne

Fra : Is

Dato : 02-12-02 20:56

> [...]
> skulle droppe DKK og kun træne på DCH´s måde fremover.
> Jeg håbede, at der var nogen her, der havde lidt mere konstruktive

---

Hej Susanne

Du har en ny kommando at lære ! "Her"

Ved kommandoen "her" skal hunden, når du går baglæns, gå så tæt foran dig
som muligt, når du stopper op, skal hunden sætte sig så tæt som muligt foran
dig.

Når det er lært, bruger du hundens navn & her, når hunden skal komme hen og
sidde foran dig ! Det er en fordel IKKE at stå med samlede ben når hunden
skal sidde for an dig !!

Snakker vi konkurrence ??? så stopper apport og spring når hunden sidder
foran dig, så der er ikke noget til hinder for at du også kan så med lidt
spredte ben til konkurrence. Det samme gælder indkald efter dæk, her står i
konkurrenceprogrammet, at du må bruge hundens navn & her.

Jeg kender ikke noget til DKKs program og kommandoer. Men jeg håber du kan
bruge ovenstående til noget ???

--
Venlig hilsen
Erik Isager