Kernel kompilering
Fra : Stig Mogensen

Dato : 27-11-02 12:38

Jeg har kørt med 2.4.18-4GB siden jeg indstallerede min SuSE(se signatur).

Min nysgerrighed mht at kompile min egen kernel bliver større og større, men
er der i det hele taget nogle forbedringer i at opgradere fra 2.4.18-4GB
til 2.4.19(som er sidste nye stable)? Jeg har i 2.4.18 de funktioner jeg
vil have, men vil naturligvis gerne have noget der er optimeret til mit
system - hvor meget denne optimering så end måtte kaste af sig

/Stig
--
* SuSE Linux 8.0 Prof, KDE 3.0.5, GeForce2 MX-200 *
* P4S333, P4 1.6ghz NW, 256mb DDR333, 80gb Seagate, 20gb IBM *

Fra : Michael

Dato : 27-11-02 16:07

"Stig Mogensen" <norman_bates@forum.dk> wrote in message
> [...]
> vil have, men vil naturligvis gerne have noget der er optimeret til mit
> system - hvor meget denne optimering så end måtte kaste af sig

Tjaae.. Personligt har jeg gjort det fordi 2.4.18 ikke understøtte min
southbridge chip, men hvad forventer du af en opgradering?

Mvh
Michael

Fra : Stig Mogensen

Dato : 27-11-02 16:32

> Tjaae.. Personligt har jeg gjort det fordi 2.4.18 ikke understøtte min
> southbridge chip, men hvad forventer du af en opgradering?

Jeg forventer at få fjernet eksempelvis strømstyring, som jo kun er relevant
på en bærbar. Derudover håber jeg at få en maskine der kan afvikle
programmer (mærkbart)hurtigere.

Ikke det store....som nævnt er jeg bare nysgerrig

/Stig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-11-02 17:36

Stig Mogensen <norman_bates@forum.dk> writes:

> Jeg forventer at få fjernet eksempelvis strømstyring, som jo kun er relevant
> på en bærbar. Derudover håber jeg at få en maskine der kan afvikle
> programmer (mærkbart)hurtigere.

Du skal ikke forvente, at den bliver 'maerkbart' hurtigere. Du kan
vinde lidt hastighed ved det (ved at tilrette den til din CPU ol.) og
du kan mindske den hukommelsesforbrug ved at undlade drivere, som er
unoedvendige for dig.

Derudover kan du skyde dig selv i foden og installere beta-kerner (det
goer jeg selv for morskabens skyld) og laere noget om Linux-kernen.

/Rasmus

While Linux is larger than Emacs,
at least Linux has the excuse that it has to be.
--Linus Torvalds

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-11-02 11:10

> [...]
> vinde lidt hastighed ved det (ved at tilrette den til din CPU ol.) og
> du kan mindske den hukommelsesforbrug ved at undlade drivere, som er

Holdt holdt holdt....det er allerede incitament nok

> Derudover kan du skyde dig selv i foden og installere beta-kerner (det
> goer jeg selv for morskabens skyld) og laere noget om Linux-kernen.

Hvorfor "skyde sig selv i foden"?
Kan man ikke også lære noget om kernen når man ikke installerer beta-kerner,
men er en kylling og nøjes med "latest stable version"?

/Stig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-11-02 11:19

> Hvorfor "skyde sig selv i foden"?

Har man ikke skudt sig selv i foden, når man installerer en 2.5-kerne
(som man havde fået at vide var ustabil) og man får masser af
problemer og ender med at få kernel panics ol.

> Kan man ikke også lære noget om kernen når man ikke installerer beta-kerner,
> men er en kylling og nøjes med "latest stable version"?

Jo, naturligvis - de to udsagn burde ikke have hængt sammen

/Rasmus

God put me on earth to accomplish a certain number of things.
Right now I am so far behind I will never die.
-Bill Waterson, Calvin and Hobbes

Fra : Stig Mogensen

Dato : 28-11-02 11:33

> Har man ikke skudt sig selv i foden, når man installerer en 2.5-kerne
> (som man havde fået at vide var ustabil) og man får masser af
> problemer og ender med at få kernel panics ol.

Tjoeh...det har man vel.
Men så booter man jo bare op i den gamle kernel igen...ik'?

/Stig

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-11-02 11:37

> Tjoeh...det har man vel.
> Men så booter man jo bare op i den gamle kernel igen...ik'?

Naturligvis; jeg leger da med den slags ind imellem, men til daglig
kører jeg skam stabile kerner

/Rasmus

I think the sum of intelligence on the internet is constant.
Only the number of users grows.
- Uwe Ohse in the monastery

Fra : Mogens Kjaer

Dato : 28-11-02 12:26

Stig Mogensen wrote:

> Tjoeh...det har man vel.
> Men så booter man jo bare op i den gamle kernel igen...ik'?

Men mindre den nye kerne havde et filsystemproblem,
og har sendt alle dine mountede partitioner til /dev/null

Mogens

Phone: +45 33 27 53 25, Fax: +45 33 27 47 08

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 28-11-02 12:29

Mogens Kjaer <mk@crc.dk> writes:

> Men mindre den nye kerne havde et filsystemproblem,
> og har sendt alle dine mountede partitioner til /dev/null

Ja, det er derfor, man tager sikkerhedskopier, når man laver den slags
sjov (men det gør man jo alligevel - hvis ikke de bliver ødelagt af
NFS...).

/Rasmus

Those who write "Optimized for Netscape" og "Best viewed with MSIE"
never figured out the difference between the WWW and a Word Perfect
4.2 Document.

Fra : Michael

Dato : 28-11-02 11:20

> Hvorfor "skyde sig selv i foden"?
> Kan man ikke også lære noget om kernen når man ikke installerer
beta-kerner,
> men er en kylling og nøjes med "latest stable version"?

Hvis du vil lære noget (eller meget) så find en gamel maskine frem som du
kan rode med og afprøv en distribution som f.eks. Gentoo - Der lærer du med
garanti en hel del ikke kun om kenerl men sikkert om linux generelt.

www.gentoo.org