Th. Thrues Bogtrykkeri -
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 28-11-02 01:40

- var der engang noget der hed i Århus. Og på et billede fra omkring
1905 er der en bro over åen ind til trykkeriet.

Men mere nøjagtig hvor ved Århus Å lå denne virksomhed?

--
Jørgen Grandt / www.hamigen.dk (mails til mig er minus men)
"Folk som ved hvad der er bedst - hærger verden som en pest"

Fra : Steen Christensen

Dato : 28-11-02 22:09

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> wrote in message
> - var der engang noget der hed i Århus. Og på et billede fra omkring
> 1905 er der en bro over åen ind til trykkeriet.
>
> Men mere nøjagtig hvor ved Århus Å lå denne virksomhed?

Pladseringen kan jeg ikke finde, men TRAP 4.udg 1926 skriver: 'Af
bogtrykkerier findes der ca. 35, hvoriblandt ... særlig kan fremhæves De
forenede Bogtrykkerier ... og Th. Thrues Bogtrykkeri, grl. 1875; Bygn. opf.
1898 efter Tegn. af Arkt. Frimodt Clausen.'

Hilsen Steen.
--
-----
Steen Christensen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 30-11-02 18:01

"Jørgen Grandt" <Unstable@ButOnCable.dk> skrev i en meddelelse
> - var der engang noget der hed i Århus. Og på et billede fra omkring
> 1905 er der en bro over åen ind til trykkeriet.
>
> Men mere nøjagtig hvor ved Århus Å lå denne virksomhed?

Hej Jørgen

Th.Thrues Bogtrykkeri lå skråt overfor det der idag er Åboulevarden 46,
eller mere præcist overfor det der engang var Aarhus Stiftstidendes
personaleparkering og ved siden af Stifttidendes garager og værksted.
Jeg sidder med et billede fra ca.1920. Billedet har været på bibliotekernes
internet, men jeg kan ikke finde det mere. Billedet og flere andre findes på
Lokalhistorisk samling.

Jeg har i min barndom været flere gange på trykkeriet. Efter lukningen
overtog Stiftstidende bygningen og Tilbudsavisen rykkede ind (nu Århus
Onsdag). Senere overtog Sømændenes Forbund huset, og ejede det formentlig
til det blev revet ned.

Niels
malgré-tout burmeser
http://dk.photos.yahoo.com/niels_k_jacobsen

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 30-11-02 20:38

Niels Jacobsen <niels.k.jacobsenNOSPAM@oncable.dk> skrev bl.a.:

> [...]

> eller mere præcist overfor det der engang var Aarhus Stiftstidendes
> personaleparkering og ved siden af Stifttidendes garager og værksted.

Hej - og tak.

Efter din beskrivelse tyder det på at den gamle bro over åen ind til trykkeriet
må have ligget cirka lige dér hvor den nuværende nye betonbro*) forbinder
Fiskergyde og Harald Skovbys Gade; eller måske nogle meter sydøst for denne.
Er det ikke rigtigt opfattet?

*) billede nr. 21 på min hjemmeside-underside om Århus' åbroer ...

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-12-02 05:48

> [...]
denne.
> Er det ikke rigtigt opfattet?
>
> *) billede nr. 21 på min hjemmeside-underside om Århus' åbroer ...

Hvis du med nogle meter mener 2-5 meter, er det lidt forkert, der nok tale
om ca.50 meter +-.
I min tid lå der på hjørnet af Fiskergyde og Åboulevarden en parkeringsplads
og garager for Provinsbanken (nu Danske Bank) garagerne lå langs Fiskergyde
og derefter på samme grund en lille 3 (?) etages ejendom tilbagetrukket fra
gaden. Så kom der endnu en ejendom og så Th. Thrue. Broen gik direkte ind
til trykkeriet, og på broen var et stort skilt for trykkeriet.

Pokker osse at det billede tilsyneladende ikke er på nettet mere, jeg har
det kun som print.

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-12-02 07:03

"Niels Jacobsen" <niels.k.jacobsenNOSPAM@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> Pokker osse at det billede tilsyneladende ikke er på nettet mere, jeg har
> det kun som print.

Hej Jørgen

Nå, så fandt jeg det alligevel. Men det er i en dårligere kvalitet end det
print jeg har.
http://216.239.39.100/search?q=cache:zTZLLaFWqHkC:manila.djh.dk/dip01by/stor
ies/storyReader%2445+Aagade+Aarhus&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-12-02 08:26

> [...]
http://216.239.39.100/search?q=cache:zTZLLaFWqHkC:manila.djh.dk/dip01by/stor
> ies/storyReader%2445+Aagade+Aarhus&hl=da&lr=lang_da&ie=UTF-8
Hej igen

Glemte lige at forklare. Th.Thrues Bogtrykkerie er bygningen forrest til
venstre (fraregnet skuret).
Derefter kom den 4 (?) etagers ejendom og sammenbygget med denne, den lille
ejendom der lå langt tilbage. Den høje hvide bygning bagest til venstre er
den bygning der stadig ligger på hjørnet af Fiskergyde og Åboulevarden.

Fra : Jørgen Grandt

Dato : 01-12-02 10:30

Niels Jacobsen skrev bl.a.:

> Glemte lige at forklare. Th.Thrues Bogtrykkerie er bygningen forrest til
> venstre (fraregnet skuret).

Hej Niels
Tak for hjælpen! Jeg vil prøve at finde originalbilledet i Lokalhistorisk
Samling en af dagene. Er du interesseret i en scannet kopi som vedhæftet fil
hvis det lykkes mig? Jeg skal bl.a. have spurgt arkivet hvad de forskellige
åbroer hedder og hed.

PS: Smukke katte du har ...

Mvh.: Jørgen

Fra : Niels Jacobsen

Dato : 01-12-02 12:31

> [...]
fil
> hvis det lykkes mig? Jeg skal bl.a. have spurgt arkivet hvad de

Ja tak det vil jeg gerne have, så jeg kan få det gemt. Da jeg engang for
mange år siden selv fandt billedet i arkivet var det ret nemt at finde.
Jeg har lige gravet dybt i gemmerne og har fundet et par gamle s/h negativer
fra engang i 80erne, som viser lidt af Thrues bygning, og et af Clemensbro,
Og så har jeg et billede af Thrues Bro som er omtrent fra samme tid som det
billede jeg fandt til dig idag. Billedet er taget tættere på broen og på en
anden årstid, der er ingen blade på træerne. Dette billede findes
sandsynligvis også på arkivet. Jeg har affotograferet det fra en fotostat
for mange år siden, så kvaliteten er ikke helt ok.
Jeg har scannet billederne. Må jeg sende dem til dig?

Tak for rosen fra mine katte.