Agressiv hund
Fra : Helle

Dato : 26-11-02 11:26

Hej gruppe.
Håber nogen herinde kan give os lidt råd.
Vores gravhund på 1½ år er begyndt at blive agressiv. Det startede med at
han bare knurrede af vores børn hvis de kom for tæt på når han havde fået et
kødben. Men i weekenden gik det ud over min søn på 13 mdr. Han blev bidt i
hånden og måtte en tur på skadestuen. Hunden er også begyndt at knurre af
mig, så det er ikke kun børnene det er galt med. Min familie mener at der
ikke er andet at gøre end at aflive ham, og dyrelægen vil bare sende ham til
en dyre psykolog. Jeg mener han er for ung til bare at blive aflivet, men
jeg er også bange for at det bliver værre. Hvad gør man? Vi elsker jo vores
hund, og det er et svært valg, men jeg tør ikke lade ham være alene i
nærheden af børnene.
Håber der er nogen der har nogen brugbare råd.
Mvh
Helle

Fra : BN

Dato : 26-11-02 11:54

> [...]
et
> kødben. Men i weekenden gik det ud over min søn på 13 mdr.

Hejsa Helle
Ud fra din søns alder og hundens alder, kan jeg regne ud at I havde hunden i
ca. tre mdr. før i fik jeres søn. Du skriver børn, hvor gammel er det andet
barn? Gjorde din søn noget som irriterede (drillede) hunden?
Der kan være tale om jalousi, da hunden sikkert fik mere opmærksomhed i
starten, inden I fik sønnen. Hunden føler at den bliver sat til side og
bliver "ked af det" og hunden kan evt. føle ejerfornemmelse over jer voksne
og hige efter opmærksomhed, hvor hunden ikke vil tillade andre at få denne
opmærksomhed. Børnene kan også være for hårde ved hunden, og ikke respektere
den. Det er umuligt for små børn at vide hvor grænsen ligger. Det er noget
de skal lære, og man bør derfor ikke lade små børn og hunde være alene
sammen.
Jeg har før hørt om hunde, som bliver aggressive når familien forøgedes og
noget af det der hjælper, er at bruge mere tid på hunden. Snak med hunden,
og lad denne være midtpunkt nogle gange hvor børnene er et andet sted. Det
er også vigtigt at I snakker med hunden når børnene er der, således den
finder ud af, at selvom I snakker med børnene, så er hunden ikke "glemt",
for det er ofte det hunden føler at den er. Det er endvidere også vigtigt at
hunden forstår, når den ikke er velkommen til at masse sig på, så den ikke
går hen og tror den må hvad det passer den.
Som I kan se er det flere ting som skal spille sammen, men andre hundeejere
har haft glæde af metoden, så jeg håber det er noget I kan bruge.
En adfærdsterapeut er heller ikke nogen dårlig idé, da det er en alvorlig
sag at hunden bed jeres søn i hånden. Hunden har udtrykt signaler, så der er
ikke tale om et helt umotiveret bid, så jeg synes bestem godt at I kan
rbejde med hunden, men lad endelig ikke hunden være alene med børnene.

Hilsen BN

Fra : Helle

Dato : 26-11-02 12:48

"BN" <bn@privat.mail.dk> wrote in message
> [...]
> Ud fra din søns alder og hundens alder, kan jeg regne ud at I havde hunden
> ca. tre mdr. før i fik jeres søn. Du skriver børn, hvor gammel er det

Min anden søn er 12 år.

Gjorde din søn noget som irriterede (drillede) hunden?

Han havde samlet et kødben op fra gulvet og ville gi det til mig da hunden
kom og bed ham for at få kødbenet.
Men den lille kan ikke nærme sig ham uden han begynder at knurre.

> [...]
> den. Det er umuligt for små børn at vide hvor grænsen ligger. Det er noget
> de skal lære, og man bør derfor ikke lade små børn og hunde være alene

Jeg er som regel også til stede når den lille er sammen med hunden.

