Roblon B, Spar i skat:
Fra : peter herzberg

Dato : 03-03-01 22:55

Bedre foreslag til fradrag er her:

Ved at købe Roblon B får du 3 fondsaktier for hver aktie du har.
Pointen er, at du køber Roblon til fx kurs 1000 og får 3 fondsaktier
forærende. Du har altså 4 aktier, der derved er 250 kr hver stykket. MEN
skattemæssigt må du opgive den første til erhvervet til kurs 1000 og du
sælger så den første og får et fradrag på 1000-250 = 750 kr pr aktie. Du får
altså et kæmpe fradrag du kan modregne en indtægt på aktier enten nu eller
op til 5 år fremover.

Det er meget sjældent at fondsaktier udstedes og det svarer ikke til
nedsættelse af stykstørrelse, som nogen gør (GN etc).
Disse oplysninger kan bekræftes af :
http://www.six.dk/mwbase/Pdf/2001/03/033195_1.pdf

Fra : peter herzberg

Dato : 04-03-01 11:22

Korrektion:

Fordelingen er 3:1 i fondsaktier, dvs for hver 3 aktier får du 1 forærende.

http://www.six.dk/mwbase/Pdf/2001/03/033195_1.pdf

3 stk roblon á kurs 1000 = 3000 kr
Du får 1 forærende (dvs til kurs 0)
4 stk roblon giver derfor kurs 750 kr.
Så sælger du de tre første til kurs 750 og får et skattetab på 3 * 250 = 750
kr,
Du får 3* 750 (= 2250 kr) tilbage + 1 forærende = 3000 kr.
Du har stadig de samme penge med med et skattetab på 750 kr.
Du kan altså få et fradrag på fx 75.000 kr uden at miste noget.

Det tab kan bruges op til 5 år frem og kan modregnes aktiegevinster (og kun
aktiegevinster).

Uddeling af fondsaktier er ikke det samme som nedsættelse af stk-størrelse
af aktier, hvor gennemsnitsprisen skal opgives til skattefar, og derved er
der intet skattemæssigt at hente.

Hvis der er et minus er det, at Roblon ikke er blandt de mest likvide aktier
med et spread på mange procenter.
Hvis der er et andet minus, er det, at den fondsaktie du får forærende, er
erhvervet til kurs 0 og skal derfor afvikles på et senere tidspunkt, hvor du
kan tillade at have afkast på aktier.

Roblon er iøvrigt leverandør til fiberoptik-industrien, hvor de leverer
isoleringsmateriale udenom selve fiberen.
www.roblon.dk

Roblon er da også steget med over 150% de sidste 12 mdr. (fra kurs 400 til
senest 1075)

Hvis regnestykket ikke er korrekt, så argumenter venligst.

Fra : alexbo

Dato : 04-03-01 12:03

peter herzberg <peter@herzberg.com> skrev pdf

> [...]
> kr,

> Roblon er da også steget med over 150% de sidste 12 mdr. (fra kurs 400 til

Hvis kursen er 1075, hvorfor vil nogen så sælge til kurs 1000 + en ekstra pr. 3?
Hvorfor skulle jeg sælge til kurs 750?
Hvad er der i vejen med at købe til kurs 1000 og sælge til 1075?

Kan vi være sikker på at der ikke kommer endnu en korrektion?
Hvordan kunne du tage så meget fejl i første indlæg, kan vi overhovedet tage dig alvorligt?

mvh
Alex Christensen

Fra : peter herzberg

Dato : 04-03-01 17:34

> peter herzberg <peter@herzberg.com> skrev pdf

> Hvis kursen er 1075, hvorfor vil nogen så sælge til kurs 1000 + en ekstra
pr. 3?
Der er pt ingen sælgere til kurs 1000, den koster idag 1075.
Det kan være, at folk sælger, fordi de har haft en stor gevinst. Også gode
aktier sælges jo. Alle aktier købes og sælges.
> Hvorfor skulle jeg sælge til kurs 750?
For at få et skattetab, idet du jo samtidigt har fået en forærende.
> Hvad er der i vejen med at købe til kurs 1000 og sælge til 1075?
Intet, men du ved ikke om det kan lade sig gøre. Det er lidt lotteri. Det er
fondsaktien ikke.
> Kan vi være sikker på at der ikke kommer endnu en korrektion?
Nej, Jeg kan ikke spå.
> Hvordan kunne du tage så meget fejl i første indlæg, kan vi overhovedet
tage dig alvorligt?

