/ Forside / Teknologi / Netværk / TCP/IP / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
TCP/IP
#NavnPoint
Per.Frede.. 4668
BjarneD 4017
severino 2804
pallebhan.. 1680
EXTERMINA.. 1525
xou 1455
strarup 1430
Manse9933 1419
o.v.n. 1400
10  Fijala 1204
Ingen netværksforbindelse efter reinstalla~
Fra : Filip Skjerning


Dato : 27-11-02 21:04

Hej.
Jeg har været nødt til at installere min win98 helt fra bunden igen. Nu kan
jeg ikke få mit netværk til at fungere. Jeg kan hverken se min anden
computer i netværket eller få adgang til internettet fra den.
Jeg har ADSL-adgang hos TDC ved hjælp af et ADSL-modem, som er koblet til
switchen mellem computerne.

Nogle bud på hvad jeg kan gøre/kigge efter??

Vh. Filip





 
 
Bjarke Hansen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 27-11-02 21:15

"Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> wrote in message
news:3de52553$0$195$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej.
> Jeg har været nødt til at installere min win98 helt fra bunden igen. Nu
kan
> jeg ikke få mit netværk til at fungere. Jeg kan hverken se min anden
> computer i netværket eller få adgang til internettet fra den.
> Jeg har ADSL-adgang hos TDC ved hjælp af et ADSL-modem, som er koblet til
> switchen mellem computerne.
>
> Nogle bud på hvad jeg kan gøre/kigge efter??


Jo nu skal du hører.... Har du overvejet om dit netkort er blevet
installeret?

Windows 98 er jo ret krævende, med at skulle have drivere, og 846463 filer
fra windows cd´en før noget netværk kommer til at virke..

Tjek i enhedshåndtering om netkortet er installeret...

Tjek om der er installeret TCP/IP under netværks instillingerne




Filip Skjerning (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 27-11-02 21:55

Hej!

"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3de527c9$0$82065$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> wrote in message
> news:3de52553$0$195$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jo nu skal du hører.... Har du overvejet om dit netkort er blevet
> installeret?

Det er det. Jeg har også prøvet at afinstallere det og lade windows finde
det igen. Og jeg har brugt den driverdisk, der fulgte med kortet.

> Tjek i enhedshåndtering om netkortet er installeret...

Det er det.

> Tjek om der er installeret TCP/IP under netværks instillingerne

Det er der også - og NetBEUI er også installeret. Så vidt jeg kan se på min
anden computer, er der ikke nogle særlige indstillinger indstillet i TCP/IP.
Den er sat til at registrere oplysningerne automatisk. Så jeg ved ikke lige,
hvad jeg ellers skal kigge på.

Jeg har nogle DNS-oplysninger fra TDC - jeg ved ikke, om det ville være en
fordel at indtaste dem et sted. Ligeledes mener jeg også at jeg engang har
givet computerne interne IP-adresser (192.168.0.x). Det har jeg heller ikke
skrevet nogle steder endnu. Er det nødvendigt?

Men ellers tak for svaret!

- Filip




Bjarke Hansen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Bjarke Hansen


Dato : 27-11-02 22:02

"Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> wrote in message
news:3de53171$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jeg har nogle DNS-oplysninger fra TDC - jeg ved ikke, om det ville være en
> fordel at indtaste dem et sted. Ligeledes mener jeg også at jeg engang har
> givet computerne interne IP-adresser (192.168.0.x). Det har jeg heller
ikke
> skrevet nogle steder endnu. Er det nødvendigt?

Tjaa, det kommer jo an på hvilket produkt det er...

Men hvad siger windows, hvis du åbner en dos promt og skriver:

"ipconfig /all"

Så skulle du gerne f¨å lidt informationer afvide, omkring ipadresser og
gateway



Filip Skjerning (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 27-11-02 22:45


"Bjarke Hansen" <bjarke_hansen@REMOVEspamfilter.dk> skrev i en meddelelse
news:3de532e2$0$82066$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> "Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> wrote in message
> news:3de53171$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>

....
> Men hvad siger windows, hvis du åbner en dos promt og skriver:
>
> "ipconfig /all"

Den siger:
"IP-konfigurationAlvorlig Fejl

IP-konfigurationen kan ikke læses."