> [...]
hundeejere
> har haft glæde af metoden, så jeg håber det er noget I kan bruge.

Som sagt er det noget nyt hunden er begyndt på. Han plejer at sove sammen
med min store søn i fodenden af hans seng, men kan nu finde på at bide ud
efter ham hvis min store søn vil ha ham til at flytte sig lidt så der bliver
bedre plads til dem begge.

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-11-02 13:19

På mig lyder det som en af følgende:

Hunden kender ikke rangordenen.
eller
Hunden er nervøs / bange.

Lad os antage det er det første. Her kan gøres flere ting, men først og
frmmest vil jeg anbefale jer at starte til træning.
Skriver et par lederskabsøvelser (udformet som leg) ned senere, da manden
rejser væk i 2 uger om et par timer...

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk
http://www.flatcoated-retrievers.dk

Fra : BN

Dato : 26-11-02 19:13

Hej Helle

"Helle" <hb@*pumpkin.dk> wrote in message

> Han havde samlet et kødben op fra gulvet og ville gi det til mig da hunden
> kom og bed ham for at få kødbenet.
> Men den lille kan ikke nærme sig ham uden han begynder at knurre.

Barnet må ikke kunne komme til at tage hundens ting, og det er en god idé at
hunden har et eller flere steder hvor den kan være i fred, hvor I ikke går
hen til den - hundens hjem.

> Jeg er som regel også til stede når den lille er sammen med hunden.

Hunden må ALDRIG være alene sammen med små børn. Børnene kender ikke til
respekt for hunden og omvendt.
Jeg synes ikke at hunden skal have lov til at sove i jeres store søns seng.
Hunden nkurrer og signalerer at det er den som bestmmer... det er det ikke!
Giv hunden et andet sovested, hvor der er dyner og puder, som den kan rode
rundt med og det skal være et sted hvor den kan gemme sig lidt og være i
fred. Vores hund er glad for sin hule under trappen. Her har hun ro og hun
får aldrig skæld ud (hvis hun har lavet unoder - oftere da hun var hvalp)
når hun er derinde, således hun ellers ville forbinde det med et dårligt
sted.

God fornøjelse

Hilsen BN

Fra : strick

Dato : 26-11-02 13:08

Hejsa Helle
Valget vil i sidste ende stå mellem familiens råd og dyrlægens ditto.
Din hund er ved at blive voksen, og synes ikke han skal være den i
familien, som bestemmer mindst. Faktisk har han (i første omgang) kig på
posten som næstkommanderende, d.v.s. lige under din mand.
Du skal nok ikke vente for længe med at tage en beslutning. Har i tid og
penge, vil adfærdsbehandling formentlig kunne få et godt resultat.
mvh
-Lars S

Fra : Charlie

Dato : 26-11-02 15:57

Hej Helle
vi har haft det samme problem, vi tog en tung beslutning og aflivede hunden
da vi ALDRIG ville kunne tilgive os selv, hvis den bed børnene eller deres
legekamarater den nåede at bide mig og min mand
det var en boxer hvalp på 6 mdr.
Lone

Fra : BN

Dato : 26-11-02 19:02

"Charlie" <Nonnebo.slot@mail.dk> wrote in message
> [...]
> da vi ALDRIG ville kunne tilgive os selv, hvis den bed børnene eller deres
> legekamarater den nåede at bide mig og min mand

Hej

Gik I til træning med hunden? Kendte I til racens egenskaber inden I fik
den? Vidste I hvilken omlægning det krævede at få en hund?
Umiddelbart synes jeg det var lidt tidligt at give op. 6 mdr. det var jo
bare en lille hvalp som skulle til at lære en masse. Hundetræning er jo ikke
kun sit, dæk og plads. Der er også psykologiske apsekter med (har jeg
oplevet), hvor man lærer at kende hundens signaler.
At opgive en lille hvalp er for mig dybt uforståeligt og som om at I kun
skulle have en hund for sjov. En hvalp kræver mange timer, og der er
desværre mange som bruger alt for lidt tid, som kan resultere i en dårlig
start for hunden... og jer!

