Hvalpe test ?
Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 27-11-02 15:14

Hej

Jeg kan se flere af hundene her inde har fået lavet en hvalpe test for at
finde den rette familie til hunden.

Hvor får man lavet en sådan test ?
Hvem laver den ?
og hvad består testen i ?

MVH
Gitte

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-11-02 00:50

Hej Gitte

> finde den rette familie til hunden.
>
> Hvor får man lavet en sådan test ?

Det er hos opdrætteren testen bliver lavet. Jeg selv får testet mine hvalpe
når de er 6-7 uger gamle.

> Hvem laver den ?

Hos mig er det en professionel hundepsykolog der laver testen. Der findes
flere små hvalpetests som man selv kan lave.Jeg mener dog ikke at disse er
ligeså gode som den en hundepsykolog laver. Den store forskel er, at
hvalpene ikke kender psykologen på forhånd. Han er altså en helt fremmed
person, der heller ikke kender hvalpekuldet på forhånd og derfor ikke har
nogen forudindtagende meninger om hver enkelt hvalp, som man jo har, som
opdrætteren af kuldet.
Det er vigtigt at hele kuldet bliver testet, da hver hvalp har en
forudbestemt rolle i kuldet,idet der fra naturens side er brug for flere
forskellige funktioner i flokken.

> og hvad består testen i ?

Kort fortalt skal "testeren" være en person hvalpene ikke kender. Hvalpene
testes en af gangen. Hvalpen anbringes et sted den aldrig har været før.
Testeren står helt stille og iagttager hvalpens reaktioner. Hvor lang tid
går der før hvalpen begynder at undersøge de nye omgivelser, hvis den
overhovedet tør gøre det. Går den med højt løftet hale, begynder den at pibe
osv.Holder den sig tæt til testeren. Hvad sker der hvis testeren flytter sig
osv.
Hvordan reagerer hvalpen på en høj og pludselig lyd ? Kommer hvalpen
stormende hvis testeren sætter sig på hug og smasker højlydt ? Smasker
hvalpen igen,som svar på testerens smasken ?

Dette er blot nogle af de elementer der indgår i en hvalpetest.Når testen er
færdig kan kuldet opdeles i nogle grupper med en øvre gruppe som oftest kun
indeholder 1 eller 2 hvalpe, en stor mellemgruppe og en lille underste
gruppe.
Alt efter hvilken gruppe hvalpen tilhører, besidder den nogle bestemte
karakteristika. Hvalpe fra den øverste gruppe er meget selvstændige hunde,
med en stærk personlighed, der kan give dominansproblemer hos uerfarne
hundejere, men som tilgengæld har ringe fobi tendens såsom skudrædhed. De
har også et stort potentiale for at lære.
Det er hos hvalpe fra den underste gruppe der kan opstå alene hjemme
problemer, hvis man ikke tager højde for det, samt en øget frekvens af
forskellige fobier.
Alt dette og meget mere kan man få ud af en professionelt udført hvalpetest
og for os opdrættere er det et fantastisk godt redskab til at matche den
rigtige hvalp med den rigtige familie.

Mange hilsener

Merete

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 28-11-02 12:58

Kære Merete og Gitte

Tillad mig lige at indskyde at man skal passe på ikke at overvurdere
hvalpetesten. Man kan ikke på en 6 eller 7 uger gammel hvalp forudsige hvordan
hunden vil udvikle sig. Man kan naturligvis kigge lidt på hundens personlighed
og se hvad den har anlæg for, men med prægning kan hunden formes næsten som man
vil ....

Mvh
Kim

Fra : Per, Odense

Dato : 28-11-02 16:57

I news:3DE604E2.E5F090E0@hum.auc.dk , skrev Kim Vestergaard Hornbech
<kvho97@hum.auc.dk> , bl.a. :
> [...]
> lidt på hundens personlighed og se hvad den har anlæg for, men med
> prægning kan hunden formes næsten som man vil ....