Så det ku' godt lyde som om der er noget, der ikke heeelt fungerer...
(men hvad???)

- Filip




Filip Skjerning (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 28-11-02 00:36


"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3de53de7$0$209$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>
> > Men hvad siger windows, hvis du åbner en dos promt og skriver:
> >
> > "ipconfig /all"
>
> Den siger:
> "IP-konfigurationAlvorlig Fejl
>
> IP-konfigurationen kan ikke læses."

UPS!!! Midt i alle forsøgene med at slette og geninstallere netkort m.m. har
jeg åbenbart ikke fået installeret TCP/IP-protokollen igen. Det er gjort nu,
og det giver et lidt andet resultat. Her en udskrift af ipconfig/all:


Windows 98 IP-konfiguration

V'rtsnavn . . . . . . . . . : KONTOR
DNS-servere . . . . . . . . :
Nodetype . . . . . . : Udsendelse
NetBIOS scope-id. . . . . . :
IP-routing sl?et til. . . . : Nej
WINS Proxy sl?et til . . . : Nej
NetBIOS-navnefortolkning bruger DNS : Nej

0 Ethernet netv'rkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : PPP Adapter.
Fysisk adresse. . . . . . . : 44-45-53-54-00-00
DHCP sl?et til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 0.0.0.0
Undernetmaske . . . . . . . : 0.0.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Prim'r WINS-server . . . . :
Sekund'r WINS-server . . . :
Rettigheden opn?et. . . . . :
Rettigheden udl>ber . . . . :

1 Ethernet netv'rkskort :

Beskrivelse . . . . . . . . : Realtek 8139-series PCI NIC
Fysisk adresse. . . . . . . : 00-02-2A-D2-64-1F
DHCP sl?et til. . . . . . . : Ja
IP-adresse. . . . . . . . . : 169.254.48.99
Undernetmaske . . . . . . . : 255.255.0.0
Standardgateway . . . . . . :
DHCP-server . . . . . . . . : 255.255.255.255
Prim'r WINS-server . . . . :
Sekund'r WINS-server . . . :
Rettigheden opn?et. . . . . : 27 11 02 00:19:26
Rettigheden udl>ber . . . . :

******

Giver det jer kloge hoveder nogle spor?

- Filip



Birger Jensen (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Birger Jensen


Dato : 27-11-02 22:17

Hej
Prøv at skrive ping 127.0.0.1 i en cmd-prompt, den fortæller om tcp/ip er
korrekt installeret.

Prøv evt. også at aktivere fildeling under netværk.

Har du overvejet at dit netkort eller patch-kabel måske kan være defekt?

med venlig hilsen
Birger Jensen


"Filip Skjerning" <skjerning@iname.com> skrev i en meddelelse
news:3de52553$0$195$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hej.
> Jeg har været nødt til at installere min win98 helt fra bunden igen. Nu
kan
> jeg ikke få mit netværk til at fungere. Jeg kan hverken se min anden
> computer i netværket eller få adgang til internettet fra den.
> Jeg har ADSL-adgang hos TDC ved hjælp af et ADSL-modem, som er koblet til
> switchen mellem computerne.
>
> Nogle bud på hvad jeg kan gøre/kigge efter??
>
> Vh. Filip
>
>
>
>



Filip Skjerning (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 27-11-02 22:57


"Birger Jensen" <bodegaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3de535b9$0$82080$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Prøv at skrive ping 127.0.0.1 i en cmd-prompt, den fortæller om tcp/ip er
> korrekt installeret.

Hvad er en cmd-prompt? Hvordan starter man sådan én?

> Prøv evt. også at aktivere fildeling under netværk.

Altså knappen "Fil- og udskriftsdeling"? Det har jeg gjort.

> Har du overvejet at dit netkort eller patch-kabel måske kan være defekt?

Jeg har prøvet både at skifte kort og kabel ud.

- Filip



Lars Hessellund (27-11-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hessellund


Dato : 27-11-02 23:31

> Hvad er en cmd-prompt? Hvordan starter man sådan én?

