Hvordan kan to maskiner få samme offentlig~
Fra : P og T

Dato : 25-11-02 00:49

Hej

Det er helt i skoven! Vi er en del venner der har opsat servere på hver
vores Esenet tilslutning, vi er 8. Esenet bliver kørt af TDC og er, så vidt
jeg ved, det samme som TDC's eget oncable/webspeed.Vi bruger SME V 5.1.2 som
er bygget på RH 7.1 og det er et Motorola 4100 kabelmodem. Der er dynamisk
IP.

Der er nu sket 3 gange at 2 af maskinerne (ikke de samme 2) har fået tildelt
den samme IP fra Esenettets DHCP server. Det har så den effekt at den ene
server ikke kan være på nettet. Hvis man så laver en "service network
restart" så kommer maskinen på igen, men den anden bliver skubbet af.
Vi er ikke bekendt med at det sker på windows maskiner, men de bliver jo
også typisk slukket når de ikke er i brug.

Vi har haft gang i supporten hos TDC, som har kæmpet en brav kamp, men
egentlig ikke har kunnet påvise nogen fejl andet en at de godt kan se der er
noget galt. Da jeg selv havde problemet på min server havde jeg to
harddiske, en med den "gamle" inst. og en med en helt ukonfigureret frisk
inst. Når serveren var startet med den "gamle" disk var problemet der, men
med den friske var alt OK. Vores konklusion er så at "noget" må få det til
at gå galt, men hvad? Serverene kan godt køre et stykke tid inden det sker,
sidst ca. 2 døgn.

Jeg har kigget i "dhcpcd-eth1.info" og prøvet at slette alt i den men det
hjælper ikke, jeg har også slettet dhcpcd-eth1.cache uden held

Maskinerne kører alle Dynamisk IP service enten ved Dyndns.dk eller
Dyndns.org. De har ikke specielt noget med hinanden at gøre men der bliver
da mailet og ftp'et hist og her. Jeg har så gang i lidt supprt på alle
maskinerne med enten SSH eller VPN fra min maskine.

Vi håber virkeligt at nogen kan hjælpe her. TDC kan ikke da de ikke
supporter end windows. Selv om de alligevel har været behjælpsomme, skal
lige nævnes.

Per

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 25-11-02 09:16

"P og T" <nix@ikke.her> writes:

> Vi håber virkeligt at nogen kan hjælpe her. TDC kan ikke da de ikke
> supporter end windows. Selv om de alligevel har været behjælpsomme, skal
> lige nævnes.

Det der lyder til at ske er, at lease-tiden på DHCP serveren og
lease-tiden på klienten ikke passer sammen (hvilket de bør). Det der
kan ske i sådan et tilfælde er, at DHCP serveren udgiver en IP adresse
med en leasetid på fx. 24 timer, den forventer så at klienten indenfor
24 timer spørger efter en ny IP adresse som så også har en lease tid
på 24 timer. Hvis så at din klient ikke spørger efter en ny IP adresse
indenfor leasetid, så tror serveren at den kan bruge samme IP adresse
til en anden forespørgsel, og derved opstår der konflikt.

Et andet forslag kan også være at DHCP serveren er løbet tør for IP
adresser, hvilket gør at den ignorere leasetid og åbenbart begynder at
genbruge IP adresser. Hvis dette er tilfældet så skal den snarest have
tildelt flere IP adresser til dens ip-pool.

Det lyder lidt som det der sker, så prøv at smid det videre til TDC.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : P og T

Dato : 25-11-02 13:03

"Thomas Rasmussen" <simpsons@kom.auc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> indenfor leasetid, så tror serveren at den kan bruge samme IP adresse
> til en anden forespørgsel, og derved opstår der konflikt.

OK, det lyder som et forslag. Men det er jo TDC's egen server der tildeler
lease tiden, så det dkulle jo ikke kunne ske. I øvrigt har jeg prøvet at
skifte netkort i begge maskiner, hvilket er lig ny MAC adresse, ny IP og ny
lease. Hvorfor er det også lige de samme to maskiner der så bliver ved at
slås om at få samme IP. Vi har også haft TDC til at slette registreringen på
deres server for begge maskiner samtidig, men alligevel er de endt med samme
IP. Kan DHCP klienten have noget info et sted som skaber konfikten udover
lease tiden.

> [...]
> genbruge IP adresser. Hvis dette er tilfældet så skal den snarest have
> tildelt flere IP adresser til dens ip-pool.

Det håber jeg ikke, det er s** for billigt så.

Per

Fra : LinuxUser

Dato : 25-01-03 23:55

Hej Per.
jeg er ny her på Kandu men da jeg leder efter information til at få SME
til at køre på esenet vil jeg gerne i kontakt med dig. Vil du maile mig
direkte således jeg kan stille dig et spørgsmål.
Mit problem er at sme kører perfekt som servre men når jeg tester
internetforbindelsen siger den fejl. Jeg haar selvfølgelig 2 netkort i
og de fungerer begge to.Er afprøvet ved at svappe. Men jeg har hørt at
jeg evt skal opkoble netkortet til esent via windows først for at få
netkortets mac adresse registreret først. Men jeg mener at hvis jeg kom
på ville den bede om registrering første gang.
Jeg har prøvet med DHCP med IP adresse og med kontonr som data. Men det
virker ikke. Du har noget der kører så lad mig få de vises sten.
mvh Claus claus_ho@esenet.dk

http://www.kandu.dk/