Som jeg har forstået det drejer det sig mere om hvordan hundens temperament
er, og dermed hvad der kræves for at det er dig der former hunden og ikke
omvendt . Altså mere noget med at få en hund der passer til ens eget
temperament og evner. En selvstændig hund højt i hierakiet vil kræve en
stærkere leder for ikke at overtage ledelsen af familien, end en mere "blød"
hund.
Da vi skulle vælge vores hvalp (en dejlig Vizsla) besøgte vi opdrætteren
flere gange. Der dannede sig efterhånden et billede som blev tydeligere da
hvalpene var ved at være 8 uger. Det blev tydeligere hvem der altid var
først ved foderet, hvem der altid rullede om på ryggen under legen osv.
Vi blev anbefalet ikke at vælge den der tydeligt var i top eller bund i
hierakiet.
Det vi så blev understøttet af en (meget simpel og uvidenskabelig)
"familiehundetest".
Jeg husker ikke hvor vi læste om den, der blev læst mange bøger og
hjemmesider før vi besluttede os
Testen går ud på at hvalpen lægges på ryggen, evt. som du holder et lille
barn, og nusses på maven. Hvis den finder sig i det og falder til ro i et
minut eller deromkring skulle der være "familiehunde potientiale" i den.

--
Per, Odense
Ved svar fjern *** fra adressen

Fra : Janne B. Petersen

Dato : 28-11-02 16:22

Per, Odense wrote:
> [...]

> lille barn, og nusses på maven. Hvis den finder sig i det og falder
> til ro i et minut eller deromkring skulle der være "familiehunde

Det lyder da som en meget god måde at teste på om det er en "god" familie
hund. Vi skal til at købe en lille hvalp og vi har da også bekymret os noget
over om vi nu får den helt rigtige hvalp, sådan med temperament etc. Det er
jo langt fra alle kenneler der laver hvalpetests med en hundpsyk. eller for
den sags skyld ligger indenfor en geografisk rækkevidte så man kan komme
ofte og besøge hvalpene inden de er klar til at blive taget fra moderen.

mvh.
Janne

Fra : Leyna

Dato : 28-11-02 16:44

On Thu, 28 Nov 2002 15:56:57 -0000, "Per, Odense"
<per.herholdt***@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>minut eller deromkring skulle der være "familiehunde potientiale" i den.

Hæ, så må min være den perfekte familiehund, for netop dette gjorde
jeg med ham da han var helt lille. Han nød det i den grad og efter 2
minutter sov han som en sten!
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : Therese

Dato : 28-11-02 19:40

"Per, Odense" skrev i en meddelelse
> [...]

> minut eller deromkring skulle der være "familiehunde potientiale" i den.

Vi synes vores hvalpetester har ramt utrolig præcist med Bernhard. De ting
han mente kunne give problemer, viste sig at være meget rigtige. Han er også
meget dominant og kan ikke lide at ligge på ryggen, så den sammenhæng har så
også vist sig at være rigtig.
Jeg kan kun anbefale, at man benytter hvalpetests for at finde den rigtige
match.

Mange hilsner
Therese

Fra : Bjergskoven

Dato : 28-11-02 15:59

"Kim Vestergaard Hornbech" <kvho97@hum.auc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
personlighed
> og se hvad den har anlæg for, men med prægning kan hunden formes næsten

Hej Kim

Teorien bag hvalpetesten går ud fra at hvalpene fødes med en disposition for
hviken opgave i hundeflokken, den vil være velegnet til. Derfor kan man godt
forudsige hvilken type hund en hvalp på 6 -7 uger vil udvikle sig til. I en
hundeflok er der brug for mange forskellige individer, nogle skal være
pykisk stærke og kunne påtage sig lederrollen hvis det skulle blive
nødvendigt, nogle skal være kontaktled mellem de stærke og svage hunde i
gruppen, nogle skal kunne starte en jagt osv.

Selvfølgelig findes der mere end 3 forskellige slags hunde end de grupper
som hvalpetesten inddeler dem i og der er også plads til individuelle
variationer.. Men overordnet kan alle hvalpe deles ind i de 3 grupper jeg
nævnte.
Prægning bibringer hunden nogle oplevelser som den bærer med sig resten af
livet, men du kan ikke præge en stærk hund til at blive en svag hund og en
hvalp der ligger nederst i nederste gruppe, kan du under ingen
omstændigheder præge til at blive en dominerende og stærk hund.

