Klikkertræning
Fra : Heidi Falch

Dato : 24-11-02 22:07

Hejsa,

Efter ønske fra Liz, så starter vi lige en ny tråd

Nina ville gerne høre mere om klikkeriet af hingsten med gjordkramper,
so here goes

Vi (ejeren af hingsten og jeg) startede med at klikke Vinur, som
hingsten hedder, for at blive stående pænt da Helle (ejeren) skulle op
på ham, og i forventningen om at få mad, når han hørte klikket,
"glemte" han helt at spænde sig, og dermed kom han heller ikke så
langt som til at begynde at bukke.

Vi vedblev med at klikke ham når han gjorde noget godt også efter
Helle var kommet på ryggen af ham, men gik dog stille og roligt over
til, at det var Helle, der klikkede ham mens hun red, og jeg så blot
kom fisende med godbiden *G* ikke mindst fordi han havde meget fokus
på mig og hvad jeg foretog mig, mens det var mig, der gik rundt og
klikkede ham, dette fortog sig stort set helt, da det var Helle, der
klikkede. Til sidst havde hun også godbiderne til ham, så hun egt.
klarede det hele selv.

Ang. mit forsøg med at få Assa til at flehme på kommando, så ser det
faktisk ud til at have virket også, så nu har jeg en hest, der flehmer
stort set så snart hun ser mig *G* og hun kan nu efterhånden skyde sin
bold et pænt stykke før hun får godbidden, og hun kan gå efter bolden
selvom den ligger 2-3 meter fra hende.

Jeg må tilstå at jeg stadig bliver overrasket over, hvad man egt. kan
bruge det klikkeri til

Jon herindefra har også benyttet det til sin hest, der ikke ville i
vandspiltovet, var det vist? Jeg kunne ikke rigtig få Assa til at stå
roligt, sidst hun var samme sted, og prøvede så at klikke hende til at
stå stille, mens jeg skyllede hendes faktisk hvide sokker (det var
*ikke* den farve, vi startede ud med *GGG*), og der virkede det også,
så man kan altså også bruge det til noget "nyttigt" *SS*

--
Knus,

Trolden

Fra : Nina Svanholm

Dato : 25-11-02 10:31

Hejsa

Ja, jeg må tilstå at det lyder som noget jeg godt kunne tænke mig at prøve,
men hvor får man fat i sådan en klikker?

God dag til jer alle

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Heidi Falch

Dato : 25-11-02 15:18

Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev:
Davs,

>Ja, jeg må tilstå at det lyder som
>noget jeg godt kunne tænke mig at prøve,
>men hvor får man fat i sådan en klikker?

Hos en dyrehandler vil jeg tro. Jeg købte min i en gårdbutik, hvor
jeg også køber müsli til min hest.

--
Knus,

Trolden, hvis hest, nu kan "smile" på kommando

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 25-11-02 16:37

> Nina Svanholm <hammer@FJERN_DETTEtelefona.dk> skrev:
> Davs,

> Hos en dyrehandler vil jeg tro. Jeg købte min i en gårdbutik, hvor
> jeg også køber müsli til min hest.

I teorien kan man vel bruge næsten hvad som helst, der frembringer en
bestemt lyd. Kan man f.eks. ikke bare fløjte?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-11-02 18:20

Trond Øyvind Hermansen <oyvind.hermansen@iname.com> skrev:

>I teorien kan man vel bruge næsten hvad som helst, der
frembringer en
>bestemt lyd. Kan man f.eks. ikke bare fløjte?

Jo - hvis man er sikker på, at lyden er næsten den samme hver
gang. Dette kan jo fx være et problem, hvis man er flere om samme
hest

--
Knus,

Trolden

Fra : Musen

Dato : 26-11-02 12:53

> Hos en dyrehandler vil jeg tro. Jeg købte min i en gårdbutik, hvor
> jeg også køber müsli til min hest.

Det lyder jo helt fantastisk. Hvad koster sådan en klikker? Skal den lære at
klikkeren er god, ved at man først giver den en godbid hver gang man
klikker, eller kan man gå lige på og hårdt, ved at starte med at give en
kommando, og så give godbid og klik når hesten gør det rigtige?

Venlig hilsen Musen

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-11-02 18:28

Musen <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> skrev:

>Det lyder jo helt fantastisk. Hvad
>koster sådan en klikker? Skal den lære at
> [...]

Jeg gav vist 20 eller 25 kr for min klikker.

Hesten skal først lære, at klik = godbid. Jeg startede med at gøre
det ved at klikke og så give godbid, men det er svært at se, om
hesten fatter det. Da vi så havde kursus i det, gjorde vi det
sådan, at hesten skulle røre et plastiklåg (ca. 30 cm i diameter)
med mulen for at få et klik og dermed en godbid. De fleste af de
heste vi havde med fangede ideen inden for max 10 klik, og det er
nemt at se, når de fanger den, for de når næsten ikke at få den
ene godbid før de har snuden på låget igen.

