DDD_2002_4
Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-11-02 09:29

Så er DDD's nye cd-rom på gaden. Og med et længe ventet antal nye
indtastninger - og det er jo da glædeligt.

Og (traditionen tro) desværre også med nogle skønhedspletter.

I en del filer forkommer der flere personer med samme løbenr og / eller
personer med et løbenummer som et tal med tolv decimaler.

Eks. fra B5290:

B5290;282; - osv.
B5290;283; - osv.
B5290;283,100006103516; - osv.
B5290;284; - osv.
B5290;285; - osv.

B5290;781; - osv.
B5290;782; - osv.
B5290;783,099975585938; - osv.
B5290;784; - osv.
B5290;785; - osv.

I det første tilfælde kan det være et dårligt kammufleret forsøg på at
skjule en fejl i den oprindelige indtastning. I det andet tilfælde ser
jeg ingen grund til decimaltallet.

I andre filer forekommer der midt i hver eneste linie et helt umotiveret
'blødt linieskift' (hex: 0A), som kan give anledning til en vis
forstyrrelse.

Eksempelvis: B5394 m. m. fl.

Dette fundet efter blot 5 minutters kendskab til cd-rommen.
Og alene nævnt her til orientering for programørrer der pusler med at
lave programmel til indlæsning af denne cd-rom.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bo

Dato : 28-11-02 18:08

> Dette fundet efter blot 5 minutters kendskab til cd-rommen.
> Og alene nævnt her til orientering for programørrer der pusler med at
> lave programmel til indlæsning af denne cd-rom.
> mvh, A:\Feldborg

Ja, sidder lige og pusler med at opdatere LynFT. De grå hår stiger i
antal
Men det er jo en udfordring hver gang DDA ændre filestruktur, men at fjerne
årstal og i stedet indsætte linienummer er vist ikke helt logisk, men må
være noget deres eget søgeprogram bruger internt (LynFT bruger samme
metode).
Det mest generende er dog når tidligere CD'ers filer skal køres sammen med
de nye, oversigterne bliver let lidt rodende.
Nå, må se hvad jeg kan få løst i løbet af et par dage, der ligger jo mange
gode data på CD'en

Bo

www.boekelund.dk

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 28-11-02 22:01

"Bo" <bo@dadlnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> årstal og i stedet indsætte linienummer er vist ikke helt logisk, men

> være noget deres eget søgeprogram bruger internt (LynFT bruger samme

Held og lykke! Vi er helt sikkert mange, der er glade for din LynFT. Men
hvordan ligger det med winFT basen anvendt i forbindelse med den nye CD?

Taknemmelige hilsner

Chr. Wirenfeldt

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 28-11-02 22:48

On Thu, 28 Nov 2002 18:08:14 +0100, "Bo" <bo@dadlnet.dk> wrote:

>Det mest generende er dog når tidligere CD'ers filer skal køres sammen med
>de nye, oversigterne bliver let lidt rodende.

En lille ide i den forbindelse. CD'en har jo en funktion, der hedder
eksport i WinKip-format. Den er jeg begyndt at bruge temmelig meget.
Så får man nemlig dataene ind på harddisken, hvor søgning er meget
hurtigere, og samtidig får man alle filer i samme format.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bo

Dato : 29-11-02 14:51

"Lars Jørgen Helbo" skrev i en meddelelse >
>En lille ide i den forbindelse. CD'en har jo en funktion, der hedder
> eksport i WinKip-format.

Ja, men desværre kræver CD-programmet at kipdata ligger på H-drev. Mit
cd-drev hedder desværre "I" , så jeg kan ikke bruge CDen. Har forsøgt at
flytte det hele over på C-drev, men programmet efterlyser fortsat mit
H-drev.

Bo

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 29-11-02 17:13

On Fri, 29 Nov 2002 14:50:32 +0100, "Bo" <bo@dadlnet.dk> wrote:

> [...]
>cd-drev hedder desværre "I" , så jeg kan ikke bruge CDen. Har forsøgt at
>flytte det hele over på C-drev, men programmet efterlyser fortsat mit

Prøv at kigge ind i menuen "Indstillinger"

Fra : Bo

Dato : 29-11-02 18:29

> Prøv at kigge ind i menuen "Indstillinger"
> -- > Lars Jørgen Helbo <l

Ups...det var ligegodtnok pinligt.

Bo

Fra : Bo

Dato : 28-11-02 22:40

Om WinFTbasen:
Den gode nyhed er at såvel Kipdata og de væsentlige felter læses uden
problemer.
Men desværre ikke FT år, sogn , herred og amt. Stednavnet kommer med og det
løser en del af problemet.
Det er ikke noget stort problem at få de manglende data ind. Jeg skal nok
finde tiden til det i weekenden.

Mangler forresten Kipdata for A0001-2, de er ikke med på kipdata.txt.

Bo

www.boekelund.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-02 09:46

"Bo" <bo@dadlnet.dk> skrev Thu, 28 Nov 2002 22:39:36 +0100

>Mangler forresten Kipdata for A0001-2, de er ikke med på kipdata.txt.

Tja, efterhånden skal der jo meget til før man bliver overrasket.

Så vidt jeg kan se, se er det sogne der er blevet genindtastet uden at
man har gjort sig den ulejligehed at slette de gamle filer. Og i det ene
tilfælde har man end ikke fået den nye med.

Fra DDD_3:
Vejle;Nørre Tyrstrup;Vonsild;1845;A0001
Vejle;Nørre Tyrstrup;Dalby;1845;A0002

Fra DDD_4:
Vejle;Nørre Tyrstrup;Dalby;1845;C3528
Vejle;Nørre Tyrstrup;Vonsild;1845; ikke med i oversigten.

Dalby 1845 ligger altså på cd-romme 2 gange, A0002 og C3528 og er med i
oversigten under sidstnævnte.

Men Vonsild 1845 ligger der kun under A0001, og ikke er med i
oversigten. Den burde også ligge under C3527, men denne er ikke med
hverken som fil eller i oversigten.

Begge de to sogne optræder iøvrigt også to gange i Kip-folder. Og for
Dalbys vedkommende er de også begge søgbare i on-line basen. Så kom ikke
her - og sig at DDA ikke giver os nogen valgmuligheder.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : John Thomsen

Dato : 10-12-02 02:13

On Thu, 28 Nov 2002 09:29:03 +0100, Arne Feldborg
<feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> [...]
>
>I en del filer forkommer der flere personer med samme løbenr og / eller
>personer med et løbenummer som et tal med tolv decimaler.

Egentlig kan det vække til eftertanke, at der stadigvæk skal være den
slags faktuelle fejl, ligesom der skal være problemer med selve
præsentationen, samt at der også er bøvl med fil-formaterne og deres
størrelse, ikk?

Inden brug skal man altid selv foretage en eller flere former for
tilretning.

De udgav den første CD med årstallet '95 på, det var i WordCruncher og
lige siden har de bevæget sig i forældet teknik i stedet for at vælge
KISS - Keep It Simple Stupid.

On-line søgningen virker (stadig) heller ikke for godt...

Og det skulle være landets fineste organ for opbevaring for landets
digitale klenodier!

Venligst
John

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-12-02 08:35

Tue, 10 Dec 2002 01:12:56 GMT, skrev John Thomsen:

[kritik af DDA]

>Og det skulle være landets fineste organ for opbevaring for landets
>digitale klenodier!

De er i hvert fald det eneste organ og vi er dermed helt afhængige af
dem og må finde os i talentløs forvaltning af VORT arbejde

Venlig hilsen
Kurt Hansen

Fra : Kurt Hansen

Dato : 10-12-02 08:35