Den er født til en lavere stilling i flokken, men dette er ikke sagt
nedvurderende om hunden.En hund fra den nederste gruppe er en hund som
oftest er meget nem at opdrage, idet den vil gøre alt for at behage sin
ejer.

Hvalpetesten skal ses som et glimrende redskab til at få klarhed over hver
enkelt hvalps potentiale og muligheder.

Når dette er sagt vil jeg give dig ret i, at den rette prægning er af
afgørende betydning for hvalpen.
En forkert prægning kan ikke ændres nævneværdigt senere i hvalpens liv.

Hilsen
Merete

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 28-11-02 21:28

Hej

Ja, vores hvalp må siges at være i gruppen for dem som er nederst i
hiarkiet.

Hun var da vi hetede hende lidt trykket, og opdrætteren fortalte at hun
altid har været meget reserveret.
Hun kom efter et stykke tid frem og ville undersøge os alle*S* og vi valgte
hende, da de andre hvalpe var meget frembrusende/bed meget hårdt.

Hun var hurtig renlig, og har nu på 4 uger lært at være alene i ca. 3 timer,
sidde, dække, give pote og gå pænt i snor, hun er altid meget glad, men
alligevel er det som om hun ligger bånd på sig selv.

Vi gør lige nu meget for hun kommer ud og oplever mange ting, da hun først
godt kan virke lidt sky over for nye ting.

MVH
GItte

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-12-02 08:07

Kære Merete

Det er jo fatalisme, og det troede jeg virkelig folk var holdt op med at tro på
..... Man kan
naturligvis ikke underkende at hvalpe er disponeret forskelligt, men det er
bestemt ikke det samme som at sige at hvalpenes livsforløb er prædetermineret.

Mvh
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 03-12-02 19:13

Hej Kim

> Det er jo fatalisme, og det troede jeg virkelig folk var holdt op med at
tro på

Nej det er bestemt ikke skæbnetro. Det er et faktum at hvalpe i et kuld
fødes med forskellige dispositioner og at nogle fødes som stærke individer
og nogle som svage og de fleste som mellemhunde.Det er naturens måde at
sikre en hundefloks overlevelse på, nemlig at skabe de forskellige
individer, der er brug for i en flok.

Der er forsket meget i disse problematikker og det har vist sig, at
feks.arveligheden af et nervøst gemyt er helt oppe på 65 %.
Forsøg lavet i USA har vist at man ved bevidst avl på udelukkende een
egenskab, agressivitet, kunne frembringe et kuld hvalpe hvor hele kuldet
var agressive. Dette fremkom efter kun 6 generationers avl.
Så psykiske egenskaber er arvelige såvel som de fysiske.
Det er blandt andet også derfor mentaltesten har en funktion i avlsarbejdet.

> [...]
er
> bestemt ikke det samme som at sige at hvalpenes livsforløb er

Hvis du med dette mener at man ikke kan forudsige en hvalps liv- ja så har
du ret. Hvalpetesten kan naturligvis ikke forudsige hvordan hvalpens opvækst
og øvrige livsvilkår kommer til at forme sig.Det er det vi kalder miljøets
påvirkning. Men testen kan helt klart sige noget om hvilken mental bagage
hvalpen har fået med ved fødslen.

Mange hilsener

Merete

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 03-12-02 20:42

Kære Merete

Vi er jo her inde i en gammel diskussion om arv eller miljø, og mens du tager H.
C. Andersen og Den grimme Ællings parti så holder jeg mere på Henrik Pontoppidan
og Ørneflugt. Lad mig blot erindere dig om at du sagde at nogle hunde var født
til en svag position i flokken, hvilket du heldigvis nu bløder en del op.Det
bringer mig så tilbage til mit oprindelig indlæg hvor jeg blot skrev at man
naturligvis ikke kan forudsige hunden liv når den er 6 eller 7 uger gammel! At
man derimod kan lave nogle kvalificerede gæt, vil jeg ikke bestride.

Jeg vil i øvrigt gerne hvis du vil forklare mig sammenhængen mellem din påstand
om at naturen laver forskellige hunde og din reference til undersøgelsen der
viser at hunde efter seks generationer har optaget en bestemt egenskab? Er de
ikke modstridende?

