Mit drev vokser
Fra : Jimmy

Dato : 25-11-02 23:49

Hej

Jge synes jeg får mindre og mindre plads.
Kan det passe at "rm" ikek sletter og frigiver pladsen?

Hvis ja, hvordan får jeg så frigivet pladsen?

Mvh
Jimmy

Fra : Martin Ehmsen

Dato : 26-11-02 00:11

On Mon, 25 Nov 2002 23:48:40 +0100, Jimmy <spoerg@efter.den> wrote:
> Hej
>
> Jge synes jeg får mindre og mindre plads.
> Kan det passe at "rm" ikek sletter og frigiver pladsen?

Nej det kan det ikke. Der findes ikke noget som "Papirkurven" i linux
(det gør der faktisk, men så skal du selv have installeret det og det
er ikke et specielt kendt stykke software).
Jeg vil snare gætte på at du har nogle log-filer som vokser og vokser.
Det gør de af helt almindelige log-meddelser, men det kan også ske at
du har noget kørende som ikke virker rigtigt og dermed skriver
fejlmeddelser hele tiden i disse logfiler.
Prøv evt at:
cd /var/log/
du -sh
for at se hvor meget plads du bruger på logfiler.
Ellers må du på jagt efter hvor din plads bliver af...

Mvh
Martin
--
"Only wimps use tape backup: _real_ men just upload their important
stuff on ftp, and let the rest of the world mirror it ;)"

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 26-11-02 00:15

On Mon, 25 Nov 2002 23:11:16 +0000 (UTC), Martin Ehmsen wrote:

> [...]
> /var/log/ du -sh for at se hvor meget plads du bruger på logfiler.
> Ellers må du på jagt efter hvor din plads bliver af...

Til en mere grafisk udgave af kan xdiskusage bruges...

Mvh.

--
"Limonès, c'est nous" Adam Sjøgren
asjo@koldfront.dk

Fra : Jimmy

Dato : 26-11-02 00:24

"Martin Ehmsen" <thames@get2net.dk> wrote in message

> Jeg vil snare gætte på at du har nogle log-filer som vokser og vokser.

Hmm - de fyldte 24 M.

Hele mit drev er på 1 G og jeg bruger 664 MB af dette til en minimal
installation af RH 8.0.

Syntes blot jeg havde mere plads for et par dage siden, men er der andre
steder man kunne forestille at pladsen blev taget?
Der er ingen store mail-filer.

mvh
Jimmy

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 26-11-02 01:01

Jimmy wrote:
> Hmm - de fyldte 24 M.
> Syntes blot jeg havde mere plads for et par dage siden, men er der andre
> steder man kunne forestille at pladsen blev taget?
> Der er ingen store mail-filer.

Prøv at lave en "du -s /*" eller "du -s /*/*" (osv.) og gem resultatet
et par dage. Så kan du se, hvor det er, pladsen bliver brugt.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Thomas

Dato : 26-11-02 00:26

Martin Ehmsen wrote:

> Nej det kan det ikke.

Det er nu en sandhed med modifikationer.

Hvis et program har en fil åben når du sletter filen, så frigives
pladsen først når programmet slipper filen.

--
Don't waste space

Fra : (Thorbjørn Ravn

Dato : 26-11-02 10:01

"Jimmy" <spoerg@efter.den> writes:

> Hej
>
> Jge synes jeg får mindre og mindre plads.
> Kan det passe at "rm" ikek sletter og frigiver pladsen?

Ja. Nemlig i det tilfælde hvor en proces er i gang med at skrive til
filen - dette kan den uforstyrret blive ved med selvom filen er blevet
fjernet.

Du skal have fundet synderen og bede den om at holde op.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk - Unix, Java, Web, Netværk, Århus

Fra : CykelSmeden fra Aalb~

Dato : 26-11-02 20:28

"Thorbjørn Ravn Andersen" <nospam0000@unixsnedkeren.dk> skrev i en
meddelelse news:kk4ra4iu21.fsf@mimer.null.dk...

Bare for en ordens skyld:

der er vel ikke nogle fremmede der bruger din disk?

det er set før. - også hos mig selv

finn