Hilsen BN

Fra : R. Ilsøe

Dato : 26-11-02 19:17

"BN" <bn@privat.mail.dk> skrev i en meddelelse

<snip>
Helt enig med BN. Blev meget forbløffet da jeg læste at nogen havde givet op
på en 6 mdr. hvalp... Sjovt nok lige den alder hvor hunden nærmer sig
lømmelalderen...

Fra : Therese

Dato : 26-11-02 21:12

Jeg er helt enige med BN og Ilsøe. Vores Bernerhvalp på 9 mdr. er en rigtig
lømmel. Han bider os meget fordi han vil lege og provokere. Ofte markerer
han bare, men nogle gange er det faktisk ret hårdt. Han bed mig senest i går
i hovedet, da jeg ikke ville give han opmærksomhed mens jeg så TV. Først
sprang han op på armlænet og knurrede og gøede og så ned igen inden jeg
kunne nå at få fat i ham. Tilsidst bankede han tænderne i skallen på mig
og_så_blev_mor_sur!!!!
Fat i nakken mens jeg råbte af ham og slæbte ham udenfor hvor han kunne køle
af.
Havde vi haft børn ville han være et stort problem, men hvalpetesten havde
allerede vist som 3 uger og igen ved 7 uger, at han ikke skulle i en familie
med børn, da han ikke kunne administrere det.

Det jeg vil sige med det er, at ham skal der jo bare knokles hårdt med både
på træningspladsen og hjemme fordi han ikke kender sin plads og hele tiden
prøver grænser af. Han er aldrig aggressiv, for man kan sq næsten høre ham
grine mens han gør det. Han synes jo det er skidesjovt at mor flyver op fra
sofaen og hidser sig op. Han er jo ikke ond, bare trodsig!

Når han er sammen med børn i kortere perioder opfører han sig oftest
eksemplarisk. (Men det er nu så sjovt når jeg kan få dem til at løbe
skrigende med hænderne over hovedet *ggggg*)

Man kan da ikke aflive en hund pga. den opførsel. Han er jo en kærlig og
dejlig hund, der bare skal sættes hårdere på plads end sine søskende.

Mange hilsner
Therese

P.S. Hvis der er nogen, der har gode råd til hvordan jeg skal takle min
laban er jeg meget åben for forslag.

Fra : Gjøl

Dato : 27-11-02 10:43

Therese wrote:
> [...]
>
> Man kan da ikke aflive en hund pga. den opførsel. Han er jo en kærlig
> og dejlig hund, der bare skal sættes hårdere på plads end sine
Jeg har ikke noget forslag til dig, blot har jeg det samme med min
Bjørnehund, så jeg lytter gerne med.
Kan nemt følge dig at man nemt kan blive sur over et pludseligt angreb og
tænderne sidder i hovedhøjde, så er det svært at bevare konsentrationen.

Fra : x Vuf x

Dato : 27-11-02 14:12

Tue, 26 Nov 2002 19:16:31 +0100, R. Ilsøe wrote:
> [...]

>på en 6 mdr. hvalp... Sjovt nok lige den alder hvor hunden nærmer sig

Ja det er bare ikke til at bære...

--
Mvh Sonja webmaster@***sonpet.com fjern de 3*
http://www.sonpet.com

Fra : Nina El Falaki

Dato : 26-11-02 18:57

Hej Helle

Et barn på 13 mdr. og en hund må ALDRIG være alene.

På mig lyder det som om, der er sket noget, som har gjort hunden usikker.

Prøv at undgå de situationer, han knurrer i. Dvs. han sover aldrig i sønnens
seng, han skal være alene med kødben (eller lad være med at give kødben) osv
osv. Det skal ikke være for tid og evighed men prøv det ½ år, og se så om
der er faldet mere ro over hunden.

