noter i Winfam
Fra : JEK

Dato : 25-11-02 21:44

Hej i gruppen

Endelig har jeg igen fået tid til at rode lidt med min slægtsforskning og i
den forbindelse har jeg lige opgraderet til Winfam 6.02 og så er det jeg
lige har et lille spørgsmål til jer i gruppen som også arbejder med 6.02.
Hvor "gemmer" i jeres noter, f.eks. navne på de personer som stod fadder ved
en dåb ?
Jeg har valgt at lægge dem inder under faneblad nr. 3 noter og under privat.
Hvad gør i andre ?
Selv om min database er lille (284 personer) syntes jeg stadigvæk det er
meget uoverskueligt, hvad man mangler på hvem, nogle der kan komme med
et par rigtige fif ?.

Dejligt at være tilbage, men dog kun til marts for så begynder tiden for
hobbyen som tog
mine tanker væk fra slægtsforskningen.

Med venlig hilsen
Jane K.

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 25-11-02 23:28

"JEK" <jek@city.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> et par rigtige fif ?.
>
> Dejligt at være tilbage, men dog kun til marts for så begynder tiden for

Nu bruger jeg ikke WinFam, men noter for faddere ville jeg ligge i
forbindelse med kilden for dåb, for så er de på plads, hvor de "hører
hjemme", ligesom jeg ville placere forlovere under kilden for vilese.

Men, der er jo mange måder at gøre tinge på.

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Tom Stryhn Sr.

Dato : 25-11-02 23:41

der er bare det problem at ligge noter som Ole P. Bielefeldt beskrev
at de ikke vil komme med hvis man vil lave en export til gedcom format
som de ville hvis man brugte et andet slægtsprogram som f.eks
Brothers Keeper eller TMG
Hvis man ønsker alle data med bør de lægge under faneblad nr. 3 noter

Tom Stryhn Sr.
stryhn@email.dk
http://freepages.genealogy.rootsweb.com/~stryhn/
sidst opdateret 16. nov. 2002

Fra : Otto Jorgensen

Dato : 26-11-02 00:01

Til hvilken versjon av BK?

--
Otto Jørgensen
http://home.online.no/~otjoerge/

Fra : Keld Andersen

Dato : 26-11-02 00:03

Hvis man har planer om at overføre oplysningerne via GEDCOM bør de lægges
under "Noter". Men det bør vel være en offentlig note. De private noter er
jo dem, man ikke skal udlevere til andre. Bortset fra det, så har jeg
faktisk valgt at lægge en afskrift fra kirkebogen af begivenheden under
"Kilde".

Med venlig hilsen
Keld Andersen

E-mail: keld23@tiscali.dk
Web: http://home.tiscali.dk/keld23
Fladså Arkiv: http://fladsaa-arkiv.dk
Slægtshistorisk Forening for Sydsjælland: http://home.tiscali.dk/ssf25

Fra : Bodil Madsen

Dato : 26-11-02 11:30

Jeg lægger dem også under noter (3). Faktisk som noget af det første om
personen, fordi jeg synes det hører med til vedkommendes historie hvem der
var faddere og gudmor ( jeg ved godt at der i visse tilfælde var faddere der
ikke var frivillige, og kun var faddere, fordi de tilfældigvis var i kirke
den pågældende dag ).
Desuden giver faddernes navne ofte oplysninger om andre familiemedlemmer, og
om hvem familien omgikkes på det pågældende tidspunkt. Så jeg synes ikke, de
skal gemmes væk i kilder.
mvh
Bodil Madsen

Fra : JEK

Dato : 26-11-02 19:43

Hej Bodil

Jeg mener det samme som dig, MEN og det var faktisk med dette men jeg håbede
at opgraderingen til version 6.02 kunne hjælpe på følgende måde.
Da WinFam er en database, havde jeg håbet på at man kunne lægge f.eks.
faddere eller
forlovere sådan at man ligefrem kunne søge på dem. f.eks. hvis en søsken til
ens egen ane
fik børn døbt, var der så gengangere af faddere ? så man på den måde kunne
finde et
større sammenhæng. Jeg har leget lidt med Access, men syntes det er dobbelt
arbejde
at skulle taste de samme ting ind i en database.
Hvad er jeres synspunkt med hensyn til overblik ? hvad mangler man på hvem ?
igen da
Winfam er en database syntes jeg ikke der er ret mange søgekriterierne.
Måske det med Access ikke er nogen dum ide til de lange vinteraftner.

Med venlig hilsen
Jane K.

Fra : Helmersen

Dato : 26-11-02 21:33

Hej Jane,
Nu ved jeg godt at det ikke helt er som du ønsker, men i WinFam kan du jo
godt "Tekst søge" på tværs af fx. alle kilder efter et stednavn, famlienavn
eller dele deraf. Så får du en liste over de personer, hvor kilderne
indeholder dine søgekriterier.
Mvh John

Fra : JEK

Dato : 26-11-02 19:50

Hej Ole

Var lige inde og tjekke dit link til familytreemaker, jeg må godt nok
indrømme det ser MEGET overskueligt ud, meget mere end winfam, pokkers
skulle da også stå i at skulle investerer penge i endnu et program, men det
det ser ud til at blive en nødvendighed. Hvordan er søge mulighederne i
familytreemaker ?

med venlig hilsen
Jane K. - har både BK og winfam i dag *S*

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 26-11-02 20:40

> [...]
> familytreemaker ?
>
> med venlig hilsen
> Jane K. - har både BK og winfam i dag *S*

Den korte version er, at du kan søge på ALT du har indtastet, og du kan
udsøge personer efter det, du har indtastet.

