er partition magic sikkert ??½
Fra : jakob

Dato : 25-11-02 13:08

Jeg overvejer at partitionere min harddisk og lægge et ekstra
styresystem ind. Dette ville jeg gøre med partition magic, og vil derfor
høre om man risikere at miste data under operationen, eller det normalt
fungerer gnidningsløst. Jeg kører win 2k.

Som tillægsspørgsmål vil jeg lige høre om der findes en bootloader
således at jeg kan vælge system under opstart, hvis jeg installere xp på
en ny partition oprettet med partition magic. Det skal gerne være en
bootloader hvor det er muligt at vælge et default system.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 25-11-02 13:13

> Jeg overvejer at partitionere min harddisk og lægge et ekstra
> styresystem ind.

Hvorfor? Er det for at kunne spille fx?

> Dette ville jeg gøre med partition magic, og vil derfor
> høre om man risikere at miste data under operationen, eller det normalt
> fungerer gnidningsløst. Jeg kører win 2k.

Som der står i partition magic _kan_ data gå tabt. Og der gives ingen
garantier. Men mine kammerater, der har kørt det har ikke haft problemer.

> [...]
> en ny partition oprettet med partition magic. Det skal gerne være en
> bootloader hvor det er muligt at vælge et default system.

Det kommer der automatisk når der er 2 OS'er - i et af dem kan man endda
vælge hvilket der skal være default og hvor lang tid der kan vælges før det
automatisk går ind i default OS.

Da jeg installerede W2k sammen med win98 var det i w2k man skulle vælge det,
men jeg ved ikke lige hvorfor - det er der måske andre der ved?

Fra : jakob

Dato : 25-11-02 13:17

Endnu engang er jeg rystet over den korte responstid man kan opleve her.
Jeg havde ikke fået hentet mit eget indlæg før du havde svaret,
imponerende

> Hvorfor? Er det for at kunne spille fx?

Næhh, men jeg kunne godt tænke mig at prøve xp. Jeg har tidligere
forsøgt mig med det, men det crashede hele tiden. Derfor vil jeg ikke
slette mit nuværende og egentlig fungerende system før det andet virker.
Det ville også muliggøre at jeg kunne flytte mine filer på en nem måde.

> [...]
>
> Da jeg installerede W2k sammen med win98 var det i w2k man skulle vælge det,
> men jeg ved ikke lige hvorfor - det er der måske andre der ved?

Jeg kunne hvertfald godt tænke mig at vide hvordan proceduren er ved
installering af xp på en seperat partition med win2k på den anden.

mvh

Jakob

Fra : Jens Gregersen [9670~

Dato : 25-11-02 13:40

> Endnu engang er jeg rystet over den korte responstid man kan opleve her.
> Jeg havde ikke fået hentet mit eget indlæg før du havde svaret,
> imponerende

Hehe - det var sådan lige tilfældigt - jeg er lige kommet hjem fra skole og
så tjekkede jeg lige NG. Og når der er noget jeg ved lidt om synes jeg
ligeså godt jeg kan svare

> [...]
> slette mit nuværende og egentlig fungerende system før det andet virker.
> Det ville også muliggøre at jeg kunne flytte mine filer på en nem måde.

Jeg er selv lige skiftet fra w2k til XP og wow! Hvis man lige slår alle de
"fancy" ting fra (skins osv.) synes jeg sgu det kører kanon! Installationen
kørte 100% problemfrit, og jeg skulle ikke én gang bruge en drivercd - det
kørte bare første gang...

> Jeg kunne hvertfald godt tænke mig at vide hvordan proceduren er ved
> installering af xp på en seperat partition med win2k på den anden.

Smid cd'en i... Så kører det sgu selv - og du skal ikke engang vælge om du
vil opdatere eller installere rent, for w2k kan ikke opdateres til xp!

Fra : jakob

Dato : 25-11-02 15:15

In article <3de21a8c$0$6101$ba624c82@nntp02.dk.telia.net>,
jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk says...
> "fancy" ting fra (skins osv.) synes jeg sgu det kører kanon! Installationen
> kørte 100% problemfrit, og jeg skulle ikke én gang bruge en drivercd - det
> kørte bare første gang...

Tak for svarene

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:01

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> wrote in
message news:3de21a8c$0$6101$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Smid cd'en i... Så kører det sgu selv - og du skal ikke engang vælge om du
> vil opdatere eller installere rent, for w2k kan ikke opdateres til xp!

