Hills Prescription Diet mod tandsten?
Fra : GJL

Dato : 26-11-02 13:17

Hejsa
Som nogle nok kan huske, fik vi konstateret kronisk mundhulebetændelse hos
vores Sambamis, og derfor begyndte vi at fodre med Hills produktet i
subject... har nogen her på NG'en erfaringer med det?
Vores katte er absolut ikke begejstrede... faktisk kunne især Samba, som i
forvejen er _meget_ slank gå helt til aften, før hun endelig overgav sig og
spiste af morgenmaden...
Du har vi så købt RC Veterinary Young Adult (den til kastrater og steriliser
under 5 år)... og nu spiser de pludselig deres Hills i løbet af kort tid. De
kan tydeligvis godt lide RC'en, men starter med at spise de store
Hills-klodser først (som de ellers har forsøgt at undgå i lang tid)... og så
går de bagefter og nipper RC-foder indtil skålene er tomme .... er
forvirringen total? Ja, jeg er pænt forvirret! Hvorfor vil de pludselig
spise deres Hills, bare fordi den deler skål med RC?
-Gitte

PS: RC Veterinary (fik min kæreste at vide) vil fremover blive produceret i
større bidder af hensyn til forebyggelse af tandsten. Så behøver man ikke
længere at købe et fedende tandstensfoder, men kan købe foderet til
kastrater osv. og samtidig få tand-effekten. Smart, altså (og sikkert også
godt for markedsføringen)

Fra : Iben Holst

Dato : 26-11-02 13:40

Hej ...

> og derfor begyndte vi at fodre med Hills produktet i
> subject... har nogen her på NG'en erfaringer med det?

Ja, det begyndte jeg at bruge til mine misser for 4 måneder siden!

> [...]
> spiste af morgenmaden...
> Hvorfor vil de pludselig spise deres Hills, bare fordi den deler skål med

Mine var bestemt heller ikke glade for det nye foder. De har altid haft en
"storkøb" til at stå fremme som de selv kunne gå og æde af som de lystede og
så fik de morgen og aften en skefuld dåsemad.
Da Prescription Diet blev præsenteret for dem og de afviste det i den mængde
de skulle have, nøjedes jeg med at give dem en smule morgen og aften og
fortsat have deres "storkøb".
Sådan gik det i godt 1 måned, men pludselig blev de helt vilde med det og nu
æder de ikke andet! Hvorfor de vendte så pludseligt kan jeg slet ikke
forstå, men det er faktum.

En lille bemærkning: De fik kun Hill´s Prescription Diet de to første gang
jeg skulle købe denne slags foder (som blev valgt pga. tandsten). Nu er jeg
gået over til at bruge Hill´s Science Plan "Oral Care", som er nøjagtig det
samme produkt, med 2 forskellige navne. De eneste forskel der er, er at
Prescription Diet kun kan købes hos dyrlægen og så er det dyere.
Jeg mener det er ca.15 kr. pr. kg jeg sparer ved at købe Science Plan i
stedet ....

Iben

Fra : GJL

Dato : 26-11-02 14:22

"Iben Holst" <ria@os.dk> wrote in message
> [...]
nu
> æder de ikke andet! Hvorfor de vendte så pludseligt kan jeg slet ikke

Her er det som om det nye foder gjorde, at de bare var nødt til at spise det
gamle... vildt underligt.

> [...]
> Prescription Diet kun kan købes hos dyrlægen og så er det dyere.
> Jeg mener det er ca.15 kr. pr. kg jeg sparer ved at købe Science Plan i

Ja, jeg synes heller ikke jeg kan se nogen synderlig forskel på de to
produkter... andet end prisen Og nu hvor RC bliver fremstillet i den
type bidder, der slider godt på tandstenen, vil jeg nok vælge at fodre med
det istedet... af hensyn til Frejas tendens mod buttet mave. Vådmad gider de
åbenbart heller ikke mere, selvom jeg egentlig gerne vil fodre med begge
dele...
-Gitte

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 26-11-02 14:44

In article <3de36c3c$0$659$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>, Iben Holst
<ria@os.dk> wrote:

> [...]
> Prescription Diet kun kan købes hos dyrlægen og så er det dyere.
> Jeg mener det er ca.15 kr. pr. kg jeg sparer ved at købe Science Plan i

Hm - jeg kender ikke de omtalte varianter. Men allerede da vores katte
var killinger prøvede jeg at give dem både Science Plan og Prescription
diet killingefoder. Jeg syntes nemlig det så helt ens ud Men det
syntes kattene ikke, de nægtede konsekvent at spise Science Plan - men
elskede Prescription diet..
Det er ikke ret længe side jeg prøvede eksperimentet igen, denne gang
med de to slags "light-foder" - og med helt samme resultat. De vil
_ikke_ have Scence Plan, Prescription diet er OK (Og RC er rent slik,
men det er en anden historie
Så min personlige konklusion er at der _må_ altså være en eller anden
forskel

Fra : Iben Holst

Dato : 26-11-02 15:04

> [...]
> men det er en anden historie
> Så min personlige konklusion er at der _må_ altså være en eller anden

Lyder meget sært !! For spørger du forhandlerne, så kan de fortælle dig at
det ER det nøjagtige samme produkt der bare kommer i 2 forskellige poser.
Jeg selv troede ikke på det først, mente at det måtte være for at få noget
solgt at det blev sagt, men spurgte så et helt andet sted, hvor jeg fik det
samme at vide .....

Tidligere var det ikke det samme - men det er det blevet for nylig!!

