Tvinge bind (opdatere slave zoner)
Fra : Michael

Dato : 26-11-02 17:26

Jeg sidder og roder med en sekundær nameserver. Nogle af zonerne er
defineret som slaves.

1: Hvordan tvinger man bind til at hente/opdatere fra master? Jeg tænker
f.eks. at ville gøre det engang i timen. Så jeg er sikker på at en ændring i
Master bliver replikeret relativt hurtigt.

2: Hvordan skal nedenstående forståes?

$ttl 38400
domain.dk. IN SOA doamain.dk admin.domain.dk. (
1031481618
10800
3600
604800
38400 )

Jeg formoder det er en form for tidsangivelser for refresh o.s.v. Nogen der
kan forklare mig det? Jeg har googlet en del rundt men blev ikke klogere :(

Mvh
Michael

Fra : Jesper Krogh

Dato : 26-11-02 17:35

I dk.edb.system.unix, skrev Michael:
> [...]
> kan forklare mig det? Jeg har googlet en del rundt men blev ikke klogere :(

Hvis din master sender en notify:
notify yes; i /etc/named.conf på masteren, så beder den slaverne om
at opdatere når du har talt serial op i zonefilerne.
:

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc

Fra : Thomas

Dato : 26-11-02 22:42

Jesper Krogh wrote:

> Hvis din master sender en notify:
> notify yes; i /etc/named.conf på masteren, så beder den slaverne om
> at opdatere når du har talt serial op i zonefilerne.

Vel at mærke de NS'er der står i zonen.

--
Don't waste space

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-02 17:56

"Michael" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> 1: Hvordan tvinger man bind til at hente/opdatere fra master? Jeg tænker
> f.eks. at ville gøre det engang i timen. Så jeg er sikker på at en ændring i
> Master bliver replikeret relativt hurtigt.

Brug notify, så sker det stort set med det samme.

> 2: Hvordan skal nedenstående forståes?
>
> $ttl 38400

Det er TTL for zonen, altså hvor lang tid caching nameservers må gemme
på et svar de har fået fra din nameserver i den pågældende zone.

> domain.dk. IN SOA doamain.dk admin.domain.dk. (
> [...]

Det første tal er serial. Det er det tal der fortæller hvilken
"version" af zonen der er tale om. Ofte bruger man et tal der er let
læseligt for mennesker som et tidspunkt og et tal, så en zone fra i
dag kunne hedde 2002112601. Det kan se ud som om du gør nogenlunde det
samme, bare med unixtid.

Det andet tal er refresh. Det er den tid der går imellem at den
sekundære nameserver checker ind hos den primære for at høre om der er
sket ændringer i zonen. Det er nok den du har lyst til at ændre på.

Det tredje tal er retry. Det fortæller hvor lang tid den sekundære
nameserver skal vente mellem hvert forsøg på at få fat i den primære
nameserver, hvis der opstår en fejl i første forsøg.

Det fjerde tal er expire. Det fortæller hvor lang tid den sekundære
nameserver må blive ved med at svare autoritativt for zonen selv om
den ikke kan få fat på den primære nameserver.

Det sidste tal er din default TTL for zonen.

Du er sikkert ude efter en SOA i stil med:

@ IN SOA ns1.doamain.dk admin.domain.dk. (
1031481618 ; serial
1h ; refresh
30 ; retry
4w ; expire
1h ; default_ttl
)

> Jeg formoder det er en form for tidsangivelser for refresh o.s.v. Nogen der
> kan forklare mig det? Jeg har googlet en del rundt men blev ikke klogere :(

Du har vist ikke googlet nok. Prøv
<http://www.google.com/search?hl=en&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=DNS+SOA&btnG=Google+Search>.
Der dukker en del brugbare links op.

--
Jacob - www.bunk.cc
If you have to think twice about it, you're wrong.

Fra : Michael

Dato : 26-11-02 18:17

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> wrote in message

> [...]
> Der dukker en del brugbare links op.
> Jacob - www.bunk.cc
> If you have to think twice about it, you're wrong.

Tusind tak for en kanon forklaring. Jeg har vist googlet *nok* bare ikke med
de rigtige ord.

Takker!

Mvh
Michael

Fra : Thomas

Dato : 26-11-02 22:43

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Det sidste tal er din default TTL for zonen.

Nej, det er negative-TTL. Den tid at man må cahce at et hostnavn ikke
findes.

--
Don't waste space

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 26-11-02 23:30

Thomas <inthenews@corell.dk> writes:

> Nej, det er negative-TTL. Den tid at man må cahce at et hostnavn ikke
> findes.

Ja, OK - sådan bruges den nu om dage.

RFC 1912 (Common DNS Operational and Configuration Errors) afsnit 2.2
siger om den:

,----[ Uddrag fra RFC 1912 afsnit 2.2 ]
`----

--
Jacob - www.bunk.cc
Swap read error. You lose your mind.

Fra : Thomas

Dato : 26-11-02 23:52

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Ja, OK - sådan bruges den nu om dage.
>
> RFC 1912 (Common DNS Operational and Configuration Errors) afsnit 2.2
> siger om den:
>
> ,----[ Uddrag fra RFC 1912 afsnit 2.2 ]

Og rfc-1035 er opdateret af rfc-2308:

"The TTL of this
record is set from the minimum of the MINIMUM field of the SOA record
and the TTL of the SOA itself, and indicates how long a resolver may
cache the negative answer."
"The SOA minimum field has been overloaded in the past to have three
different meanings, the minimum TTL value of all RRs in a zone, the
default TTL of RRs which did not contain a TTL value and the TTL of
negative responses.

Despite being the original defined meaning, the first of these, the
minimum TTL value of all RRs in a zone, has never in practice been
used and is hereby deprecated."

--
Don't waste space

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-11-02 00:13

Thomas <inthenews@corell.dk> writes:

> Despite being the original defined meaning, the first of these, the
> minimum TTL value of all RRs in a zone, has never in practice been
> used and is hereby deprecated."

OK, jeg giver mig, du får ret

--
Jacob - www.bunk.cc
When you were born, a big chance was taken for you.