En adfærdsterapeut er bestemt heller ikke en dårlig ide.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 26-11-02 19:52

Hej Helle

Helle wrote:
> [...]
> hånden og måtte en tur på skadestuen. Hunden er også begyndt at knurre af
> mig, så det er ikke kun børnene det er galt med.

Med fare for at blive skældt ud i gruppen, vil jeg foreslå at hunden
lærer forskel på ja og nej. Når det er lært, er det ikke så vanskeligt
at sige "NEJ" og få hunden til at holde op. Den gør jo hvad den kan for
at klatre op ad rangstien, men det mener jeg ikke den skal have lov til.
Den rangerer nederst og det må den aldrig være i tvivl om.

Hvis I mener at det haster, må I skælde hunden ud (og mene det) når han
knurrer, evt sende den i sin kurv eller hvad den nu har. I en
ulve/hundeflok vil et individ det forsøger at komme højere op i
systemet, blive sat på plads med håndfaste midler. I er dens flok og I
må hjælpes ad med at være flok.

En aflivning mener jeg ikke er nødvendig, hvis I stopper det her.

Marianne Feddersen

Fra : BN

Dato : 26-11-02 19:50

"Marianne Feddersen" <marianne@feddersen.dk> wrote in message

> [...]
> må hjælpes ad med at være flok.
>
> En aflivning mener jeg ikke er nødvendig, hvis I stopper det her.

HØRT!

Helt enig. Det er meget normalt at hunden kæmper om chefstolen, mne det er
heldigvis muligt at beholde stillingen selv. Håber I vil arbejde med hunden.

Hilsen BN

Fra : Helle

Dato : 26-11-02 20:22

Hej igen.
Jeg vil lige tilføje at han blev kastreret for ca 3 mdr. siden. Det er
faktisk efter det at han er blevet "slem". At han blev kastreret bundede i
at han kun havde den ene sten i pungen, og at det kunne give problemmer
senere. (ifølge dyrelægen) og altså ikke på grund af adfærden.
Normalt hører man at dyrene bliver mere rolige og måske endda lidt dovne som
vores hankat, men ikke vores hund, tværtimod.

Fra : René Kofoed

Dato : 26-11-02 21:30

Hejsa Helle.
Man må ALDRIG ALDRIG skælde en hund ud over at, den knurrer!! Det er hundens
måde at, advare på. Fjerner du det bider den bare prompte når den bliver
generet.

Man lader ikke børn og hunde være alene sammen, ikke kun for børnenes skyld,
men mindst ligeså meget for hundens skyld.

Indtil børnene kan forstå at, behandle hunden med den respekt den fortjener,
så er DIT ANSVAR, at de begge kommer overens.

Skrevet andetsteds, giv hunden opmærksomhed både med og uden børn.

Og lad for GUDS skyld være med at, give hunden skylden, den er mindst ligeså
sårbar og uskyldig som børn.

Hilsen Susanne.

Fra : Max Larsen

Dato : 27-11-02 10:35

Jeg vil godt tilslutte mig ideen med en adfærdsbehandler til din hund,
medmindre i på forhånd har opgivet. Noget kunne tyde på at der skal
rettes op på lederskabet over din hund. Jeg vil foreslå denne liste:
- Lad hunden arbejde for alt sin mad.
- Hunden må ikke komme i soveværelset.
- Lad kun hunden komme i møblerne og på jeres knæ, når I har kaldt på
den eller når der er et hundetæppe i møblerne.
- Red eller tør poter på jeres hund hver dag.
- Lad aldrig hunden "tage mund om jer" eller bide jer- heller ikke i
leg.
- Hav kun kontakt med hunden, når I tager initiativ til det. Kommer
den hen til jer, har I ikke tid, vend ryggen til og se væk. Senere kan
I så kalde på den, få den til at sidde, og så kan I kæle med den.
- Hunden skal altid vige for jer i en døråbning, havelåge, hushjørne
gadehjørne m.v. I skal altid gå først.
- Gå aldrig over eller udenom jeres hund, lad hunden flytte sig.
- Når I går tur skal I skifte retning uden, at sige det. Trækker
hunden meget i snoren - stop så helt op og gå ikke videre før hunden
er helt rolig.
- Hunden må ikke sparke bagud efter den har besørget, når hunden er i
snor.
- Hunden må max markere(lette ben) 2 gange, når den er i snor.
- Vær konsekvent, men kærlig overfor hunden.

