Valg af WLAN PCMCIA
Fra : Anders Petersen

Dato : 27-11-02 01:23

Får snart en Linksys Wi-Fi router, og skal derfor have anskaffet et pc-kort
til min bærbare. Men er der nogen forskel på de forskellige fabrikater? Går
ud fra, at pris og kvalitet i en vis grad følges ad, men hvor jeg har
rimelig nemt ved at finde forskellige i funktioner, features, opsætning
etc. på fx. routere, har jeg sværere ved at spotte forskellene på pc-
kortene. Min umiddelbare tanke var, at 3COM's XJACK antenne kunne være
fikst, hvorfor jeg (når 3COM vel generelt er ok) et eller andet sted lige
så godt kunne købe det. På den anden side har jeg hørt meget godt om netop
Linksys, så det var jo også en mulighed...

Nogen gode råd/erfaringer - eller er det religion og smag og behag?

På forhånd tak.

/Anders

Fra : Mads Bahrt

Dato : 27-11-02 18:22

Anders Petersen wrote:
> [...]
> Linksys, så det var jo også en mulighed...
>
> Nogen gode råd/erfaringer - eller er det religion og smag og behag?

Avaya eller Orinoco (samme fabrikant under to navne) laver generelt gode
kort. Men du vil nok kunne få det meste til at virke fint. Jeg vil dog
advare mod netop linksys' pc-card i version 3.0, da der er mange der har
haft problemer med kombinationen af dette og linksys access points. Jeg
ved ikke om dette problem også forekommer med deres kombinerede routere
og accespoints, men hvorfor finde ud af det?

MVH
Mads Bahrt

Fra : Anders Petersen

Dato : 27-11-02 19:33

> Avaya eller Orinoco (samme fabrikant under to navne) laver generelt
> gode kort. Men du vil nok kunne få det meste til at virke fint.

Så 3COM (hvis man nu har forelsket sig i tanken om en antenne, der kan tåle
en tur i tasken...) burde også være fint?

> Jeg ved ikke om dette problem også forekommer med deres
> kombinerede routere og accespoints, men hvorfor finde ud af det?

Det kan du have ret i :)

/Anders

Fra : Mads Bahrt

Dato : 27-11-02 20:14

Anders Petersen wrote:
> Så 3COM (hvis man nu har forelsket sig i tanken om en antenne, der kan tåle
> en tur i tasken...) burde også være fint?
Jeg kan i hvert fald ikke komme på at have hørt noget skidt om 3com
kortene. Så de er sikkert fine.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 27-11-02 20:27

"Mads Bahrt" <mads_bahrt@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> ved ikke om dette problem også forekommer med deres kombinerede routere
> og accespoints, men hvorfor finde ud af det?

Øhh.. Nu er det sådan at jeg tilfældigvis har et Linksys PC-card v.3 og
tilhørende Linksys accesspoint/router/switch...

Kan ikke se, der overhovedet er nogen problemer med det....

Det har hele tiden virket fra dag eet....

Desuden synes jeg sættes, har en god rækkevidde..

Det eneste der har været, var at min første kort.. Lyste de 2 små
diode-lamper ikke.... Fik et nyt, og nu virker de 2 dioder også.

Fra : Mads Bahrt

Dato : 28-11-02 05:33

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
>
> Det eneste der har været, var at min første kort.. Lyste de 2 små
> diode-lamper ikke.... Fik et nyt, og nu virker de 2 dioder også.
Den kombination som der har været mange problemer med er: Linksys WPC11
v. 3 og Linksys WAP11 v. 2.2. Nu vidste jeg ikke helt om disse problemer
også optrådte med Linksys BEFW11S4, som jeg antager det er at han køber
og du har. Derfor anbefalede jeg at købe et andet for at være helt sikker.

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 28-11-02 15:54

> [...]
> og du har. Derfor anbefalede jeg at købe et andet for at være helt sikker.

Men det er da fint du siger det... Men så må du også lige nævne kvilke slags
problemer der er tale om... Om det er enkelstående opsætningsproblemer..
Eller desideret fejl på firmwaren i hardwaren, er jo ikke til at vide... Men
hvis der har været fejl, må det vel efterhånden være rettet

Fra : Mads Bahrt

Dato : 29-11-02 17:32

Bjarke Hansen wrote:
> [...]
> Eller desideret fejl på firmwaren i hardwaren, er jo ikke til at vide... Men
> hvis der har været fejl, må det vel efterhånden være rettet

Der er tale om at folk ganske enkelt ikke kan få forbindelse mellem
produkterne eller at forbindelsen var meget upålidelig. Det virker ikke
umiddelbart som linksys gør så meget ved det andet end at de anerkender
at det er et problem og anbefaler at bruge et version 2.0 eller 2.5 kort
i stedet. Du kan se et eksempel på en tråd i alt.internet.wireless og
emnet på
http://groups.google.com/groups?q=linksys+WPC11+-+WAP11+pain&hl=en&lr=&ie=UTF-8&selm=55mE9.11897%24hg1.28201%40news-server.bigpond.net.au&rnum=1

MVH
Mads

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 30-11-02 00:42

> [...]
http://groups.google.com/groups?q=linksys+WPC11+-+WAP11+pain&hl=en&lr=&ie=UT
F-8&selm=55mE9.11897%24hg1.28201%40news-server.bigpond.net.au&rnum=1

Det kunne jo være at den software og drivere der bliver brugt til Linux.
Ikke er stabilt med kortet... Linksys understøtter jo bestemt ikke Linux...
For mig lyder det som et problem, der opstår under linux.. som kører med en
tredigeparts software/drivere

Fra : Martin K

Dato : 30-11-02 00:17

> Nogen gode råd/erfaringer - eller er det religion og smag og behag?
>
> På forhånd tak.

Kan kun tilslutte mig at Orinoco kortet er godt fordi den har en bedre
antenne.
Af de billige kort har jeg prøvet netgear og synes også det er ok.
Bruger selv nu en Dlink 650+ , og det funker også fint, dog er der lidt
problemer med selv at kunne vælge hvilket accespoint man vil connecte til,
så det trækker lidt ned.

Hilsen Martin