Familienavnet Kaare i Holbæk amt
Fra : Helmersen

Dato : 25-11-02 22:45

Hej, jeg har mange aner i bla. sognene Tersløse og Niløse i Holbæk amt. Ud
over de almindelige patronymer, er jeg stødt på familienavnet "Kaare". Der
er en del af disse i Tersløse og Niløse sogne. Da personerne skiftevis
nævnes med og uden deres patronym, er det ret svært at holde styr på om det
er den rigtige "Niels Kaare" eller "Hans Kaare" man har fat i.
Derfor: Er der nogen af jer der har et overblik over disse "Kaare" personers
indbyrdes relationer i tiden før 1850?

Med venlig hilsen
John Brandt Helmersen
Rævebakken 10
4623 Lille Skensved
E-mail: Johnhel@post3.tele.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 01-12-02 21:42

Hej John.

H> From: "Helmersen" <john.helmersen@wanadoo.dk>

H> Hej, jeg har mange aner i bla. sognene Tersl¢se og Nil¢se i Holbæk
H> amt. Ud over de almindelige patronymer, er jeg st¢dt på familienavnet
H> "Kaare". Der er en del af disse i Tersl¢se og Nil¢se sogne. Da
H> personerne skiftevis nævnes med og uden deres patronym, er det ret
H> svært at holde styr på om det er den rigtige "Niels Kaare" eller "Hans
H> Kaare" man har fat i. Derfor: Er der nogen af jer der har et overblik
H> over disse "Kaare" personers indbyrdes relationer i tiden f¢r 1850?

Kender du romanen Kaaregaarden? Nej vel! Den er skrevet af Anna Koch
Schi¢ler
og 1. udgave er fra 1923. Jeg skimmede den. Handlingen udspiller sig i et
landbomilj¢ ca. 1825-75 i stednavnene Skællinge, Visbæk, Vejby, R¢rbæk og
godset Egebjerg. Desuden omtales en gård der ligger ude på Odden.
Kaaregaarden
er udflyttet fra Skællinge, hvis beliggenhed kaldes ude på ¥landet. I
romanen
navnes Hans og s¢nnen Jakob Kaare og Poul Slente paa Skovgården,
sidstnævnte er
Hans' yngre bror; han har taget sin kones navn.

Forfatteren har tilsyneladende r¢rt godt i landsbynavnene, men kunne man
ikke
med lidt god vilje tænke på Nordvestsjælland. På den anden side nævnes
Stege og
hos Georg S¢ndergaard er Kaare og Slente stærkest repræsenteret på Lolland-
Falster.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Jørgen Andersen

Dato : 02-12-02 11:23

Hej John!
Langt - langt ude har jeg (vistnok) også aner i "Kaarerne". Kender du
denne site
http://www.lythgoes.net/genealogy/searchform.php
Med venlig hilsen
Jørgen Andersen