Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Skat at indkomst i udlandet?
Fra : Jamie Fame Flame

Dato : 26-11-02 21:52

Jeg skal arbejde 5 måneder i Østrig her i vinter. Skal jeg btale dansk skat
af det jeg tjener?

Fra : ebbe

Dato : 27-11-02 00:43

"Jamie Fame Flame" <xsoren@lasersailing.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg skal arbejde 5 måneder i Østrig her i vinter. Skal jeg btale dansk skat
> af det jeg tjener?

se her:

http://www.lederne.dk/Ret_og_pligt/Ansaettelsens_start/Arbejde_i_udlandet/arbejde_i_udland
et.html

Fra : Dorte Petersen

Dato : 27-11-02 17:39

Spørg i din kommune, det er jo lidt kompliceret med 183 dages reglen,
dobbeltbeskatningsoverenskomster mv. eller søg på toldskat.dk.

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 28-11-02 20:07

Jamie Fame Flame wrote:

> Jeg skal arbejde 5 måneder i Østrig her i vinter. Skal jeg btale dansk skat
> af det jeg tjener?

Som udgangspunkt ja, da det er under et ½ år, men der er et utal af forbehold,
og specialtilfælde,
bl.a. for blot at nævne enkelte :
Ansættelsesbetingelser, organisation - firma,
hvad du skal lave efter,
dine fradragsforhold i DK,

så tag en snak med en revisor, og tjek M/K for udlandserfaring,
buzz word kan være ovenstående,
hvis revisor alene svarer dansk skat, kontakt en anden.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : sephia

Dato : 05-12-02 16:26

"Jamie Fame Flame" skrev d. 26-11-02 21:52 dette indlæg :
> Jeg skal arbejde 5 måneder i Østrig her i vinter. Skal jeg btale dansk
skat
> af det jeg tjener?
>
> Hej Jamie

Har du stadig en bolig i Danmark? Flyttede du direkte til Østrig
hjemmefra dine forældre eller står din lejlighed og venter på dig?

Både Danmark og Østrig vil anse dig for at være fuldt skattepligtig hvis
du har bolig i begge lande, din primære skattepligt vil derefter blive
fasat til at være i det land hvor du har de stærkeste personlige og
økonomiske forbindelser.

Hvis du herefter anses for at være skattepligtig til Danmark, kan Østrig
kun beskatte indkomster som efter dobbeltbeskatningsoverenskomsten er
tillagt Østrig.

Lønindkomst kan beskattes i Østrig hvis du arbejder der i mere end 183
dage i et kalenderår eller hvis din arbejdsgiver er østrisk eller har et
østrisk driftssted.

Din østriske løn vil blive indgå i din danske skatteberegning, kun
beregningen altså, ikke betalingen. Hvis du ikke tjener andre penge, vil
du ikke skulle betales dansk skat. Hvis du har anden indkomst som
beskattes i Danmark vil denne indkomst blive beskattet hårdere end
ellers fordi den østrigske løn er med til at "bruge" af dit bundfradrag
og skubber den resterende indkomst op i en højere marginalbeskatning.

Hvis du ikke er i Østrig i mere end 183 i et kalenderår og har en dansk
arbejdsgiver, så kan det være en god ide at sørge for at være ude af
Danmark i mere end 6 måneder. I så fald skal du nemlig alene beskattes
i Danmark og vi har en regel i den interne danske skatteret som siger at
løn optjent ved ophold uden for Danmark ikke beskattes med mere end
halvdelen hvis man er ude i mindst 6 måneder. Det skal være 6 måneder
altså rejser du ud den 7. i en månd skal du ikke komme hjem før den 8.
seks måneder senere.

Når jeg skriver at du skal betale 1/2 dansk skat er det fordi
dobbeltbeskatningsoverenskomsten(dbo) tildeler Danmark beskatningsretten
til lønnen og dermed udeholder Østrig fra at beskatte. Det er den samme
regel som kan give hel skattefrihed for løn tjent i udlandet, men altså
kun hvis der ikke er en dbo med i spillet.

Ovenstående er en forenkling, men hvis du har en dansk arbejdsgiver uden
fast driftssted i Østrig, så er der penge at tjene ved at forlænge dit
ophold, det er ok med en måned på Mallorca, det er også uden for
Danmark.

Spørgsmål?? Hit me.

Knæk og bræk

sephia