Kærligst

Max Larsen

Fra : Rasmussen

Dato : 27-11-02 11:53

Noget kunne tyde på at der skal
> rettes op på lederskabet over din hund. Jeg vil foreslå denne liste:
> - Lad hunden arbejde for alt sin mad.

> - Hunden må ikke komme i soveværelset.

Heller ikke når hunden er vant til at sove i et hjørne på sit tæppe??
Føler den så ikke at den bliver straffet, hvis man pludselig smider den ud?

> - Hunden må ikke sparke bagud efter den har besørget, når hunden er i
> snor.

Min hund sparker altid bagud.... Hvorfor må den ikke det, og hvordan får du
den til at lade være...

> - Hunden må max markere(lette ben) 2 gange, når den er i snor.

Hmmm, kan man så være sikker på at den er færdig med at tisse når man går
hjem...

Hilsen Birgit

Fra : Winther

Dato : 27-11-02 13:45

"Max Larsen" <max@larsen.ms> skrev i en meddelelse
> - Hunden må ikke sparke bagud efter den har besørget, når hunden er i
> snor.

Den kunne jeg også godt tænke mig at få en forklaring på....

Vh. Winther

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-11-02 17:51

> [...]
> medmindre i på forhånd har opgivet. Noget kunne tyde på at der skal
> rettes op på lederskabet over din hund. Jeg vil foreslå denne liste:

Enig

> - Hunden må ikke komme i soveværelset.

I hvert fald ikke i en periode.

> - Lad kun hunden komme i møblerne og på jeres knæ, når I har kaldt på
> den eller når der er et hundetæppe i møblerne.

Praktisk - men har ikke noget med lederskab eller opdragelse at gøre.

> - Red eller tør poter på jeres hund hver dag.

Hvorfor det???

> - Lad aldrig hunden "tage mund om jer" eller bide jer- heller ikke i
> leg.

Langt de fleste hunde vokser fra det, men mens det står på kan det gøre
pokkers ondt. Jeg har altid lært mine hunde kun at tage blødt.

> - Hav kun kontakt med hunden, når I tager initiativ til det. Kommer
> den hen til jer, har I ikke tid, vend ryggen til og se væk.

Og hvad så hvis hunden vil fortælle den skal tisse??

>Senere kan
> I så kalde på den, få den til at sidde, og så kan I kæle med den.

Hvorfor skal den side først

> - Hunden skal altid vige for jer i en døråbning, havelåge, hushjørne
> gadehjørne m.v. I skal altid gå først.

Gammeldags og unødvendigt

> - Gå aldrig over eller udenom jeres hund, lad hunden flytte sig.

Sludder og vrøvl

> - Når I går tur skal I skifte retning uden, at sige det. Trækker
> hunden meget i snoren - stop så helt op og gå ikke videre før hunden
> er helt rolig.

Lyder fornuftigt

> - Hunden må ikke sparke bagud efter den har besørget, når hunden er i
> snor.

Hvorfor ikke ??

> - Hunden må max markere(lette ben) 2 gange, når den er i snor.

Lyder helt vanvittigy i mine øre

> - Vær konsekvent, men kærlig overfor hunden.

Helt enig

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Max Larsen

Dato : 29-11-02 11:30

> Praktisk - men har ikke noget med lederskab eller opdragelse at gøre.
- Det har noget at gøre med hvem der bestemmer, og det er derfor
lederskab

> Hvorfor det???
- Fordi mange agressive hunde (ikke alle) ikke kan tolerere netop at
blive redt eller at få tørret poter.

