Backup
Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 26-11-02 14:20

Hej

Jeg vil tage backup ud på CD, og bruger tar og gzip til dette. Men backupen
har
vokset sig for stor til en enkelt CD, findes der en smart måde at dele det
op så
jeg får x antal filer af 700 MB.

/Sonni

Fra : Peter Makholm

Dato : 26-11-02 14:29

"Sonni Skammelsen" <news@sonni.org> writes:

> Jeg vil tage backup ud på CD, og bruger tar og gzip til dette. Men
> backupen har vokset sig for stor til en enkelt CD, findes der en smart
> måde at dele det op så jeg får x antal filer af 700 MB.

split(1) splitter filer op i passende nærmere angivne størelser.

--
Peter Makholm | Perhaps that late-night surfing is not such a
peter@makholm.net | waste of time after all: it is just the web

Fra : Flemming Andersen

Dato : 26-11-02 15:06

Peter Makholm <peter@makholm.net> writes:

> split(1) splitter filer op i passende nærmere angivne størelser.

Ønsker man en lidt mere automatisk metode har jeg haft god success med
multiCD http://danborn.net/multiCD/

I bund og grund bare et perl-script omkring cdrecord, men med mange
gode features såsom mulighed for at brænde et dir-træ på flere CD'er,
evt blot lave CD-image filer (ext2). CD'erne kan mountes individuelt
bagefter ( -o loop for CD-images) og der genereres en indexfil så man
kan se hvad der er på hvad.

Mvh
~fling

Fra : Sonni Skammelsen

Dato : 26-11-02 15:16

"Peter Makholm" <peter@makholm.net> wrote in message

> split(1) splitter filer op i passende nærmere angivne størelser.

Takker, det var jo lige sådan det var :)

/Sonni

Fra : frank damgaard

Dato : 26-11-02 21:40

Sonni Skammelsen <news@sonni.org> wrote:

> [...]
> har
> vokset sig for stor til en enkelt CD, findes der en smart måde at dele det

Jeg mener ikke at tar+gzip er god/sikker til store backupfiler til CDrom.
Hvis der sker en fejl ved læsning er resten af arkivet ubrugeligt
efter stedet med fejlen.

Jeg bruger afio der anvender gzip på den enkelte fil
og ikke hele arkivet. Det fylder lidt mere, men jeg håber
et evt. datatab bliver mindre hvis der opstår fejl ved læsning
af enkelte sektorer på CD'en.

Med afio er der også multivolume muligheder.
( -s og -H skal i så fald anvendes)

f.eks.:
find /home/user -print | afio -o -Z -G 9 -v -B -s 600m -H /tmp/H.sh user.afio

H.sh er så et simpel script der omdøber de enkelte volumes:

#!/bin/sh
let cnt="$1"-1
mv "$2" "$2.$cnt"
exit 0

eneste skønhedsfejl er at sidste volume hedder user.afio ....
(unde .N )

--
no signature :)