Svulmende katte
Fra : Kristina Andreassen

Dato : 27-11-02 17:50

Hejsa.

Måske lyder det dumt men er der en sygdom blandt katte der får dem til at
blive kæmpe store på no time?? Vi har en rød udekat og jeg fik et chok da
jeg så ham før. Han er kommet løbende i foråret og har været her siden. Ej
jeg kan slet ikke beskrive hvordan han har forandret sig siden jeg så ham
sidst. Godt nok er det 14 dage - 3 uger siden men har er blevet over dobbelt
så stor. Nu er han fed. Meget fed! Han ligner næsten de overvægtige katte
der var et link til for nogle dage siden. Jeg er sikker på det er ham for
jeg var ude og chekke om han havde det flækkede øre som Ugly (han var tude
grim da han kom. Fuld af sår og sådan) har. Det er ham men hold da fast mand
hvor er han vokset. Den anden dag lagde jeg mærke til Mols, som er naboens
hunkat, også er blevet lidt småfed. Nu sidder jeg så op spekulerer på om der
er en der overfodrer vores katte eller måske det kan være noget andet. Man
bliver jo helt nervøs. Sæt nu der er en der fodrer dem og fortsætter. Hvis
de bliver ved med at vokse i denne fart hvordan vil det så ikke gå dem??

En bekymret Kristina

Fra : Trine Piltoft

Dato : 27-11-02 23:05

Hej Kristina Andreassen

2 tanker falder mig ind her:

1 - Er du sikker på at din tilløber er en hankat og ikke en gravid
hunkat??

2 - Hvis det er en hankat (og ikke en gravid hunkat), så kan
sygdommen FIP faktisk godt give et væsenligt forøget omfang af
bugen. Er katten blevet tyk over det hele, ser den sund og rask
ud, eller er den tyk på en unaturlig måde? Det er ikke for at gøre
dig bekymret, og selvfølgelig er der da også mulighed for at
den "bare" har fundet sig et godt madsted, men som sagt kan denne
sygdom altså godt medføre et forøget omfang af bugen.
Prøv at holde øje med den, og hvis du har mistanke om at der er
noget galt, ville det nok være en god ide hvis du kan komme afsted
med at få den til dyrlægen.

Mvh. Trine

Fra : Kristina Andreassen

Dato : 28-11-02 07:22

Hejsa

Ja jeg er sikker for han har et ordentligt klokværk hængende.
Han er voldsom stor. Bare hans hoved er vildt. Sikke nogen mega kinder han
har. Han er blevet dobbelt så stor. Min mand så ham også igår og han gav mig
ret i at han er svulmet voldsomt det sidste stykke tid. Han har længe været
meget spinkel. Da han kom løbende så han forfærdelig ud. Han havde flækket
øre, stort sår på bagbenet og havde en ikke ret køn pels. Vi gav ham ormekur
og efter vi begyndte at forde ham blev han meget pænere. Nu er han vildt
fed.

- Kristina

Fra : Trine Piltoft

Dato : 28-11-02 19:13

Hej Kristina

>Ja jeg er sikker for han har et
>ordentligt klokværk hængende.

Ok *g* - så er han da ihvertfald ikke en gravid hunkat

>Han er voldsom stor. Bare hans hoved
>er vildt. Sikke nogen mega kinder han
>har.

Umiddelbart lyder det ikke som FIP - så vidt jeg ved er det kun
bugen der svulmer op, ikke ben, hoved mv. Har du nogen som helst
idé om hvor gammel han kan være? Hvis han ikke var ret gammel da
han begyndte at komme til jer, har han måske nu udviklet sine
hankattekinder. Hvis han derudover bliver fodret godt (for meget)
et eller andet sted, så er det jo højst sansynligt det der ligger
til grund. Som en anden også skrev, så kan katte godt tage lidt
ekstra vægt på her inden vinteren - mine egne spiser meget mere på
denne årsid end de gør om sommeren.
Hvad med at prøve at give ham et halsbånd på med en seddel i m.
jeres tlf. nr, så I kan finde ud af om han holder til andre
steder. Husk i givet fald at det skal være et af dem med elestik
som nemt kan komme af så han ikke ender med at sidde fast et eller
andet sted.

Mvh. Trine

Fra : Pia J

Dato : 29-11-02 09:11

Den gårdkat jeg overtog havde bændelorm og var en spinkel lille sag. Så fik
hun ormekur og jeg købte et godt foder. På to uger fordoblede hun sin
størrelse! Jeg var også i tvivl, om det var samme kat, hovedet virkede
større, ja, alting! Og hun er ikke længere et fnug som kan hænge ubesværet
over min skulder.

Bændelorm er normalt hos udekatte og får dem til at se ranglede ud med en
tennisbold i maven.

Desuden har han nok sat vinterpels, den fylder også en del har jeg lagt
mærke til.

:Pia

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 28-11-02 10:22

Hvis dine katte virker sunde og raske, tror jeg at de tager for sig af
retterne, inden vinteren kommer.

--

Hilsen Nina
www.tendertribes.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 28-11-02 18:07

Ja, der findes faktisk en rigtig, rigtig grim sygdom, der får dem til at
"svulme" op... nemlig smitsom bughindebetændelse, også kaldet FIP.
Nu er det jo langt fra sikkert, at det lige nøjagtig er det, der er årsag
til den pludselige fedme - hvis det er, så burde de have det *meget* dårligt
på nuværende tidspunkt, for så er sygdommen ved at være i sidste fase.
Hvis kattene ikke ser ud til at have det dårligt eller være syge, så kan det
godt være, at det bare er en kombination af vinterpels og ekstra foder, der
får dem til pludseligt at se tykkere ud (og selvfølgelig kombineret med en
mulig drægtighed på hunkatten...?).

Mvh. Camilla