Dobbeltgængere i folketællinger
Fra : Ib J

Dato : 26-11-02 11:08

Jeg har en person som tilsyneladende er registreret på to steder i FT-1845,
dels på arbejdspladsen Conradsminde glasværk, dels hos forældrene i
Ravnkilde.(Jeg ville blive virkelig frustreret hvis der ER tale om to
forskellige individer!)

Da jeg ikke har et nøje kendskab til registreringsproceduren ved FT-1845,
vil jeg gerne høre om en sådan dobbeltregistrering rent teknisk har været
mulig - hvem udfyldte skemaerne og hvor?

Findes der beskrivelser/litteratur om disse tekniske aspekter ved
folketællingerne?

Venlig hilsen
Ib Jørgensen
Aalborg

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 26-11-02 12:51

On Tue, 26 Nov 2002 11:08:10 +0100, "Ib J" <ibj@mail1.stofanet.dk>
wrote:

> [...]
>vil jeg gerne høre om en sådan dobbeltregistrering rent teknisk har været
>mulig - hvem udfyldte skemaerne og hvor?

Præcist hvordan skemaerne blev udfyldt kan man ikke sige. Det har nok
også varieret meget fra sted til sted og gennem tiden.

Jeg kan derimod med sikkerhed sige, at den slags dobbeltregistreringer
forekommer. Jeg kender nemlig selv et sikkert eksempel, hvor en person
er registreret både hjemme hos kone og børn og på den gård, hvor han
var tjenestekarl. - så muligt var det.
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Bent E.

Dato : 26-11-02 16:44

> [...]
> forekommer. Jeg kender nemlig selv et sikkert eksempel, hvor en person
> er registreret både hjemme hos kone og børn og på den gård, hvor han

Det kan også ske at den samme side er fotograferet 2 gange.
Det forekommer f.eks. flere gange i FT 1803, Sønderborg.

Mvh
Bent E.

Fra : Emil Stautz

Dato : 26-11-02 19:56

De fleste brugere af folketællinger vil vist stoppe søgningen, når de mener
at have fundet den søgte person, og tænker næppe på, at der kan være mere at
komme efter.
I alle de tællinger, jeg har analyseret nøjere, har det forekommet, at børn,
der var ude at tjene, var registreret både hos arbejdsgiveren og hos
forældrene. Dette selv inden for samme tællingskommissærs distrikt.
Det er mindre hyppigt at se en af forældrene dobbeltregistreret, men det
forekommer.
En variant af dette er et tilfælde, hvor en person var sendt på
sindsygeanstalt i et andet sogn (og velsagtens talt der), men vedkommende
havde alligevel været skrevet med i to forskellige husstande i byen, var
dog senere udstreget, før tællingen blev underskrevet og indsendt.
Fejlmulighederne øges, når grænser mellem optællingsdistrikter overskrides.
Man finder en kone med nogle børn i x-by sammen med en bemærkning om, at
manden tjener i y-by; han er bare ikke registreret i y-by, for dér troede
den anden tællingskommissær, at han var talt med i x-by. Det kunne lige så
godt være endt som dobbeltregistrering. Tællingskommissærerne havde alt for
kort tid til rådighed til at nå at konferere sådanne problemer, selv hvis de
havde ønsket det.
Endelig er der mange eksempler på, at hele huse eller gårde mangler totalt.
Jeg har set det flere steder i landet. Af en eller anden grund synes FT-1840
at være særlig slem.

mvh. E. Stautz

Fra : Peter Alexander Rein~

Dato : 27-11-02 21:16

Hej.

Min tip3-oldemor Ingeborg Hansdatter optræder 2 gange i FT 1834, dels hos
sin søster på Enø, Karrebæk sogn og dels sammen med sin mand hos hans
forældre i Allindelille, Haraldsted sogn. Parret blev viet i januar 1834, så
de var nygifte, da folketællingen blev holdt. Hun har formentlig boet hos
søsteren, hvor også deres første barn kommer til verden i marts 1834, men er
altså alligevel blevet noteret med i ægtemandens husstand.

Mvh

Peter Kyhl

Ib J <ibj@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de347b8$0$18552$ba624c82@nntp03.dk.telia.net...