En dos-prompt startes ved at gå ned i start -> kør -> skriv "command" (cmd
virker kun under win2K og WinXP)

Forøvrig siger du at du har ADSL hos TDC, er du sikker på at det ikke er
TeleDanmark Bredbånd?
Det er to forskellige dele af koncernen TDC.
Hos TDC BredBånd skal du bruge dit brugernavn og din adgangskode for at
komme på og du har kun én ip-adresse, hvilket vil sige at du skal bruge en
router for at få to pc´ere på.
Hos TeleDanmark Bredbånd skal du ikke bruge brugernavn og adgangskode. Der
har du som standard to dynamiske ip-adresser til din rådighed.
Det lyder stadig som om du ikke har fået dit netkort korrekt installeret,
men prøv, som der blev sagt, at skrive "ping 127.0.0.1" for at kontrollere
at din TCP/IP er installeret korrekt!

Prøv evt. at skrive "winipcfg" i start -> kør, der skal dit netkort gerne
figurere øverst og give dig en ip, hvis den ikke er der er det din TCP/IP
eller selve installationen af netkortet.
Hilsen
Lars




Filip Skjerning (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 28-11-02 00:44


"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3de54aab$0$188$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> Forøvrig siger du at du har ADSL hos TDC, er du sikker på at det ikke er
> TeleDanmark Bredbånd?

OK, det er så den sidste af de to (altså TeleDanmark Bredbånd). (Jeg troede
egl. at ADSL også var bredbånd.)

> Det lyder stadig som om du ikke har fået dit netkort korrekt installeret,

Det lyder ret sandsynligt. Jeg kan bare ikke finde ud af, hvad der er galt.

> men prøv, som der blev sagt, at skrive "ping 127.0.0.1" for at kontrollere
> at din TCP/IP er installeret korrekt!

To første pakker har "tid<10ms", de to sidste har "tid=1ms"

> Prøv evt. at skrive "winipcfg" i start -> kør, der skal dit netkort gerne
> figurere øverst og give dig en ip, hvis den ikke er der er det din TCP/IP
> eller selve installationen af netkortet.

Ja, jeg får ip 169.254.48.99 under min netkort.

Hvad kan jeg se ud af det?

- Filip



Lars Hessellund (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hessellund


Dato : 28-11-02 02:17


> OK, det er så den sidste af de to (altså TeleDanmark Bredbånd). (Jeg
troede
> egl. at ADSL også var bredbånd.)

ADSL er også BredBånd.

> To første pakker har "tid<10ms", de to sidste har "tid=1ms"

Ok, så lader det til at dit netkort er installeret.

> Ja, jeg får ip 169.254.48.99 under min netkort.

> Hvad kan jeg se ud af det?

Du får det ud af det, at du (til dels) kan se at dit netkort er installeret
korrekt.
Det er Windows autoIP-adresse som Windows tildeler netkortet hvis den ikke
kan få en ip fra en DHCP.

Kan ingen af computerene trække en ip?
Hvis det er tilfældet er det helt sikkert hos TDC fejlen ligger.
/Lars



Filip Skjerning (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 28-11-02 09:26


"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3de56fc9$0$168$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...
>
> > Ja, jeg får ip 169.254.48.99 under min netkort.
>
> > Hvad kan jeg se ud af det?
>
> Du får det ud af det, at du (til dels) kan se at dit netkort er
installeret
> korrekt.
> Det er Windows autoIP-adresse som Windows tildeler netkortet hvis den ikke
> kan få en ip fra en DHCP.
>
> Kan ingen af computerene trække en ip?
> Hvis det er tilfældet er det helt sikkert hos TDC fejlen ligger.

Jo, min anden computer (den jeg skriver fra her) kører som den hele tiden
har gjort. I winipcfg får jeg adressen 80.161.31.128, som er en TeleDanmark
Bredbånd-adresse.

Som nævnt tidligere er mine to computere koblet sammen med en switch, hvor
også ADSL-modemmet er koblet til (på uplink-porten). Så jeg ved ikke,
hvorfor min anden computer ikke kan komme på net og netværk...

Håber stadig på gode bud

- Filip



Lars Hessellund (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Lars Hessellund


Dato : 28-11-02 11:48

> Jo, min anden computer (den jeg skriver fra her) kører som den hele tiden
> har gjort. I winipcfg får jeg adressen 80.161.31.128, som er en
TeleDanmark
> Bredbånd-adresse.
Tja, kunne jo være du havde taget det analoge i brug!

