MSSQL og Cluster
Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 26-11-02 22:22

Hejsa - Lige indledningsvis så kender jeg mere til cluster af navn end af
gavn
Anyways

Man er jo bleven lidt nysgerrig
Af hensyn til oppetid vil det jo give mening at lave noget failover cluster
på ens databasesystem
Men hvordan implementeres dette?

Med to servere tilkoblet et fælles storage (mit eget bud)
Eller er det to fuldblods databaseservere med eget raidsets

Kan man evt lave den sidste version i forbindelse med en testopstilling
(uden raid)

Jeg skal ikke selv implementere hardware/OS, men jeg skal implementere
databasen og dele af softwaren, der skal køre på et sådan setup

Hvordan connecter man til et sådan setup via DSNLess/OLEDB
Nogen specielle issues?

Det kunne da være meget rart at være lidt i omdrejninger

XPOST: dk.edb.hardware.server;dk.edb.database
Sæt venligst FUT alt efter hvor svaret hører hjemme

PS: Jeg er i gang med at finde dele af TFM på spindet til selvstudie

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Stig Johansen

Dato : 27-11-02 07:07

Hej.

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> på ens databasesystem
> Men hvordan implementeres dette?
>
> Med to servere tilkoblet et fælles storage (mit eget bud)

Ja, der er tale om to indetiske servere med fælles RAID. Husk her, at der er
tale om Windows - cluster versionen (penge). Disse 2 servere kan så sættes
op til at køre aktiv-passiv eller aktiv - aktiv. Sidstnævnte konfiguration
kræver licenser til begge maskiner, men åbner mulighed for at man kan
udnytte begge servere.

> Hvordan connecter man til et sådan setup via DSNLess/OLEDB
Som enhver anden SQL server.

> Nogen specielle issues?

<programmeringsmæssigt>
Ja, der vil komme 3 IP-adresser. 2 fysiske samt en virtuel IP. Her skal man
huske at benytte den virtuelle IP.
</programmeringsmæssigt>

--

Med venlig hilsen/Best regards
Stig Johansen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-11-02 07:33

"Stig Johansen" <stig.johansen@udvikling.it> wrote:

>Ja, der er tale om to indetiske servere med fælles RAID. Husk her, at der er
>tale om Windows - cluster versionen (penge).

Windows 2000 Advanced server. Og jeps, den koster $$

Hvis man ikke har SAN eller lign. så kan man købe forskellige cluster
in a box løsninger til rimelige penge.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 07:41

Som svar på skriblerier forfattet af Lars Kim Lund

> Windows 2000 Advanced server. Og jeps, den koster $$
>
> Hvis man ikke har SAN eller lign. så kan man købe forskellige cluster
> in a box løsninger til rimelige penge.

Det er kunden der vil køre cluster pga oppetid/murphy, så det er ikke det
pekuniære

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 07:59

Som svar på skriblerier forfattet af Stig Johansen

> "Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote in message

> Ja, der er tale om to indetiske servere med fælles RAID.

Ja, det var også sådan jeg havde forestillet mig
Men hvad gør man hvis man vil lave en testopstilling, og man fx har to alm
workstations til rådighed? - Det kan vel ikke lade sig gøre - eller?
OS'et er ikke et issue her

FUT: dk.edb.hardware.server

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-11-02 09:10

"Peter Lykkegaard" <polonline@hotmail.com> wrote

> Men hvad gør man hvis man vil lave en testopstilling, og man fx har to alm
> workstations til rådighed? - Det kan vel ikke lade sig gøre - eller?

Jo, men det kræver at du har en rimelig teknisk
viden på SCSI hardware samt en SCSI-disk i en
ekstern kasse forbundet til samme bus som de to
PC'er (husk forskellige ID).

Der er enkelte issues, bl.a. er det ikke smart hvis
controllerne er sat op til at resette bussen ved reboot.

Men ikke en umulig opgave.

