PHP problem på Apache 1.3.24
Fra : Steffen Holm

Dato : 27-11-02 15:43

Hej NG.

Jeg har lige installeret PHP på min apache server, og det ser ud til at
virke, og så alligevel ikke.

Et simpelt PHP script der virker er følgende:

<?
echo "Hello World"
?>

Hvilket kan ses her:
http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/test.php

Jeg var glad da det virkede, og testede så et afstemningsscript jeg havde
hentet på nettet. Men dette virkede ikke. Det er som om at når action skal
køres sker der ikke noget...

Se her:
http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/vote.php ell.
http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/admin.php (kode = 12345)

Jeg aner ikke hvad der er galt. Har fulgt installationsvejledningerne
nøje.... Nogen der kan hjælpe?

På forhånd tak for hjælpen.

PS. Sig endelig til hvis news:dk.edb.internet.software.apache er en mere
passende gruppe, så spørger jeg der.

--
Steffen Holm

Fra : Sinkbæk

Dato : 28-11-02 09:43

Steffen Holm skrev:
> [...]
> hentet på nettet. Men dette virkede ikke. Det er som om at når action skal

Hej Steffen!

På begge sider skal du også først definere en action for din form-post -
altså hvor du vil have dataen sendt hen.
Fx sådan: <form name="form1" method="post"
action="<?=$_SERVER['PHP_SELF'];?>">
Det resulterer i at formen submitter infos til admin.php - da
$_SERVER['PHP_SELF'] refererer til scriptets navn.

Thomas Sinkbæk
www.thomas-sinkbaek.dk

Fra : Steffen Holm

Dato : 28-11-02 12:29

"Sinkbæk" <thomas@FJERN_DETTEsinkbaek.com> skrev:

> [...]
> Det resulterer i at formen submitter infos til admin.php - da
> $_SERVER['PHP_SELF'] refererer til scriptets navn.

Hej Thomas

Dette var allerede gjort, så det var desværre ikke dette der var løsningen.
Jeg hentede det avancerede script fra nettet, for at være sikker på at
kodningen var korrekt, da jeg ikke aner en dyt om PHP selv.

--
Steffen Holm
WWW: http://skibumsen.dk

Fra : Sinkbæk

Dato : 28-11-02 16:45

Steffen Holm skrev:
> [...]
> Jeg hentede det avancerede script fra nettet, for at være sikker på at
> kodningen var korrekt, da jeg ikke aner en dyt om PHP selv.

- Som disse sider ser ud nu - mangler der nu stadigvæk din action - derfor
submitter der ikke til noget script.

Thomas Sinkbæk
www.thomas-sinkbaek.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-11-02 16:55

Sinkbæk wrote in <as5do2$kh2$1@sunsite.dk>:
> http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/vote.php
> http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/admin.php
> - Som disse sider ser ud nu - mangler der nu stadigvæk din action - derfor
> submitter der ikke til noget script.

Det er en fejl der bør rettes, men tror nu de fleste browsere bare submitter
til samme side, som formen er på.

Måske er problemet at scriptet forventer at REGISTER_GLOBALS er slået til,
og det ikke er?

if ($answer) {

Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Steffen Holm

Dato : 28-11-02 18:08

> [...]

> http://steffenholm.dyndns.dk/skibumsen/php/admin.php
> - Som disse sider ser ud nu - mangler der nu stadigvæk din action - derfor

Hejsa Thomas.

Dette er klippet fra vote.php:

<snip>
<form method=\"post\" action=\"$PHP_SELF\">
</snip>

Så vidt jeg kan se er action da sat til at sende til siden... Men det er
måske ikke korrekt? I ivetfald, hvad skal der så stå?
Jeg gør igen opmærksom på at det er et script jeg har hentet fra nettet...

Tak for hjælpen indtil videre.

--
Steffen Holm
WWW: http://skibumsen.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-11-02 18:28

Steffen Holm wrote in <as5iel$a33$1@sunsite.dk>:
> Dette er klippet fra vote.php:
> <form method=\"post\" action=\"$PHP_SELF\">

Hvis du kigger i html-kilden, som sendes til browseren, så står der:
<form method="post" action="">

Dette bekræfter min mistanke om register_globals, altså en fejl i scriptet.

Du kan slå register_globals til vha. fx. .htaccess, eller du kan indsætte en
kodestump før det defekte script.

Utestet:
<?php
foreach(array('_GET', '_POST', '_COOKIE', '_SESSION') as $a) {
foreach($$a as $b=>$c) {
$$b = $c;
}
}
?>

Dette script har vist ca. samme funktionalitet, som at slå register_globals
til.

Bemærk at der er gode grunde til, at register_globals er slået fra som
default i de nyere PHP-versioner! Det bedste er altså at rette scriptet
til. Jeg skriver kun dette fordi jeg har på fornemmelsen, at det gør du
ikke.
Men du kan holde øje med, om der kommer en nyere version af scriptet, hvor
problemet er løst.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)

Fra : Steffen Holm

Dato : 29-11-02 15:20

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev

> Det bedste er altså at rette scriptet
> til. Jeg skriver kun dette fordi jeg har på fornemmelsen, at det gør du
> ikke.

Det har du helt ret i, for jeg er så træt af det der underlige script at jeg
er blevet stædig, og vil nu selv lære PHP, så jeg kan skrive mine egne
scripts, i stedet for at spørge 100 gange om alt muligt i denne gruppe - så
blir I vist trætte af mig :)

Tak for hjælpen, det er rart med en ordentlig modtagelse til en newbie...

--
Steffen Holm