PHP og GD
Fra : Torben Heikel Vinthe~

Dato : 27-11-02 13:45

Jeg er ved at lave et fotoalbum, hvor jeg gerne vil benytte
PHP-funktionen GD (imagecreate etc.), således at jeg kan nøjes
med at have de enkelte billeder liggende i én størrelse
(800x600). Ud fra det enkelte billede vil jeg så lade PHP
generere både thumpnail (100x75) og visningsbillede (400x300).

Mit spørgsmål er nu, om der er nogen der har erfaringer med
ovenstående udfordring, og om der evt. er nogle
performancemæssige problemer forbundet med det. Er der fx fare
for at det bliver for tungt at parse for PHP, når man skal vise
en masse thumpnails (=en masse udregninger med
billedstørrelse/opløsning)?

MVH
Torben Heikel Vinther

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-11-02 10:27

Torben Heikel Vinther wrote in <as2enm$osu$1@sunsite.dk>:
> [...]
> ovenstående udfordring, og om der evt. er nogle
> performancemæssige problemer forbundet med det.

Det kan fint lade sig gøre, men hvis du har mange besøgende, så skal du nok
tænke lidt på performance. Du kan fx. vælge at cache resultaterne, det er
ret let at lave. Medmindre ud tit ændrer i de tilgængelige billeder, så
bliver der i hvert fald lidt udfordring i det.

> Er der fx fare
> for at det bliver for tungt at parse for PHP, når man skal vise
> en masse thumpnails (=en masse udregninger med
> billedstørrelse/opløsning)?

Med cache: Måske første gang nogen går ind på oversigten. Det gør du bare
selv, så er det klaret. :)

Vær dog opmærksom på at den almindelige resize-funktion gør det ret grimt.
Den sletter blot rækker og kolonner af pixels.
Det bliver langt pænere hvis du bruger "resampled"-versionen. Det kræver
noget mere af CPU'en, men jeg synes stadig det er beskedent.
Den funktion findes dog først i GD2.

Har du ikke GD2 tilgængeligt kan du overveje at bruge ImageMagik, hvis det
er. :)

--
Mvh.

Niels Andersen