> Som nævnt tidligere er mine to computere koblet sammen med en switch, hvor
> også ADSL-modemmet er koblet til (på uplink-porten). Så jeg ved ikke,
> hvorfor min anden computer ikke kan komme på net og netværk...

Sorry, fik jeg ikke set.

> Håber stadig på gode bud

Prøv at tage den anden PC fra og sætte den der ikke vil trække en ip direkte
til dit ADSL-modem for at se om der overhovedet er lys i 10BT på dit Modem
(hvis Siemens, net-ikon hvis Ericsson)
(husk du skal vente en time før den anden kan trække en ip)
Se så om du kan trække en ip, det kunne jo være at du har været så uheldig
at TDC har fejlet samtidig med at du har geninstalleret systemet.

Et andet forslag er at geninstallere netkortet totalt!
Dvs. tag netkortet ud af din PC -> genstart uden netkort i -> sluk ned ->
sæt netkortet i et andet slot end før!

Hvis intet fungerer så er du nok nødt til at geninstallere Windows, prøv
evt. med en anden version.
/Lars



Filip Skjerning (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 28-11-02 22:31

Hej, godt nyt!!!

"Lars Hessellund" <hessellund@c.dk> skrev i en meddelelse
news:3de5f457$0$145$edfadb0f@dread13.news.tele.dk...

> Prøv at tage den anden PC fra og sætte den der ikke vil trække en ip
direkte
> til dit ADSL-modem for at se om der overhovedet er lys i 10BT på dit Modem
> ...
> Se så om du kan trække en ip, det kunne jo være at du har været så uheldig
> at TDC har fejlet samtidig med at du har geninstalleret systemet.

Dette gjorde ingen forskel...

> Et andet forslag er at geninstallere netkortet totalt!
> Dvs. tag netkortet ud af din PC -> genstart uden netkort i -> sluk ned ->
> sæt netkortet i et andet slot end før!

Det gjorde til gengæld dette!!!! DET VIRKER!!!!
Tusind tak til dig, Lars, og jer andre, der har hjulpet med gode råd!

> Hvis intet fungerer så er du nok nødt til at geninstallere Windows, prøv
> evt. med en anden version.

Det slipper jeg heldigvis for

- Filip



Brian R. Jensen (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Brian R. Jensen


Dato : 28-11-02 13:03


"Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3de5d33c$0$166$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> Jo, min anden computer (den jeg skriver fra her) kører som den hele tiden
> har gjort. I winipcfg får jeg adressen 80.161.31.128, som er en
TeleDanmark
> Bredbånd-adresse.
>
> Som nævnt tidligere er mine to computere koblet sammen med en switch, hvor
> også ADSL-modemmet er koblet til (på uplink-porten). Så jeg ved ikke,
> hvorfor min anden computer ikke kan komme på net og netværk...

Er du helt sikker på at dit abonnement er med to dynamiske ip-adresser?

/Brian



Filip Skjerning (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Filip Skjerning


Dato : 28-11-02 22:33


"Brian R. Jensen" <brjensen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:as50kp$ci1$1@sunsite.dk...
> "Filip Skjerning" <filipskjerning@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3de5d33c$0$166$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
>

> Er du helt sikker på at dit abonnement er med to dynamiske ip-adresser?

Ja, man skal bestille det særskilt, hvis man ønsker en fast ip-adr. i stedet
for. Og det har jeg ikke gjort.

Men som jeg lige har skrevet i en anden meddelelse virker det hele nu!! Tak
for rådet.

- Filip



Asbjorn Hojmark (28-11-2002)
Kommentar
Fra : Asbjorn Hojmark


Dato : 28-11-02 23:15

On Thu, 28 Nov 2002 02:17:13 +0100, "Lars Hessellund"
<hessellund@c.dk> wrote:

> ADSL er også BredBånd.

Det afhænger lidt af ens definition af bredbånd. Oprindelig lå
der en del mere i betegnelsen "bredbånd" end blot "adgang til
Internet hurtigere end med analog dial-up og ISDN".

Jeg er godt klar over, at mange bruger "bredbånd" om "hurtig
Internet-adgang", men teknisk er (var) det ikke tilfældet.

-A
--
Heroes: Vint Cerf & Bob Kahn, Leonard Kleinrock, Robert Metcalfe, Jon Postel
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408849
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste