Hvad mener man med link på et netkort!
Fra : [2600] Benny Sorense~

Dato : 24-11-02 21:54

Hej!

Når der er link på et netkort, lyser den oftest.
Men hvad betyder det egentlig at der er link?

Jeg er med på, at det kun er et "fysisk" link på det nederste lag.... men
hvad indikerer det nærmere bestemt ???

Sender den nogle frame sigennem og tester et eller andet?
Eller checker den at der er strøm ?

/Benny

Fra : Jens Fallesen

Dato : 25-11-02 19:11

[2600] Benny Sorensen wrote:

> Jeg er med på, at det kun er et "fysisk" link på det nederste lag.... men
> hvad indikerer det nærmere bestemt ???

Normalt betyder det, at netkortet modtager link pulses fra noget i den
anden ende, altså rent fysisk modtaget signal.

Det garanterer ikke, at der er hul igennem - således kan der f.eks. være
énvejsforbindelse gennem kablet (i så fald vil der ikke være link i den
modsatte ende), eller der kan måske nok være fysisk forbindelse men
problemer på de højere lag.

Hvis udstyret understøtter UDLD (uni-directional link detection), og
dette er aktiveret, vil link-lampen normalt kun lyse, hvis UDLD'en siger
god for linken i begge retninger.

--
Jens Fallesen <jens@fallesen.dk> O-
Hedegaardsvej 41 st th, 2300 Copenhagen S, Denmark

Fra : [2600] Benny Sorense~

Dato : 26-11-02 22:54

Tak for et godt indlæg. Hvad mener man med
link pulses ?

Er det "bare noget elektricitet" som den modtager af en elelr anden slags,
så kalder man det
link pulses ?

Vil det sige at for at få link skal den bare registrere en eller anden form
for elektricitet... eller er det nogle bestemte signaler ?

Fra : Jens Fallesen

Dato : 28-11-02 08:17

[2600] Benny Sorensen wrote:

> Vil det sige at for at få link skal den bare registrere en eller anden form
> for elektricitet... eller er det nogle bestemte signaler ?

Det er nogle ganske bestemte signaler.

Der er en meget god teknisk beskrivelse af Ethernet helt nede fra de
fysiske stik og kabler over signalering til frames på denne side:

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/cisintwk/ito_doc/ethernet.htm

Den side kan besvare mange spørgsmål om Ethernet-teknologi i praksis,
omend den kræver et vist forhåndskendskab til generelle netværksteknologier.