Man holder låget først lige foran hesten, og efterhånden flytter
man det lidt op, ned, ud til siden og ser, om hesten "følger"
efter. Når man kan få hesten til at røre låget selvom det ligger
lige for fødderne af den, så har de fanget ideen

Man skal dog være *meget* omhyggelig med at klikke i præcist det
sekund, hesten gør det rigtige, og man skal have godbidder i
stride strømme klar. Godbidderne skal falde umiddelbart efter
klikket i starten - senere kan man godt trække den lidt. Dvs. i
starten skal man faktisk stå med godbidden i hånden, når man
klikker, senere kan hesten godt vente med at få den, til man har
taget den op af lommen.

Når man ikke længere vil have at hesten skal markere på fx. låget,
så skal det fjernes fra hesten. Det skal det også mens man giver
godbidden, da man ellers ikke kan være sikker på, den fanger ideen.

Det kan være en meget god ide, at være to når man starter - en til
at holde låg og en til at klikke/give godbid.

Pas på ikke at lave jeres godbidder for store - hesten skal kunne
nå at tygge dem Hellere for små, og så måske give to af gangen.

--
Knus,

Trolden

Fra : Musen

Dato : 27-11-02 00:11

klip---
> Jeg gav vist 20 eller 25 kr for min klikker.

okie det var da lige til at klare

> [...]
> efter. Når man kan få hesten til at røre låget selvom det ligger
> lige for fødderne af den, så har de fanget ideen

Det lyder jo ikke så svært...

> [...]
> starten skal man faktisk stå med godbidden i hånden, når man
> klikker, senere kan hesten godt vente med at få den, til man har

Jeg tænker bare på om hesten ikke er mere fokuseret på den hånd der har
godbidderne, end låget?

> [...]

> Pas på ikke at lave jeres godbidder for store - hesten skal kunne
> nå at tygge dem Hellere for små, og så måske give to af gangen.

Mon små stykker rugbrød eller gulerod duer? Hvad brugte du?

Tak for dit uddybende svar, det er da helt sikkert noget jeg vil igang med,
for det er jo lige sådan noget jeg kan lave nu, hvor ridebanen er et stort
smat, og ture er
udelukket p.gr.af familieforøgelse

--
/Musen

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 28-11-02 17:11

"Musen" <xxmivse@sol.dkxx> skrev i en meddelelse

[snip]

> Mon små stykker rugbrød eller gulerod duer? Hvad brugte du?

Var der ikke for et par uger siden noget med, at man ikek måtte give hesten
for små stykker gulerod? Så kan det sætte sig fast i halsen, eller sådan
noget, ikke!?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Heidi Falch

Dato : 28-11-02 21:59

Musen <xxmivse@sol.dkxx> skrev:

<snip>

>Det lyder jo ikke så svært...

Det er det sådan set heller ikke - det svære ligger i at time
klikket korrekt, men det kommer nu hurtigt.

>Jeg tænker bare på om hesten ikke er
>mere fokuseret på den hånd der har
>godbidderne, end låget?

Ikke, hvis de har fattet pointen - så er de godt klar over, at det
er låget der giver mad - ikke hånden, hvis du forstår. Dog vil man
kunne se tiggende heste (med 100% garanti), men det er der også
råd for - også med klikkertræning

>Mon små stykker rugbrød eller gulerod
>duer? Hvad brugte du?

Jeg brugte/bruger gulerodstykker. Man kan bedst selv bedømme, hvor
små/store stykker din hest kan håndtere - jeg startede med for
små, og blev derfor næsten bidt i hånden hver gang hun skulle
have, fordi hun ikke rigtig kunne få fat i dem.

>Tak for dit uddybende svar, det er da
> [...]

Velbekomme da. Jeg synes ihvertfald det er en lidt anderledes måde
at "lege" med sin hest på - og sjovt for begge parter.

--
Knus,

Trolden

Fra : Ole Braad-Sorensen

Dato : 26-11-02 19:53

"Musen" <kunforsjovt@sol.dk.revomethis> wrote:

>klikker, eller kan man gå lige på og hårdt, ved at starte med at give en
>kommando, og så give godbid og klik når hesten gør det rigtige?

Jeg ved at der er en her i gruppen der ved rigtigt meget om
klikkertræning...

Tina Jensen, som skulle være helt fantastisk indenfor dette område.

....giv lyd hvis du er her endnu!

Har email adressen, men sender den ikke ud her. Mail til mig hvis I
vil vide mere om Tina.

Med venlig hilsen
Ole Braad-Sørensen
www.soholm.com

Fra : Heidi Falch

Dato : 26-11-02 22:48

Ole Braad-Sorensen <braadso@soholm.com> skrev:

>Tina Jensen, som skulle være helt
>fantastisk indenfor dette område.

Hmm, jeg fandt hende nu inde på heste-nettet.dk - efter råd fra et
par stykker herinde

Og hun er ganske fantastisk - det var hende, vi havde som
kursusholder *S*

--
Knus,

Trolden