W2k kan opdateres til XP Pro, men ikke XP Home. Ikke at jeg kan se fordelen.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Leony

Dato : 25-11-02 14:47

"jakob" <ingen@spam.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg kunne hvertfald godt tænke mig at vide hvordan proceduren er ved
> installering af xp på en seperat partition med win2k på den anden.

Måske kan denne hjælpe dig:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q306559
Pas på med Dual-Boot, det kan hurtigt udvikle sig:
http://www.techtv.com/screensavers/answerstips/story/0,24330,3399433,00.html

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : jakob

Dato : 25-11-02 15:31

> Måske kan denne hjælpe dig:
> http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;EN-US;Q306559

Det ser helt rigtigt ud, det vil jeg lige gennemlæse

> Pas på med Dual-Boot, det kan hurtigt udvikle sig:
> http://www.techtv.com/screensavers/answerstips/story/0,24330,3399433,00.html

Ha ha, jeg regner ikke med at blive så hårdt ramt, men der er hårdt
angrebne nørder derude

Tak for svaret

Jakob

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:00

"Jens Gregersen [9670]" <jg@stofanetPLEASEDONOTFUCKINGSPAMME.dk> wrote in
message news:3de213d6$0$6101$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Da jeg installerede W2k sammen med win98 var det i w2k man skulle vælge
det,
> men jeg ved ikke lige hvorfor - det er der måske andre der ved?

Win9x/ME er ikke beregnet til multiboot. Det er NT-løsningerne...

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-11-02 13:39

jakob <ingen@spam.dk> crashed Echelon writing

> [...]
> høre om man risikere at miste data under operationen, eller det normalt
> fungerer gnidningsløst. Jeg kører win 2k.

De mange gange jeg har brugt det, har jeg ingen fejl haft.

Ved NTFS partitioner, har den dog engang imellem kommet med fejl, men ikke
noget som har gjort at operationen mislykkedes og resultatet ikke fungerer.

--
Bjarke Andersen

Fra : jakob

Dato : 25-11-02 14:14

> Ved NTFS partitioner, har den dog engang imellem kommet med fejl, men ikke
> noget som har gjort at operationen mislykkedes og resultatet ikke fungerer.

OK, nu ved jeg ikke så meget om windåser, hvilket filsystem bør jeg
vælge til xp ?

Hygge

Jakob

Fra : Leony

Dato : 25-11-02 14:51

> OK, nu ved jeg ikke så meget om windåser, hvilket filsystem bør jeg
> vælge til xp ?

Hvis din 2000'er kører NTFS, så kan du lige så godt fortsætte med det.
Personligt kører jeg FAT32 på min XP, da jeg ikke har brug for den sikkerhed
osv, som NTFS giver. Jeg synes det er hip som hap hvad man vælger, men hvis
man er tryghedsnarkoman vælger man NTFS.
Du kan læse mere om NTFS' fortræffeligheder og NTFS vs, FAT32 her:
http://www.anandtech.com/guides/viewfaq.html?i=63

Fra : jakob

Dato : 25-11-02 15:33

In article <gUpE9.39014$HU.2709471@news010.worldonline.dk>,
leony@REMOVETHIScyberjunkie.dk says...
> [...]
> man er tryghedsnarkoman vælger man NTFS.
> Du kan læse mere om NTFS' fortræffeligheder og NTFS vs, FAT32 her:

Ok, hvordan ser jeg hvilket filsys jeg kører på mit nuværende system, og
lige et tillægsspørgsmål, hvad vil være rimelig partiotions størrelse
til en xp instalering ?

MVH

Jakob

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-11-02 18:54

Partition Magic kan fortælle dig, hvilket filsystem der aktuelt er anvendt.
Højreklik på den viste partition og følg menuerne.

M.h.t. partitionsstørrele, det kommer da svært an på, hvor stor din harddisk
er totalt og hvad du ønsker at køre på de enkelte partitioner.

Erik Ginnerskov
egin@oncable.dk
http://hjem.get2net.dk/egin

jakob <ingen@spam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.184c52f41ddc3d29896be@news.get2net.dk...

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 21:08

"Erik Ginnerskov" <egin@oncable.dk> wrote in message
> Partition Magic kan fortælle dig, hvilket filsystem der aktuelt er
anvendt.
> Højreklik på den viste partition og følg menuerne.

Det behøver man ikke Partition Magic for. Det står under egenskaber for
hvert enkelt drev.