Mvh
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 04-12-02 19:55

Hejsa igen

> Vi er jo her inde i en gammel diskussion om arv eller miljø, og mens du
tager H.
> C. Andersen og Den grimme Ællings parti så holder jeg mere på Henrik
Pontoppidan

Ja den diskussion er evig. Jeg mener at både fysiske og psykiske træk er
arvelige.

.. Lad mig blot erindere dig om at du sagde at nogle hunde var født
> til en svag position i flokken, hvilket du heldigvis nu bløder en del op.

Jeg ved ikke om jeg bløder op på det synspunkt. Jeg mener stadig at hvalpe
bliver født til en bestemt funktion i flokken. Og at det er den støbeform vi
har at arbejde med, når vi får vores hvalp. Du kan gøre meget med
miljøpåvirkning- indrømmet- men du kan stadig ikke påvirke en svag hund til
at blive en dominant ledertype, ligemeget hvor meget du forsøger.

> [...]
der
> viser at hunde efter seks generationer har optaget en bestemt egenskab? Er

Nej det er faktisk ikke modstridende.Der er tale om to forskellige ting.

Undersøgelsen med de agressive hvalpe, viser at det er muligt at avle
målrettet på en bestemt egenskab(her agressivitet) og føre denne egenskab
videre gennem generationerne. (Hunde i en flok i naturen, avler jo ikke
målrettet på een enkelt egenskab. Det er helt menneskeskabt.)

Man har iøvrigt lavet nogle forsøg i Rusland,som begyndte for ca. 50 år
siden, hvor man avlede på een bestemt egenskab hos sølvræve. Det er svært at
håndtere ræve i fangenskab, selvom de i flere generationer har været avlet
på rævefarmene. Det har ikke fået dem til at blive mere tillidsfulde. Man
øskede derfor at prøve at avle en tanhed ind i rævene og avlede derfor
udelukkende på de dyr som udviste den største tillid til mennesker og dem
som forekom mest tamme. Avlen foregik mellem mange hunderede individer. Det
var nogle forbløffende resultater der kom ud af dette avlsarbejde. Blandt
andet ændrede rævende farve fra den kendte sølvgrå farve til at blive
delvist sorte. De fik hængeører og tæverne kom i løbetid 2 gange om året.
Disse forandringer skete selvom man udelukkende avlede på "tamheden". Det
viser lidt om hvor meget vi ændrer hos et individ ved at avle ensidigt på
een egenskab.

Alt dette for at vise at avl på egenskaber kan videreføres eller give mange
andre fysiske ændringer hos det enkelte individ.

Når jeg taler om en foruddisponeret stilling i en hvalpeflok, har dette ikke
noget at gøre med nedavl af feks. agressivitet. Denne egenskab kan findes
både hos svage og stærke hunde.
I hundeflokken er der brug for forskellige individer, som hver har sin rolle
at udføre. Ingen er for så vidt vigtigere end andre, men alle skal besidde
nogle forskellige evner for at udfylde sin rolle. Her kommer grupperingen
med stærke, svage og mellemindivider ind.

Hvis du har set og fulgt et hvalpekuld i opvæksten og ser en hvalpetest
professionelt udført, vil du erfare at denne gruppering holder vand.
Det skal jo ikke forståes på den måde at en hvalp der bliver grupperet i
nederste gruppe, er et rystende nervevrag, der aldrig kommer til at fungere.
Den er blot en hvalp der aldrig bliver en dominerende førerhund, hverken i
sin hunde eller menneskeflok.En hvalp fra den øverste gruppe har
selvtilliden iorden og kan udvikle stærk dominans. De har ofte en stor
personlighed og kan være svære at opdrage.De har ringe fobitendens men for
den hundejer der er erfaren og kan takcle dette på den rigtige måde, er der
et stort arbejdspotentiale i en sådan hund.

Iøvrigt er arv / miljø diskussionen vældigt spændende.

Hilsen

Merete

Fra : Therese

Dato : 04-12-02 21:37

> [...]
der
> et stort arbejdspotentiale i en sådan hund.
>
> Iøvrigt er arv / miljø diskussionen vældigt spændende.

