Proftpd. Bruger login
Fra : Heine Laursen

Dato : 25-11-02 09:55

Hejsa.

Jeg prøver på at opsette en ftp server, med bruger login på en debian
woody.

Brugerne skal ligge i /raid/ftpuser/{brugernavn}
Så opretter jeg en ny bruger med adduser

adduser --shell=/bin/false --home=/raid/ftpbruger/heine heine
Jeg lader adduser om at oprette selve home bibleoteket.

Jeg tilføjer disse linjer i proftpd.conf

DefaultChdir ~
Defaultroot /raid

Når jeg så prøver på at loge ind, virker det da også godt, men jeg havner
ikke i met home dir. men istædet for i /raid

Jeg har så prøvet at være inde i /etc/passwd filen og ændre min home dir
sti til /ftpbruger/heine men det har samme resultat.
Jeg havner stadigvæk i /raid diren.

Det mest mystiske, er at syslog skriver at brugeren ikke eksistere!! Men
hvordan kan jeg så loge ind? ligemeget om min homedir er
/raid/ftpuser/heine eller /ftpuser/heine

Nov 25 09:34:29 nukephpsrv proftpd[1124]: nukephpsrv (nukephpsrv
[127.0.0.1]) - FTP session opened.
Nov 25 09:34:29 nukephpsrv proftpd[1124]: nukephpsrv (nukephpsrv
[127.0.0.1]) - no such user 'heine'

Jeg har også prøvet at bytte om på DefaultChroot og Defaultroot så de så
sådan her ud.
DefaultChdir /raid
Defaultroot ~

med omvent resultat. Dvs brugeren bliver loget ind i sit hjemme bibleotek,
men kan ikke få adgang til resten af ftpserveren. (Gætter op det er fordi
der bliver chrootet til /raid/ftpuser/heine vilket jeg ikke vil have)

Her står der ikke noget væsenligt i syslog, ikke andet end session open /
close

Hvad er det som jeg gør forkert?

Ja jeg har husket at genstarte proftpd

-- config fil --

ServerName "Debian"
ServerType standalone
DeferWelcome off
DefaultChdir ~
Defaultroot /raid
ShowSymlinks on
MultilineRFC2228 on
DefaultServer on
ShowSymlinks on
RequireValidShell off
AllowOverwrite on
TimeoutNoTransfer 600
TimeoutStalled 600
TimeoutIdle 1200
DisplayLogin welcome.msg
DisplayFirstChdir .message
LsDefaultOptions "-l"
DenyFilter \*.*/
Port 21
MaxInstances 30
User nobody
Group nogroup<Directory /*>
Umask 022 022
AllowOverwrite on
</Directory>

Heine Laursen

Fra : Jan Larsen

Dato : 25-11-02 17:57

prøv.
DefaultChdir /raid
Defaultroot ~

Mvh Jan

Fra : Thomas Ledet

Dato : 04-12-02 01:22

Heine Laursen wrote:

> Jeg tilføjer disse linjer i proftpd.conf
>
> DefaultChdir ~
> Defaultroot /raid

Prøv i stedet at sætte

DefaultRoot ~