> Og hvad så hvis hunden vil fortælle den skal tisse??
- Du må sørge for at lufte hunden når du mener at den skal tisse (når
den har sovet, spist og leget o.s.v.)

> Hvorfor skal den side først
- Det må være en smags sag

> Gammeldags og unødvendigt
- det er muligt at det er gammeldags, men det virker hvis man har
problem med lederskab

> Sludder og vrøvl
- nej

> Hvorfor ikke ??
- det er lederhunden der sparker bagud for at markere, det skal hunden
ikke gøre, da det jo er dig der bestemmer

> Lyder helt vanvittigy i mine øre
- samme som ovenfor, det er ikke hunden der er leder og skal markere
teritorie.

Fra : Leyna

Dato : 29-11-02 12:46

On 29 Nov 2002 02:29:51 -0800, max@larsen.ms (Max Larsen) wrote:

<klipper en masse om lederskab>

>- det er lederhunden der sparker bagud for at markere, det skal hunden
>ikke gøre, da det jo er dig der bestemmer

Jo jo, men nu er vi jo ikke hunde og derfor vil i hvert fald
undertegnede gerne finde en anden måde at markere mit lederskab på end
ved at skulle besørge side ved side med min hund for derefter at
sparke bagud. Det ligger ikke rigtigt i MIN natur.
Børn "leger" jo også konger, men det betyder jo ikke at de ikke er
helt klar over at det altså er mor og far der bestemmer. For mig at se
er hundens signaler vigtige for den at bibeholde overfor andre hunde,
for dér er hunden "Konge". Men da jeg mere opdrager hund efter mit
eget "instinkt-princip" er det da muligt at jeg tager helt fejl, men
min hund er nu ligeglad. Den forstår godt at det ikke er den der
bestemmer.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 29-11-02 13:17

Fri, 29 Nov 2002 12:45:48 +0100, Leyna wrote:

>men min hund er nu ligeglad. Den forstår godt,
>at det ikke er den, der bestemmer.

Nåååå er du nu også heeelt sikker på dét?

Fra : Leyna

Dato : 30-11-02 01:35

On Fri, 29 Nov 2002 13:16:54 +0100, x Vuf x <nospam@sonpet.com> wrote:

>Nåååå er du nu også heeelt sikker på dét?

Ja, det er jeg helt sikker på.
--
Leyna
http://www.big-girls.dk

Fra : x Vuf x

Dato : 30-11-02 02:22

Sat, 30 Nov 2002 01:34:45 +0100, Leyna wrote:

>Ja, det er jeg helt sikker på.

<Fniiis>...Han skal nok få krammet på dig!

Fra : Nina El Falaki

Dato : 29-11-02 18:34

> - Det har noget at gøre med hvem der bestemmer, og det er derfor
> lederskab

For mig er lederskab altså ikke noget med hvem der bestemmer, det er
diktatur. Det har i stedet noget at gøre med, hvem der er dygtigst, hvem der
har fod på enhver situation.

> - Du må sørge for at lufte hunden når du mener at den skal tisse (når
> den har sovet, spist og leget o.s.v.)

Har du aldrig været ude for, at hunden skal tisse i andre situationer? Jeg
kom en gang til at give min hund noget med lidt eddike i, og det virkede
vanddrivende, kan du tro.

> - det er muligt at det er gammeldags, men det virker hvis man har
> problem med lederskab

Ikke hvis man bruger min diffinition af lederskab.

> - det er lederhunden der sparker bagud for at markere, det skal hunden
> ikke gøre, da det jo er dig der bestemmer.

En god leder uddeler opgaverne til dem, der er bedst til det, i dette
tilfælde hunden.

> - samme som ovenfor, det er ikke hunden der er leder og skal markere
> teritorie.

Og hvad vil du have hunden skal gøre når du ikke afmærker territoriet?? Næh,
er hunden bedst til at markere, er det den, der skal gøre det.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats