Tager en notebook skade af det
Fra : Steffen

Dato : 26-11-02 23:22

Jeg har en HP Omnibook XE4500 (med mobile processor), som konstant er
tilsluttet lysnettet. Om natten er computeren slukket, men på frontpanelet
lyser batteristatuslampen konstant grønt (= strømadapteren er tilsluttet, og
batteriet er fuldt opladet). Jeg skal ikke bruge den andre steder end på mit
skrivebord, og jeg kan selvfølgelig godt slukke på kontakten - der er
besværlig at komme til! - men måske er det tilstrækkeligt, at kun
afbryderknappen på computeren er slukket?
Steffen

Fra : o&u

Dato : 26-11-02 08:21

On Tue, 26 Nov 2002 23:22:22 +0100, "Steffen" <stapdk@yahoo.dk> wrote:

> [...]
>besværlig at komme til! - men måske er det tilstrækkeligt, at kun
>afbryderknappen på computeren er slukket?

Garantien på det dyre batteri er hos Dell kun eet år. Batteriet kan
holde længere, hvis du behandler det således: oplader helt, aflader
helt. Det med at have lysnet på hele tiden er ikke godt. Visse bærbare
kan køre uden batteri (f.eks. IBM), prøv det, for så kan du skåne
batteriet, - hvis det bekymrer dig.

mvh

John

Fra : Jens Beltofte Sørens~

Dato : 26-11-02 23:04

"o&u" <johnknuhtsen@mail.dk> wrote in message

> [...]
> helt. Det med at have lysnet på hele tiden er ikke godt. Visse bærbare
> kan køre uden batteri (f.eks. IBM), prøv det, for så kan du skåne

Batteriet i min IBM Thinkpad 600E kunne ikke klare, ikke at blive brugt. Jeg
har i en periode sjældent brugt den bærbare, og det har gjort at batteriet
er dødt for altid. Det kan holde strøm i ca. 5 min. Det skal nemlig
regelmæssigt bruges, for ikke at tage skade. Det anbefaler de også i
manualen.

Så hvis computeren ikke kan køre uden batteri, ville jeg nok det meste af
tiden køre på batteriet, bare for at vedligeholde det.

Fra : Bent Grin

Dato : 26-11-02 11:05

Dit ur passer i hvert fald ikke...

Bent

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 26-11-02 11:15

Kan du ikke bare tage nedledningen ud af bøsningen på computeren, hvis
stikkontakten er så svær at komme til?

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

Steffen <stapdk@yahoo.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3de2c5eb$0$198$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : elvis \(at sunsite\)

Dato : 26-11-02 11:26

Hej

Jeg har fået at vide, at på min HP Omnibook XL3-L kan batteriet tages ud og
tilsluttes strømadapteren og køre på den alene.

Hvis batteriet sidder i samtidig er det en god ide at bruge batteriet fuldt
ud en gang om ugen.
Og så må det helst ikke være fuldt opladet når du kører på AC hele tiden
(siger HP)

Du kan forresten kalibrere batteriet ved at trykke F6 når HP logoet vises
når den bærbare tændes. Dette skulle være en go ting at gøre en gang om
måneden (siger HP).

mvh elvis

Fra : Ben Knudsen

Dato : 26-11-02 11:29

johnknuhtsen@mail.dk writes:
>Garantien på det dyre batteri er hos Dell kun eet år. Batteriet kan
>holde længere, hvis du behandler det således: oplader helt, aflader
>helt. Det med at have lysnet på hele tiden er ikke godt. V

Ikke hvis det drejer sig om en li-ion batteri (i modsætning til et ni-mh).
Hvi sdet er li-ion, kan du i praksis gøre som det passer dig (se evt
<http://www.wirelessreview.com/ar/wireless_power_liion/>).
Jeg mener dog at have læst et andet sted, at et li-ion har det bedst med
at være opladet og ikke ligge stille. Det kan jeg imidlertid ikke længere
finde dokumentation for.

Ben

Fra : Ulrich Sørensen

Dato : 26-11-02 16:15

> [...]
> besværlig at komme til! - men måske er det tilstrækkeligt, at kun
> afbryderknappen på computeren er slukket?

Det bedste er at pille batteriet ud og kun køre på strømforsyningen.

Den korrekte måde at opbevare Li-ion batterier på jf.
http://www.buchmann.ca/

Batteriet afladed til ca. 40 %
Batteriet skal opbevares køligt (evt. i køleskab)

Dette sikrer den længste levetid på batteriet. Jeg vil nok checke batteriet
engang pr. halvår da der er en vis selvafladning på li-ion batterier. Det er
ikke godt hvis batteristanden kommer helt ned da du kan få problemer med at
lade det op igen.

Mvh. Ulrich

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-02 22:05

> [...]