Det behøver du heller ikke. Fejlen er ikke vigtig, idet resultatet er det
samme om du får 3 aktier og sælger den første
eller får 1 aktie og sælger de 3, giver i begge tilfælde et tab på 750 kr,
hvis vi forudsætter en kurs på 1000.
Det er ikke særlig brugervenligt at dividere og regne med 1075. Kursen kan
lige så godt være 1000 næste uge eller 1100 eller noget andet.

Men hvis du ikke forstår mekanikken i fondsaktier, hvilket er forståeligt,
idet de er sjældne, så hold dig fra dem.
At investere i noget, man ikke forstår, er også en form for lotteri.

Fra : alexbo

Dato : 04-03-01 19:25

> [...]

> Det kan være, at folk sælger, fordi de har haft en stor gevinst. Også gode
> aktier sælges jo. Alle aktier købes og sælges.
Det hænger jo ikke sammen, hvis jeg køber af en tilfældig sælger betaler jeg dagskurs og får ingen
fondsaktier.

> For at få et skattetab, idet du jo samtidigt har fået en forærende.
Hvis jeg sælger under kursen bliver det underkendt af skattevæsenet.

>Men hvis du ikke forstår mekanikken i fondsaktier, hvilket er forståeligt,
>idet de er sjældne, så hold dig fra dem.
Du skal være velkommen til at forklare.

mvh
Alex Christensen

Fra : peter herzberg

Dato : 04-03-01 22:05

> Det hænger jo ikke sammen, hvis jeg køber af en tilfældig sælger betaler
jeg dagskurs og får ingen
> fondsaktier.

Jo! Fordi der er en skæringsdato, jeg ikke kender, hvornår man får sin
fondsaktie.
Altså du køber idag og får måske din fondsaktie om 1 måned.
Så de tre aktier bliver til 4 en eller anden bestemt dag. Det er inden denne
dag, du skal have erhvervet dine RoblonB
Jeg kender ikke denne dato og er også ligeglad, idet jeg af nævnte grunde
allerede har en flok RoblonB i depot.

> Hvis jeg sælger under kursen bliver det underkendt af skattevæsenet.

Nej. Det er lovligt og almindeligt, at man sælger et papir under indkøbspris
og det kan modregnes andre stigninger inden for 5 år.

Fra : Poul Christensen

Dato : 04-03-01 22:20

peter herzberg <peter@herzberg.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:97t52c$2sut$1@news.cybercity.dk...
> [...]
> Du kan altså få et fradrag på fx 75.000 kr uden at miste noget.
>
> Det tab kan bruges op til 5 år frem og kan modregnes aktiegevinster (og kun

Hej,
Det er vel kun en udskydelse af skattebetalingen, der opnås. Det øjeblik
fondsaktien realiseres, får man skatten i nakken, da dens anskaffelsessum er
nul.
Mvh
Poul C
poulc@ofir.dk

Fra : peter herzberg

Dato : 04-03-01 22:35

I værste tilfælde har du ret.
I bedste Nej, idet man kan vælge at vente over 3 år med at tage gevinsten
hjem på fondsaktien, da den så er skattefri (under forudsætning af
overholdelse af 117.000 kr reglen). Hvis reglen ikke overholdes er skatten
under alle omstændigheder lavere efter 3 år, i modsætning fradraget af en
kapitalindkomst, der kan være 50-60%
Altså fradraget kan anvendes mod andre aktier, der er købt og solgt inden
for 3 år.

Desuden er en udskydelse af skatten vigtig, for det du sparer i skat kan du
reinvestere i andre aktiver.