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen
- Vacca foeda

Fra : Leony

Dato : 25-11-02 21:02

> Ok, hvordan ser jeg hvilket filsys jeg kører på mit nuværende system, og
> lige et tillægsspørgsmål, hvad vil være rimelig partiotions størrelse
> til en xp instalering ?

Start din Windows 2000. Klik på "Denne Computer". Højreklik på dit harddisk
drev og vælg egenskaber, så skulle filsystemet gerne stå næsten øverst.
Det kommer an på en del ting hvor stor partitionen skal skal være. En
nyinstalleret XP fylder ca. 1,5 GB. Læg dertil det antal MB som de
programmer/spil osv der skal installeres fylder. Hvis du skal have dvale
slået til fylder det også lidt. Hvis du skal have mange gendannelsespunkter,
så fylder det også en del. Jeg har en 5 GB partition til XP (jeg kører ikke
med gendannelse og dvale) og jeg har ikke nogen problemer med pladsen -
endnu.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-11-02 15:08

jakob <ingen@spam.dk> crashed Echelon writing

> OK, nu ved jeg ikke så meget om windåser, hvilket filsystem bør jeg
> vælge til xp ?

Som regel siger man NTFS, men NTFS giver blot mulighed for Security (hvem
må ha adgang til hvilke foldere) og Encryption (Kryptering af data),
desuden kan NTFS holde allocation byte (min. størrelse for en fil) nede på
512bytes hvor FAT32 min. har den på 4096bytes.

Så hvis du ikke har brug for ovenstående så brug en FAT32.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:03

"Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> Som regel siger man NTFS, men NTFS giver blot mulighed for Security (hvem

NTFS er også journaling...

Fra : Mikkel Andreasen

Dato : 25-11-02 23:16

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingensteder.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarke Andersen" <usenet@*spammer*bjoeg.dk> wrote in message
> NTFS er også journaling...
> Med venlig hilsen/best regards
> Jesper G. Poulsen

og kvota, hvis det er et flerbruger system

/mikkel

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-11-02 09:45

"Mikkel Andreasen" <news@mikkelandreasen.com> wrote in message
> og kvota, hvis det er et flerbruger system

Men journaling er den væsenligste faktor for mig... Jeg har haft en del
strømudfald, men ingen af mine maskiner har mistet noget, idet de alle har
et journaling filesystem.

Fra : wamingo

Dato : 25-11-02 14:13

hvad med at bruge win2k's egen partitions manager?
diskmgmt.msc i system32 i win2k.
har ikke selv brugt det men det skulle virke.

Fra : Bjarke Andersen

Dato : 25-11-02 14:13

"wamingo" <foxtrot2@worldonline.dk> crashed Echelon writing

> hvad med at bruge win2k's egen partitions manager?
> diskmgmt.msc i system32 i win2k.
> har ikke selv brugt det men det skulle virke.

Den kan ikke mindske, øge, flytte, kopiere en partition uden at hele
partitionen skal slettes og dannes igen.

Med partition magic kan man fx. gør denne 80GB partition mindre med 5GB,
flyt den til slutningen af drevet, partitionér de 5GB i 2 bidder, formatér
den ene som FAT32 den anden som Linux Ext2.

Det gøres så uden tab af eksisterende data og en masse reboots.

--
Bjarke Andersen

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 25-11-02 18:05

> Det gøres så uden tab af eksisterende data og en masse reboots.

I NT-baserede systemer skal man heller ikke reboot'e...

Fra : o&u

Dato : 25-11-02 14:04

On Mon, 25 Nov 2002 13:07:48 +0100, jakob <ingen@spam.dk> wrote:

> [...]
>en ny partition oprettet med partition magic. Det skal gerne være en
>bootloader hvor det er muligt at vælge et default system.

Har brugt det meget. Version 7 understøtter xp.
Der er også en version 8 ude, kender den ikke.

Men jeg må advare imod dette:

man klikker sig bare frem til det man vil have foretaget, og tænker
ikke på, at jobs ikke udføres før man trykker Apply. Der er altså tale
om batch kørsel. Meget praktisk for en pc supporter, der har travlt,
og ved om det kan lykkes.

Bestil derfor hellere een ting ad gangen og tryk Apply for hver.

Så går den vist aldrig ned.

Hvis du sletter partitioner, og deres papirkurve ikke er tomme, kan
windows ikke finde ud af det, og du kan ikke tømme den i windows
bagefter. Der følger med PM et program, de kalder DriveMapper, som
muligvis klarer dette problem.

mvh

John