P8 og P9 fejlmonteret. Problem?
Fra : Ukendt

Dato : 27-11-02 22:54

Godaften.

Har nogen af d'herrer m/k nogensinde prøvet at fejlmontere en
AT-strømforsynings P8 og P9 Molex-stik? De skal, som bekendt, sidde med sort
ledning mod sort ledning - men hvad nu hvis man gør det forkert? Hærger det
bundkortet?

/Chr

Fra : sls[2770]

Dato : 28-11-02 00:10

> Har nogen af d'herrer m/k nogensinde prøvet at fejlmontere en
> AT-strømforsynings P8 og P9 Molex-stik? De skal, som bekendt, sidde med
sort

Jeg har ikke selv prøvet, men min kammerat har. Der futtede bundkortet og
rammene af, rammene var nærmest smeltet fast i bundkortet og var ikke til at
få op af soklerne igen Kan ikke huske om CPU overlevede, men det tror
jeg næppe...

Hvis du prøver, så husk lige at tage nogle billeder..

Mvh sls

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-11-02 02:33

Christian Mygind wrote:

> De skal, som bekendt, sidde med sort
> ledning mod sort ledning - men hvad nu hvis man gør det forkert? Hærger det
> bundkortet?

Jeg fandt pinout og sammenlignede med stikkene vendt forkert:

Pin#   Color      Function   [omvendt]

1   Orange      Power Good   Ground
2   Red      +5V DC      Ground
3   Yellow      +12V DC      -5V DC
4   Blue      -12V DC      +5V DC
5   Black      Ground      +5V DC
6   Black      Ground      +5V DC
7   Black      Ground      Power Good
8   Black      Ground      +5V DC
9   White      -5V DC      +12V DC
10   Red      +5V DC      -12V DC
11   Red      +5V DC      Ground
12   Red      +5V DC      Ground

Pin 1 får Ground istedet for Power Good, det kan næppe smadre noget.
Ligeledes med Pin 7.
Men resten af forbindelserne er nok til at lave en kæmpe kortslutning.
Især fordi +5V og Ground er byttet om næsten hele vejen igennem.
Mange IC'er som får omvendt spænding "skyder hatten af" - dvs. bliver så
varme at de næsten eksploderer, fordi de udgør en kortslutning.

Fra : Ukendt

Dato : 28-11-02 09:54

Jens C. Hansen [Odense] skrev:

[cut]
> [...]
> Mange IC'er som får omvendt spænding "skyder hatten af" - dvs. bliver
> så varme at de næsten eksploderer, fordi de udgør en kortslutning.

Tak til begge for svarene.
Min søster har rent faktisk netop PRØVET at gøre det. Maskinen ville så,
mærkeligt nok, ikke starte - hvorfor hun så ringede til mig. Maskinen kan nu
køre POST, men når den når til boot går den død; sort skærm og blinkende
cursor. Mit spørgsmål er så, om chipsættet er ristet ELLER om bundkort rent
faktisk overlever en sådan fejl, enten pga. en sikring eller pga. manglende
korrekt "power good" (som jeg mener at huske som et signal fra PSU'en når
alle voltager er stabile). RAM tælles op & BIOS kan under autodetect finde
harddisken.

/Chr

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 28-11-02 14:04

Christian Mygind wrote:

> [...]
> alle voltager er stabile). RAM tælles op & BIOS kan under autodetect finde

Hvis chipsettet var ristet ville den være stendød.
Det lyder som om det bundkort faktisk har en rimelig beskyttelse
indbygget mod at vende stikkene forkert.
Alligevel er der sket noget, da den jo ikke vil boote.
Prøv at resette bios/cmos med den relevante jumper.