CREATE -rettigheder..??
Fra : Ras

Dato : 27-11-02 09:07

Hej.

SQLserver2000:

Hvor tildeles rettigheder til "alm." bruger (ikke-dbo`ere) til at kunne
create views via en Access2002 FE...??

Skal de tilknyttes en bestemt Role..?...eller er det en Access ting..?

mvh.

Ras.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 10:39

Som svar på skriblerier nedfældet af Ras :

> SQLserver2000:
>
> Hvor tildeles rettigheder til "alm." bruger (ikke-dbo`ere) til at
> kunne create views via en Access2002 FE...??
>
> Skal de tilknyttes en bestemt Role..?...eller er det en Access ting..?

Det er en MSSQL ting

Jeg ved ikke lige hvad der er nemmest/bedst at gøre

Men mon ikke du skal oprette en/flere roles på din database
oprette de logins du vil bruge etc

Derefter går du ind i database properties (via EM) og vælger Properties ->
Permissions

Resten skulle være lige ud af landevejen

PS: Du kan evt lave et eksperiment med en enkelt user til at starte med -
dvs uden roles

Du skal også være opmærksom på at owner bliver den bruger der opretter et
nyt view
fx myUser.NewView mod normalt dbo.NewView
Der er ikke noget i vejen for at du har fx anotherUser.NewView samtidig

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 11:19

Peter Lykkegaard skrev:

> Du skal også være opmærksom på at owner bliver den bruger der
> opretter et nyt view

....medmindre brugeren er tildelt dbowner-rettighed (flere brugere
kan godt have denne rettighed).

> fx myUser.NewView mod normalt dbo.NewView
> Der er ikke noget i vejen for at du har fx anotherUser.NewView
> samtidig

Nej - heller ikke fx dbo.NewView.

Det er nok en god ide at kvalificere alle objektnavne med owner,
hvis man bruger mere end én.

Er man logget ind med et brugernavn der ikke hører til ownergruppen
vil en reference til et objekt først blive prøvet med det aktuelle
brugernavn. Hvis der ikke findes et objekt med det navn forsøges
med dbo. Det kan nemt give uønskede resultater hvis man ændrer i
databasen.

Eksempel:
Jeg er logget ind som bruger jgc, i databasen findes jgc.testview
og dbo.testview:

"SELECT * FROM testview" = "SELECT * FROM jgc.testview"

Sletter eller omdøber man nu jgc.testview vil den samme select i
stedet fange dbo-viewet:

"SELECT * FROM testview" = "SELECT * FROM dbo.testview"

Jeg har ikke undersøgt hvad der sker hvis bruger jgc opgraderes til
db_owner.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 11:25

Som svar på skriblerier nedfældet af Jens Gyldenkærne Clausen :

> ...medmindre brugeren er tildelt dbowner-rettighed (flere brugere
> kan godt have denne rettighed).

Det Ras efterspurgte var rettigheder på brugere der _ikke_ er i db_owner

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 12:16

Peter Lykkegaard skrev:

> Det Ras efterspurgte var rettigheder på brugere der _ikke_ er
> i db_owner

Sorry - havde overset det oprindelige spørgsmål.

Til gengæld har jeg nu prøvet Ras' problem af. Det er ikke helt
lige ud af landevejen - jeg måtte i hvert fald prøve mig frem for
at finde ud af at den rolle der tillader CREATE hedder "ddladmin"
(det kan sikkert slås op et sted). Hvis man blot vælger
"Permissions..." kan man sætte enhver tilladelse på eksisterende
objekter - men man kan ikke sætte tilladelser vedr. CREATE-, ALTER-
og DROP-sætninger.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 12:51

> [...]

> Til gengæld har jeg nu prøvet Ras' problem af. Det er ikke helt
> lige ud af landevejen - jeg måtte i hvert fald prøve mig frem for

Jep, jeg måtte også lige rende det igennem

> at finde ud af at den rolle der tillader CREATE hedder "ddladmin"

Ja, men så tillader du jo også create/alter/drop på sp's etc?

> [...]
> "Permissions..." kan man sætte enhver tilladelse på eksisterende
> objekter - men man kan ikke sætte tilladelser vedr. CREATE-, ALTER-

Kik i properties for den enkelte database via EM
Det er her det foregår - ikke særligt intuitivt - jeg måtte slå op i BOL før
jeg fandt ud af det
Ok, da jeg så det var der et eller andet der dæmrede

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-11-02 13:29

Peter Lykkegaard skrev:

> Ja, men så tillader du jo også create/alter/drop på sp's etc?

Ja.

> Kik i properties for den enkelte database via EM
> Det er her det foregår - ikke særligt intuitivt

Oh - så blev man også lidt klogere i dag.

Fra : Jonathan2s6

Dato : 08-12-02 15:19
Fra : Arne

Dato : 09-12-02 12:16

"Jonathan2s6" <jonathan2s6@aol.com> skrev i en meddelelse
> http://www.comserver.net/DedicatedServer_priceCalculation.asp

Øhhm - hvordan kommer den ind i billedet..??

mvh.

Arne

Fra : Ras

Dato : 29-11-02 09:49