Blot skal du jo bruge en vis struktur for at søge efter det, men det er jo
ikke anderledes end andre programmer.

Men har du f.eks. lagt faddere ind i kilden for dåben, så kan du gennemsøge
alle kilder for dåb, for at finde de personer, der har en bestemt person
eller del af en persons navn indeholdt der.

Du kan udsøge f.eks. alle personer født på en bestemt lokation indenfor et
givet årsinterval - bruger jeg selv, når jeg skal checke DDA FT CDér.

Du kan søge på alt i alle felter du har indtastet "noget" i, og søge på
dette "noget" eller del deraf. At søge på bogstavet "e" alene giver mange
resultater, men det er en mulighed, men normalt vil man jo nok afgrænse det
lidt mere.

Har du indlagt faddere i noter, kan du søge efter dem der.

Hvis ikke det besvarer dit spørgsmål, må du endelig sige til.

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : Brian Jensen

Dato : 27-11-02 08:15

In article <3de3cede$0$178$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>,
ole.bielefeldt@adslhome.dk says...
> Den korte version er, at du kan søge på ALT du har indtastet, og du kan
> udsøge personer efter det, du har indtastet.

Jeg må sige at bl.a. netop FTW's begrænsede søgemuligheder er grunden
til at jeg er gået over til Legacy.

> [...]
> alle kilder for dåb, for at finde de personer, der har en bestemt person
> eller del af en persons navn indeholdt der.

Forudsat at du har lagt det ind som f.eks.: Faddere: Fornavn Efternavn
og derefter søger på det.

> Du kan udsøge f.eks. alle personer født på en bestemt lokation indenfor et
> givet årsinterval - bruger jeg selv, når jeg skal checke DDA FT CDér.

Hvordan gør du det? Jeg har søgt og søgt uden at finde netop denne
mulighed.

Som jeg skrev, er jeg skiftet til Legacy bl.a. på grund af bedre (synes
jeg) søgemuligheder. Træerne vokser naturligvis ikke ind i himlen, og
derfor har jeg allieret mig med GenViewer, der bl.a. kan læse Legacy
filer direkte, så man ikke først skal konvertere til Gedcom. Den bruger
jeg meget sammen med Legacy.

En anden god ting ved Legacy er, at prøver du at indlæse databasen i
Access vil du få en behageliig overraskelse: Databasen er en alm. Access
db. Det brugte jeg bl.a. da jeg skiftede fra FTW til Legacy og skulle
rette en masse fejl FTW havde lavet mht. nogle locations. Ved hjælp af
lidt sql i Access, blev de fejl rettet på få minutter.

Men altså: skal du lave mere avancerede søgninger, bl.a. med
kombinationer af flere kriterier, kan jeg klart anbefale GenViewer.

mvh
Brian

Fra : Ole P. Bielefeldt

Dato : 27-11-02 15:06

"Brian Jensen" <brje@NOSPAMtv2.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> til at jeg er gået over til Legacy.

> Forudsat at du har lagt det ind som f.eks.: Faddere: Fornavn Efternavn

Ikke nødvendigvis. Du kan blot søge i kilden for dåb, og så enten fornavn
eller efternavn, efter eget valg.

> Hvordan gør du det? Jeg har søgt og søgt uden at finde netop denne
> mulighed.

Når du skal søge dem ud, bruger du Find> (tilføj personer) eller <Find
(fjern personer) i rapporten, og så finder du det, du vil søge på, og så
udfylder du søgekriteriet (navn eller sted eller dele af disse) og klikke
OK.

<snip>
> mvh
> Brian

Ole P. Bielefeldt
Ry, Denmark
FTM: www.familytreemaker.dk

Fra : dannebrog

Dato : 27-11-02 12:41

Hej!

Jamen, så har du gjort det, der efter min bedste overbevisning er det
bedste, nemlig at notere fadderne under de offentlige noter i faneblad 3.

M.h.t. manglende oplysninger, så findes der på faneblad 5 mulighed for at
skrive en huskeseddel.

Hvorsomhelst i programmet kan du så trykke F2, og vips får du en liste over
alle personer, som har en huskeseddel. Den kan nu udskrives, så man i
princippet kan nøjes med at medbringe den på arkivet og så kan man jo
begynde fra en ande af. Jeg noterer f.eks.: RA: finde NNs skifte under YY
gods ca. 1790. - Der skal jo være så mange oplysninger med i huskesedlen, at
man ikke behøver personkortene også, hvis man vil slippe for at tage dem
med.

M.v.h.

Ulrich

--