Jeg er fuldstændig enig med Merete uden dog at have overværet en hvalpetest
selv.
Da hvalpene i vores kuld blev testen som 3- og 7 uger gamle, fik vi at vide,
at vores hvalp Bernhard var meget dominant og skulle opdrages med hård og
konsekvent hånd, mens en anden af hvalpene, Olli, (den sidstfødte) skulle
have sin opdragelse baseret på små succes'er hele tiden for at styrke hans
selvtillid. Vi mødtes igen da hvalpene var 6½ måned gamle. Her var det helt
tydeligt at Bernhard tonsede rundt og var glad for alle mennesker og hunde i
hele verden, mens Olli var lidt mere stille. Derudover havde vi andre store
dominans-problemer, mens Olli's problemer var at blive ladt alene tilbage
ved købmanden i 5 min.
Altså mener jeg, man godt kan fastslå en hvalp's grundlæggende sind udfra
disse hvalpetest, når de er udført af proffesionelle testere/terapeuter.
Derudover afhænger rigtig meget så efterfølgende af hvalpens prægning og
opdragelse. Det hvalpetesten gør er at give nogle OBS-områder om, hvor der
skal sættes ind i opdragelsen på enten blid eller hård vis.
Min opfattelse er altså at man altså kan gøre Olli mere stærk og selvsikker
ved en masse små sejre, men man kan aldrig gøre ham til en meget dominant
hund. Samtidig kan man gøre Bernhard mindre dominant ved en hårdere og
konsekvent opdragelse (Forhåbentlig... Det er ikke ligefrem lykkedes endnu
)

Mange hilsner
Therese

Fra : Kim Vestergaard Horn~

Dato : 06-12-02 15:14

Hej Merete

Jeg må lige begynde med at beklage at jeg har været lidt langsom til at svare
denne gang - det et bestemt ikke fordi jeg finder diskussionen uinteressant.

Først mener jeg lige vi skal have en definitionsafklaring så vi er helt sikre på
hvad hinanden taler om .... ellers når vi jo næppe videre. Jeg mener du har ret
når du siger at en hvalp er disponeret i en bestemt retning, men jeg mener at du
overfortolker disponeringsbegrebet en smule. At være disponeret i en bestemt
retning bestemmer ikke med sikkerhed livsforløbet om end det naturligvis ikke
kan undgå at præge det i en bestemt retning, og som jeg ser det. er det vægtning
af denne prægning som vi egentlig diskuterer.

Så langt så godt Når du skriver at man ikke kan gøre en usikker hund
dominant, er jeg ikke helt sikker på at du har ret. Da vi fik vores nuværende
hund, valgte vi nemlig efter den stille og rolige. Vi fik den absolut dovneste
tæve i kuldet – hende der næsten faldt i søvn når man løftede hende op mens
hendes søstre snerrede og snappede hvis de blev løftet mod deres vilje. Sally
som tæven blev døbt, fik fra begyndelsen mængde succesoplevelser. De eneste
gange hun har lidt nederlag, er de gange hun har udfordret floklederne. I
hundeskoven er hun altid blevet kaldt tilbage inden det kom for vidt hvis der
har været optræk til ballade (undtagen en enkelt gang hvor den anden hundeejer
insisterede på at de selv skulle klare problemerne, men det er en anden
historie). Jeg mener derfor at have belæg for at sige at hun har _udviklet_ sig
til lidt en hertuginde da hun bøjer sig kun for ganske få tæver og aldrig for en
hanhund. Jeg ved ikke hvordan dette kan forklares hvis ikke det har noget med at
miljøet har vægtet forholdsvist tungt i forhold til arven. Men jeg ser frem til
dine kommentarer hertil. (Alle detaljer i historien bør naturligvis medtages, og
derfor bør jeg måske nævne at Sally er en rottweiler og derfor nok er
forholdsvis taknemmelig at arbejde med når målet er en selvsikker hund.)

Mvh og god weekend
Kim

Fra : Bjergskoven

Dato : 07-12-02 00:05

Hej Kim

> Jeg må lige begynde med at beklage at jeg har været lidt langsom til at
svare
> denne gang - det et bestemt ikke fordi jeg finder diskussionen
uinteressant.

Ingen grund til beklagelse Vi har jo alle andre ting at lave end at
læse og skrive i NG.

