useradd og userdel
Fra : Duddie

Dato : 27-11-02 21:49

Hej allesammen

jeg sidder og laver project i linux og skal lave et shell med at add en user
i et shell. jeg har oprettet et bibliotek til denne, men skal f''rst
overf're en passwd fil til dette bibliotek, men ved ikke hvordan__ er det
via pipe og hvordan__ jeg er ret gr'n i dette fag og ret desperat,

herefter skal jeg oprette en shell med user. Jeg har en bruger som hedder>

dorthe,x,502,502,dorthe,home,dja,testbib,bin,bash

men hvordan laver man s[dan en fil. jeg har ledt i b'ger og alle mulige
steder uden held..er der nogen som kan hj;lpe eller henvise til en
hjemmeside

knus
dorthe Jacobsen
Aalborg

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-11-02 22:14

Duddie wrote:
> [...]
> men hvordan laver man s[dan en fil. jeg har ledt i b'ger og alle mulige
> steder uden held..er der nogen som kan hj;lpe eller henvise til en

Jeg forstår ikke 100% præcist, hvad problemstillingen er. Kommandoen

useradd -m bruger

opretter brugeren "bruger", det tilhørende hjemmekatalog, og en linie i
/etc/passwd. Passwordet sættes med

passwd bruger

Begge dele skal udføres af root.

Litteratur:
man useradd
http://www.sslug.dk/linuxbog/admin/bog/index.html
http://www.sslug.dk/linuxbog

Du har i øvrigt et seriøs problem med dit tegnsæt. Det er ret svært at
læse dit indlæg.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Duddie

Dato : 27-11-02 22:43

Hej Lars

tusind tak for dit svar. jeg ved heller ikke hvorfor min mail skriver med
saadanne sjove tegn. mit problem er at jeg ikke ved hvordan jeg skal
indtaste denne her useradd, da vi ikke maa bruge linux redhat egen useradd,
men lave et script med programmering af en useradd. Jeg har lavet et
bibliotek under mig som bruger DJA og herinde skal jeg kopier etc/passwd
filen som et slags bibliotek. jeg ved bare ikke lige hvordan man g'r dette.
skal man lave en fil hvori man skriver

useradd -m Dorthe og resten af stien?? k're denne via root ? jeg haaber du
kan hjaelpe mig her

knus
Dorthe

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 27-11-02 23:01

Duddie wrote:
> [...]
> skal man lave en fil hvori man skriver
> useradd -m Dorthe og resten af stien?? k're denne via root ? jeg haaber du

Den går nok ikke, hvis opgaver er at genimplentere useradd vha. et
script?

Det som useradd -m gør er:
1. Oprette brugeren (dvs. lave en passende linie i /etc/passwd).
2. Tildele brugeren passende gruppetilhørsforhold og evt. oprette en
gruppe (implementationsafhængigt).
3. Oprette et hjemmekatalog til brugeren (ofte i /home/brugernavn)
4. Evt. kopiere filer fra et skelet-katalog, fx /etc/skel(eton).

Så det er vel det du skal implementere?

Hvis du topciterer i denne nyhesgruppe udsætter du dig for
irrettesættelser, plonk'ning, tilsvining, lynchning og det der er værre.
Læs venligst:

Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/