Switch eller router?
Fra : John Busk

Dato : 26-11-02 18:56

Hej

Jeg har ISDN og vil bestille ADSL oveni, pt. er jeg kørende på et Diva Lan,
da jeg har 4 maskiner i netværk. Når jeg får ADSL skal jeg vælge om jeg vil
køre med en switch + 2 ekstra dynamiske IP adresser eller en router og fast
IP adresse. Jeg kender imidlertid ikke så forbandet meget til forskellen på
switch og router mht. sikkerhed / driftsikkerhed m.m., så hvad skal jeg
vælge? Lad høre.

John Busk

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 26-11-02 19:11

John Busk wrote:
> [...]
> kender imidlertid ikke så forbandet meget til forskellen på
> switch og router mht. sikkerhed / driftsikkerhed m.m., så hvad

En switch eller hub har du formentlig i forvejen, og skal ikke
anskaffes ekstra ?

Der skal så bare være en ekstra port til et kabel fra ADSL-
modem'et - og det kræver så ligeså mange dynamiske
IP-adresser som du har PC'er, der skal kobles på - ellers
skal du ikke have noget ekstra.....

En router er noget lidt andet - den forbinder to forskellige
netværk - i dette tilfælde på den ene side de store internet -
og på den anden side dit lille lokalnet.

Der skal du så have en IP-adresse ud - og indad til dit
lokalnet kan du selv sætte så mange lokale IP-adresser op
som du har brug for.

Du skal stadig have en hub eller switch selvom du bruger router
- men den kan dog være indbygget i routeren,,,,,,

Jan Vestergaard
Email: janNOSPAM@jve.dk Inet: http://www.jve.dk
Fjern NOSPAM ved mail - men newsindlæg bør normalt besvares i
gruppen.

Fra : Bent Grin

Dato : 26-11-02 21:51

"John Busk" <busk@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Lad høre.

Jeg har en router med indbygget switch som jeg er meget glad for. Ud over at
man ikke skal tænke på vor mange computere man smider på er dit LAN jo ikke
helt så synligt (pga NAT) hvilket gør det lidt sikrere.

Jeg synes at der lidt bedre styring med de to netværk + at du jo næsten får
en fast IP pga. routeren holder adressen.

Mvh Bent

Fra : Calle.

Dato : 26-11-02 21:54

John Busk wrote:
> [...]
> forbandet meget til forskellen på switch og router mht. sikkerhed /
> driftsikkerhed m.m., så hvad skal jeg vælge? Lad høre.

Jeg ville foretrække en router, da den adskiller dit private netværk fra
I-nettet. Der og normalt indbygget firewall i en router. Da kan du også
sætte så mange PC ere på du ønsker.

har selv en D-link 804, som kan fås til 500,- hos www.datorbutiken.com
teledanmark forlanger 1700,- for den samme.

Med 2 dyn. IP's kan du risikere, at de ikke ligger i samme undernet, og så
kan de ikke se hinanden i nætværket.
--
Automatik Mekaniker
Calle

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 27-11-02 10:20

> [...]
> IP adresse. Jeg kender imidlertid ikke så forbandet meget til forskellen

> switch og router mht. sikkerhed / driftsikkerhed m.m., så hvad skal jeg

Tjaaa, det kommer vel an på hvad du skal bruge det til.

Med dynamiske ip'er og så bare en switch kan du køre alt, dog er det ikke
sikkert at computerne kan tale sammen, men det kan vist nok kringles med at
sætte 2 ip'er på netkortet, en til internettet og en til det lokale net
(husk kun at dele dine filer på det lokale net)

Med en fast ip og en router, har du mulighed for at køre en server uden brug
af dynnds eller hvad det nu hedder, og desuden er der også det med
sikkerheden, men dette kan vel også laves med det andet setup. Dog skal du
her være opmærksom på, at ikke alle programmer (som f.eks. icq
filoverførelse, visse spil,...) virker igennem nat. Du kan så sætte routeren
op så et bestemt program virker på en computer, men så virker det ikke på de
andre.

mvh Frank

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-11-02 10:57

Frank K. Jensen wrote:
> [...]
> vist nok kringles med at sætte 2 ip'er på netkortet, en til
> internettet og en til det lokale net (husk kun at dele dine

Ja - alternativt kan man bruge en anden protokol end
TCP/IP til lokalnettet f.x. IPX eller Netbeui - så virker det
fint.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 27-11-02 11:21

> Ja - alternativt kan man bruge en anden protokol end
> TCP/IP til lokalnettet f.x. IPX eller Netbeui - så virker det
> fint.

Ja, bare ikke hvis man f.eks. vil spille spil, der kun understøtter TCP

mvh Frank