Iben

Fra : Iben Holst

Dato : 26-11-02 15:06

Og skal så også lige tilføje, at jeg ikke ved om det gælder alle produkter
Prescription Diet og Science Plan imellem - men i al fald gælder det for
tandstenskontrollen.

Iben

Fra : GJL

Dato : 26-11-02 15:16

Jeg tror, at der er forskel, når man ser på indholdet i poserne ved en
analyse. Jeg kunne forestille mig, at nogle værdier er bedre afstemte, eller
at de ulækre affaldsprodukter fra slagteindustrien er af en lidt bedre
kvalitet i Pr. Diet end i Science Plan.... man må da i alt fald håbe, at
ikke kun markedsføring og dyrt betalte forskere er årsagen til
prisforskellen. Svaret er nok også forskelligt, alt efter om man spørger de
forhandlere, der ikke kan forhandle Prescription Diet (dyrehandlerne) eller
om man spørger dyrlægerne, der jo har monopol på at forhandle Pr. Diet.
Begge vil vel svare til egen salgsmæssig fordel... og forhåbentlig svarer
dyrlægerne så ikke kun som de gør af hensyn til egen profit. Jeg håber, at
dyrlægerne har noget at have det i, de må jo være lige så troværdige som
dyrehandlerne - hvis ikke mere - der jo også uden videre sælger farligt
legetøj som fx de her små gummipindsvin uden at tænke på andet end
profitten.
Men jo, de to typer foder ligner hinanden _meget_ sådan set udfra et visuelt
synspunkt...
-Gitte

Fra : Iben Holst

Dato : 27-11-02 11:04

Nu skal jeg bestemt ikke gøre mig selv til ekspert på området, for jeg har
immeræk kun kendt produkterne i 4 måneder; men jeg spurgte rent faktisk både
hos en forhandler og hos en dyrlæge og fik begge steder at vide at det var
et og samme produkt. Men jeg har ikke gemt poserne fra jeg brugte
Prescription Diet og kan derfor ikke sammenligne deklerationen.

Iben

Fra : GJL

Dato : 27-11-02 11:21

> [...]
> et og samme produkt. Men jeg har ikke gemt poserne fra jeg brugte
> Prescription Diet og kan derfor ikke sammenligne deklerationen.

Se, det er jo noget værre noget
Min dyrlæge påstår jo, at KUN Hills Prescription Diet mod tandsten, som hun
sælger, har en dokumenteret effekt. Tja... jeg vil nu sende en mail til
Hills og spørge (de vil jo nok påstå, at der er en forskel, men jeg vil da
be' dem om at give en og anden form for dokumentation), eftersom jeg synes
det er noget fis at sælge det smme produkt dyrere, bare fordi posen ser
anderledes ud!
-Gitte

Fra : Iben Holst

Dato : 30-11-02 12:51

> [...]
> det er noget fis at sælge det smme produkt dyrere, bare fordi posen ser

Ja det er det da !! Og det var også derfor jeg ville nævne det ....

Sidst jeg talte med min dyrlæge om det var i oktober, hvor jeg sagde at jeg
var gået over til at bruge "Oral Care". Uden at nævne at jeg hos
forhandleren havde fået at vide at det er eet og samme produkt, sagde
dyrlægen så, at det faktisk var det samme, så det var helt ok at fortsætte
med dét!

Iben

Fra : Britt Johannesen

Dato : 26-11-02 13:43

Hejsa,

Da den ene af mine katte også har lidt urtoligt meget af kronisk
tandkødsbetændelse - har nu fået fjernet 26 tænder - har vi det sidste år
fordret med Hills Prescription Diet mod tandsten.
Begge mine katte elsker dem og foretrækker klart at spise dem før deres
Hills hairball control som vi suplere op med.
Om det hjælper ? tjaa ikke på min kat, men hun var nu også slemt ramt.
Alligevel forsætter vi med at fodre med det, da det i hvert i fald ikke
skader og det må alt andet lige være bedre for bisserne/gummerne at få dem
"brugt" på større stykker mad.

Mv
Britt

Fra : GJL

Dato : 26-11-02 14:24

"Britt Johannesen" <brittj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> skader og det må alt andet lige være bedre for bisserne/gummerne at få dem

Jeg regner egentlig heller ikke med, at foderet kan afhjælpe den kroniske
mundhulebetændelse... især ikke, når Samba havde den på trods af, at hun
ikke havde een tandsten i munden. Det skal bare fungere som forebyggelse...
jeg tror også, at de har godt af at få brugt bisserne.
-Gitte

Fra : Christina Kausmally

Dato : 28-11-02 22:21

Hejsa,
som ny her på listen, vil jeg lægge ud med at give Gitte ret.
Der er en lille forskel på indholdet i PD og Science Plan. De råvarer,
der er brugt i Pres. Diet er lidt bedre, derfor er fodret også lidt
dyrere.
De erfaringer jeg har gjort mig(efter snart 10 år som opdrætter af
Birma)er,
at mine katte optager Pres.Diet bedre, dvs. færre "udgifter" i
kattebakken.
Jeg er selv gået fra Science Plan tandsten.... til t/d, da min gamle
kastrat bare slugte S.P-pillerne. En af sygeplejerskene hos dyrlægen,
gjorde mig opmærksom på, at pillerne i t/d er lidt større end i S.P.
Og ganske rigtig....
Der var ingen vej udenom, stakkels Celio var tvunget til at tygge på
sit foder. For første gang i 8 år, tror jeg

MVH
Christina Kausmally