Tv In??
Fra : Roger

Dato : 27-11-02 08:09

Er ute etter og Kjøpe et kort. Sånn at man kan koble en video spiller, eller
laserdisk til
pc'n..Kan noen av dere si hva navnet på et sånt kort kan hete.Eller må man
kjøpe en converterings box som converterer fra NTSC/PAL-VGA??.Noen som har
koblet en video/Laserdisk spiller til pc.Som eventuelt kan gi et hint om hva
man skal kjøpe.

Ps denne er også postet i dk.marked.privat.edb.indstikskort

Fra : Flemming Joensson

Dato : 27-11-02 11:24

"Roger" <roger.holte@c2i.net> wrote in

> [...]
> fra NTSC/PAL-VGA??.Noen som har koblet en video/Laserdisk spiller til
> pc.Som eventuelt kan gi et hint om hva man skal kjøpe.

Hvis det er fordi du vil se ovenstående ting på din PC-monitor, så kan et
hvilket som helst kort med TV-in bruges. Det sender bare signalet igennem
via overlay og skal som sådan ikke bruge voldsomt meget
grafikprocessering.

Hvis det er fordi du vil overspille ovenstående til din PC, så vil jeg
anbefale du køber et kort med hardware encoding til mpeg2 eller mpeg1.
Og at du har en stor og hurtig harddisk.

Der er lige kommet et kort på EDBpriser i den sidste kategori:
http://www.edbpriser.dk/newprod/newprod-top10.asp?ID=1894617891

Hvor godt det er, ved jeg ikke - men i forhold til andre grabberkort, så
er det vist en meget normal pris.
Du kan se en liste over AV-capture kort på den danske EDBPriser her:
http://www.edbpriser.dk/hardware/AVcapturekort.asp

Det eneste capturekort, i den "billige ende" som jeg ellers har hørt gode
ting om er dette her (og så dens forgænger Osprey 200):
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1924577899

Mvh.
Flemming

Fra : -Martin S.-

Dato : 27-11-02 15:02

Flemming Joensson wrote:
[...]
> Det eneste capturekort, i den "billige ende" som jeg ellers har hørt
> gode ting om er dette her (og så dens forgænger Osprey 200):
> http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1924577899

Jeg har - ligesom Roger - heller ikke meget forstand på capturekort, men
hvis man ikke har voldsomt store ambitioner og bare godt kunne tænke sig at
grabbe nogle sjove klip fra et videobånd engang imellem og gemme det som
mpeg2 el.lign, kan man vel bare bruge et alm. grafikkort med video-in?? (som
fx. dette Leadtek:
http://www.edbpriser.dk/hardware/hardware-top10.asp?ID=1364727921)

En af de personer som har købt kortet skriver bl.a.: "Den store overraskelse
kommer når man skal arbejde med video redigering. Først og fremmest grabber
den i mpeg2 format, ydermere er den divx parat.....dvs. når den skal rendere
til divx formatet går det bare som en leg."

/Martin

Fra : Flemming Joensson

Dato : 30-11-02 11:12

"-Martin S.-" <feedback56@hotmail.com> wrote in

> [...]
> og fremmest grabber den i mpeg2 format, ydermere er den divx
> parat.....dvs. når den skal rendere til divx formatet går det bare som

Hvis man har tænkt sig at gemme fjernsynsfilm eller sine Laserdisk som
ordentlig kvalitet, så kan jeg klart anbefale man får sig et kort der
encoder selv.
Jeg har et kort (Ti4200 med TV-in fra Gainward) og det er praktisk talt
umuligt at gemme en hel film i MPEG2/DVD-kvalitet uden framedrops (husk
på at der samtidig runtime skal encodes lyd). Min maskine (P4 2.5GHz,
512MB RAM, 2x80GB Maxtor diske i RAID (striping)) Kan i hvert fald ikke
rippe en hel film fra fjerneren uden framedrops i DVD-format. Til gengæld
virker det fint hvis man kan nøjes med VCD kvalitet.
Om det virker med grab direkte til DivX, skal jeg ikke kunne sige.

Men de VfW drivere der er til mit kort (og jeg har ikke kunnet finde
andre) giver mig et område i toppen af skærmen hvor der bare er sne -
uanset der er perfekt billede længere nede. Samtidig mangler der så et
tilsvarende stort område i bunden af billedet. Jeg antog der måtte være
en indstilling der ændrede dette, men jeg har ikke været i stand til at
finde den. (Hvis nogen har kendskab til andre VfW drivere eller hvor man
kan indstille det område der grabbes vil jeg da meget gerne vide det)

Det eneste program jeg har fået til at virke ordentligt med mit TV-in er
Cyberlink PowerVCR II Deluxe udgaven. Men selv med det program kan jeg
ikke grabbe til DVD uden framedrops på et eller andet tidspunkt hvor der
er meget action i billedet. For at kunne gøre det, er jeg rimelig sikker
på man skal have en hardwareencoder. Alternativt kan man måske grabbe
direkte til AVI ukomprimeret og så bagefter encode til andre formater,
men så meget fri plads har jeg ikke at der kan være en hel spillefilm.

Mvh.
Flemming