> [...]
vægtning
> af denne prægning som vi egentlig diskuterer.

Jeg ser hvalpetestens karakterisering af hvalpene i bestemte grupper som en
afspejling af en forudbestemt personlighed hos hver hvalp. En personlighed
der afspejler hvalpens plads eller funktion om du vil, i flokken.
Prægning derimod, er en indlæringsform som finder sted i hvalpens opvækst og
som finder sted i hvalpens første leveuger fra ca. 3 uger til ca 14 ugers
alderen.
Prægning er en proces,der ikke kan vendes. Hvad hvalpen ikke har indlært i
disse vigtigé uger, kan den ikke indlære senere og hvad den har indlært i
disse uger kan ikke ændres. Her tænker jeg ikke på feks. almindelig
lydighedstræning, men feks. prægning på mennesker.Hvis en hvalp ikke er
blevet præget på mennesker i sin første hvalpetid, vil den aldrig senere
komme til at knytte sig til mennesker.
Det ved man fra utallige forsøg. Men prægning er ikke enten eller. Prægning
kan være hel eller delvist og evt. problemadfærd afhænger af graden af
prægning eller mangelen på samme.

> [...]
mens
> hendes søstre snerrede og snappede hvis de blev løftet mod deres vilje.

På den beskrivelse du giver af din hund som hvalp, vil jeg sige,at den slet
ikke har været en svag hvalp. Fordi en hvalp er doven og falder i søvn i
dine arme, kan du bestemt ikke sige at den er svag i forhold til sine
snerrende søskende.
Din hvalp har formentlig haft et stort overskud til bare at falde i søvn i
en fremmeds arme og dermed sagt "hva´rager det mig-at en fremmed tager mig
op-jeg vil sove "
Hendes søskende derimod har følt sig truet og snerret af dig-de har ikke
haft dette overskud- og har måske her vist en form for angst-agression.
Næh- hvis hvalpene var blevet testet, havde din hvalp formentlig ligget i
mellemgruppen eller måske endda i øverste gruppe.
Du siger din hund har oplevet nederlag, når hun udfordrede floklederne- hvem
er det ? andre hunde i jeres hjem ?
Hvis der er en anden hund i jeres hjem, der bestemmer over flokken, så er
det klart hun bliver sat på plads, og det er ikke et nederlag ,men en
naturlig interaktion mellem hundene.

Du kalder hende tilbage i skoven, hvis der er optræk til ballade ? Hvorfor ?
vil hun slås ? hvis hun var en svag hund, der viser tegn på underkastelse
overfor andre hunde, vil hun da ikke blive angrebet !
Hvis hun derimod er en selvsikker hund, der gerne går i lag med andre, kan
hun jo selvfølgelig risikere at møde sin overmand.
Iøvrigt er det meget almindeligt at tæver er dominerende overfor hanner og
at hannerne accepterer denne dominans fra en tæves side. En lille
gravhundetæve kan sagtens dominere en stor schaeferhan psykisk.

Ang. selvsikre hunde, afhænger dette ikke så meget af racen, som af det
enkelte individ.
Noget andet er så, at visse linjer inden for visse racer har fået fremavlet
meget dårlige temperamenter fordi man har avlet endsidigt på nogle fysiske
egenskaber, men det er en helt anden sag.

Hilsen og også god weekend til dig

Merete

Fra : Dina Rasch

Dato : 06-12-02 22:12

Hej Gitte

Du kan henvende dig til en specialklub, jeg ved at Rottweilerklubben Danmark
har hvalpetestere som også tager ud til andre racer. Du kan finde dem på
www.rottweiler.dk hvor du skal have fat på en fra avlsrådet.

Hilsen Dina
- må man have lov at være nysgerrig - hvad race er dine hunde ?

Fra : DK Sacala´s Norske S~

Dato : 07-12-02 21:08

Hej Dina

Vi har kun en enketl hvalp, men blev nysgerig da flere omtalte hvalpetesten,
da vores ikke har fået lavet en hvalpetest, ville jeg gerne høre mere om
emnet.

Vores hund er en teruverne tæve, du kan se hende på vores hjemmeside
www.sitecenter.dk/sacalas samt alle vores katte *S*

MVH
Gitte