Ole Thomsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 10:10

Som svar på skriblerier nedfældet af Ole Thomsen :

> [...]
>
> Jo, men det kræver at du har en rimelig teknisk
> viden på SCSI hardware samt en SCSI-disk i en
> ekstern kasse forbundet til samme bus som de to

Dvs to gange SCSI apdatere samt en extern SCSI disk
Teknisk viden kam man evt købe sig til
Kan være billigere (læs hurtigere)

> Der er enkelte issues, bl.a. er det ikke smart hvis
> controllerne er sat op til at resette bussen ved reboot.
>
> Men ikke en umulig opgave.

Spørgsmålet er så bare om det strengt talt er nødvendigt?
Så vidt jeg kan forstå så opfører MSSQL sig som om det var en enkelt
(virtuel) box man connecter til - ville det ikke være spild af skønne
kræfter når selve installationen (HW/SW) foretages af trediepart

Nice to have - but not need to have - eller?

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-11-02 12:10

"Peter Lykkegaard" <polonline@hot.mail.com> wrote

> Spørgsmålet er så bare om det strengt talt er nødvendigt?

Om hvad er nødvendigt?

> Så vidt jeg kan forstå så opfører MSSQL sig som om det var en enkelt
> (virtuel) box man connecter til - ville det ikke være spild af skønne
> kræfter når selve installationen (HW/SW) foretages af trediepart

Jeg opfattede spørgsmålet som gående på om man kan
lave en testopstilling af et MS Cluster med to PC'er. Om
det er spild af kræfter aner jeg da ikke

> Nice to have - but not need to have - eller?

Nice to have hvad?

Undskyld mig hvis jeg er lidt tungt opfattende.

Ole Thomsen

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 13:23

> [...]

> lave en testopstilling af et MS Cluster med to PC'er. Om
> det er spild af kræfter aner jeg da ikke

Det er også rigtigt
Jeg kom bare til at overveje (efter at have læst på lektien) om jeg ville få
noget benefit ud af at prøve at lave en testopstilling - når det er kunden
der sørger for installation af cluster/MSSQL via trediepart leverandør
Det "eneste" der er "vigtigt" for mig er at jeg har en database der fungerer

> Nice to have hvad?
>
> Undskyld mig hvis jeg er lidt tungt opfattende.

Det er nok mere sandsynligt at jeg ikke har forklaret mig godt nok, du er jo
ikke tankelæser
Kik ovenfor

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Flemming Riis

Dato : 27-11-02 14:13

> [...]

> der sørger for installation af cluster/MSSQL via trediepart leverandør
> Det "eneste" der er "vigtigt" for mig er at jeg har en database der

Som udvikler er det ingen forskel hvis kunden bare vælger en default install
aka aktiv/passiv så har du

server1 server2 og clusternode, hvor din applikation bare skal ramme den
virtuelle clusternode.

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 27-11-02 14:59

Som svar på skriblerier nedfældet af Flemming Riis :

> Som udvikler er det ingen forskel hvis kunden bare vælger en default
> install aka aktiv/passiv så har du server1 server2 og clusternode,
> hvor din applikation bare skal ramme den virtuelle clusternode.

Det er også noget lignende jeg efterhånden er nået frem til
Takker for indsatsen

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Ole Thomsen

Dato : 27-11-02 14:26

> [...]
> noget benefit ud af at prøve at lave en testopstilling - når det er kunden
> der sørger for installation af cluster/MSSQL via trediepart leverandør

Hvis du kun skal programmere op mod databasen
kan jeg ikke se noget behov for dig.

> Det "eneste" der er "vigtigt" for mig er at jeg har en database der fungerer

Vi kører en clustered SQL2000 i aktiv/passiv, og
det kører fint. Den eneste forskel fra før er at i det
setup skal servicepacks lægges på som pindsvin
parrer sig - forsigtigt (et af de få steder hvor jeg ved
at vejledningerne bliver læst inden filerne kastes ind).

FUT: dk.edb.system.ms-windows.server

Ole Thomsen