Syk hund
Fra : Jan Marius Evang

Dato : 25-11-02 13:55

Hei!
Vår lille hvalp er syk, er det noen som har noe tips til hva vi kan
gjøre?

Han er 4mnd og er en Portugisisk Vannhund (Cao de Agua), og han har
nylig avsluttet sitt første lydighetskurs.

Lørdag aften ville han ikke spise noe, og søndag morgen fikk han ikke
morgenmat da vi skulle på kurs.
På kurset var han glad og løp rundt sammen med de andre hundene, men
på et tidspunkt lå han og pep og hørtes ut som han hadde noe vondt, og
da vi gikk derfra haltet han litt på det høyre bakben, og hadde ikke
lyst til å gå.

Da vi kom hjem fra kurset spiste han kun litt av sin tørmat, og litt
fisk som han fikk i tillegg. Senere på kvelden kastet han opp tørmaten
og ville ikke spise mer hele aftenen, og hadde diare når han var ute.

Mandag morgen skulle vi likevel til dyrlegen for å få en vaccine,
denne fikk han ikke, men dyrlegen undersøkte ham, og fant ikke noe
galt annet enn at hans temperatur var 39,3 grader som er litt høyt. Vi
fikk også beskjed om å gi han kokt ris og fisk å spise.

Vi har kokt noe ris og fisk til han, men han vil ikke spise, og heller
ikke drikke noe. Han sover meget, og har varm og tørr snute.

Vet dere hva det kan være med den lille hunden vår?
Hvis han ikke blir bedre må vi vel tilbake til dyrlegen.

Med venlig hilsen
Jan Marius Evang

Fra : Therese

Dato : 25-11-02 15:38

> Vi har kokt noe ris og fisk til han, men han vil ikke spise, og heller
> ikke drikke noe. Han sover meget, og har varm og tørr snute.

Vores var igennem lidt af samme tur i oktober. Hvis han ikke drikker noget
SKAL han direkte tilbage til dyrlægen og i drop, da han kan dø af
dehydrering i løbet af få dage!! Her kan han også få noget kvalmestillende.
Vores havde en maveinfektion, og han fik noget penicillin. Han lå i drop i
to dage, hvorefter han begyndte at tage føde og specielt vand til sig igen.

Hvad der er præcis galt med ham ved jeg ikke, men dyrlægen må jo være lidt
mere grundig, når I kommer tilbage!

Mange hilsner og god bedring til den lille

Therese

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 25-11-02 18:04

Hej

Jan Marius Evang wrote:

> Vi har kokt noe ris og fisk til han, men han vil ikke spise, og heller
> ikke drikke noe. Han sover meget, og har varm og tørr snute.

Det lyder som en maveinfektion. Vores hund havde det, som du beskriver,
mange gange da han var hvalp. De fleste gange gik det med kogt ris og
fisk eller kylling. Et par gange var det så slemt, at han ikke ville
spise eller drikke. Jeg fik at vide af dyrlægen, at jeg skulle koge lidt
ris i rigeligt vand i ca. 45 min. Risvandet fik hunden med sprøjte ind i
munden, så han ikke kunne undgå at drikke det. Det løste det, undtagen
een gang hvor han heller ikke kunne holde dette i sig. Dyrlægen
sprøjtede en kropsneutral saltvandsopløsning ind under huden på hunden.
Det kom ind under halsskindet hvor der er rigeligt plads og hunden sagde
ikke en lyd, han så ikke engang slukøret ud. Det fik han ½ liter væske
ved som naturligvis ikke kunne kastes op. Derefter var det skånekost i
ca. en uge og så var han ovenpå igen.

Marianne Feddersen

Fra : Jan Marius Evang

Dato : 03-12-02 12:14

Marianne Feddersen <marianne@feddersen.dk> wrote in message news:<3DE25819.7010103@feddersen.dk>...

> Det lyder som en maveinfektion.

Ja, det kan godt hende det var det. Vi gikk tilbake til dyrlegen den
påfølgende morgen, og fikk antibiotika og kvalmedempende midler. Så
tvangs-foret vi han med vann, og nu er han så god som ny. Du kan følge
utviklingen på
http://dk.evang.no/dagbok-admin/dagedit.php3?day=25&month=Nov&year=2002
Og de etterfølgende dagene.

Marius

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 03-12-02 16:52

Hej

Jan Marius Evang wrote:
> [...]
> påfølgende morgen, og fikk antibiotika og kvalmedempende midler. Så
> tvangs-foret vi han med vann, og nu er han så god som ny. Du kan følge

Det var da dejligt at høre at han har det godt igen.

Marianne Feddersen