Skibsforlis - Møn - 1922
Fra : JP

Dato : 24-11-02 19:23

Hej

Jeg søger information om et skibsforlis ved kysten på Møn. (Jeg kan desværre
ikke give mere præcise informationer lige iøjeblikket.)

Det skulle være et skib der hed noget i retningen af Georgia eller Georgius.

Der var tale om en grundstødning d. 28 ok. 1922 - og jeg ville høre om der
skulle være nogen der vidste noget om det eller kunne henvise til kilder
hvor jeg kan finde mere information.

Jeg er også interesseret i at høre om der skulle være en skibmodel af det
omtalte skib i en af Møns kirker.

På forhånd tak.

Venlig hilsen

Jes Petersen
davinci@mail.tele.dk

Fra : Leif Thor Olsen

Dato : 24-11-02 20:14

Hej Jes.

J> From: "JP" <davinci@mail.tele.dk>

J> Hej

J> Jeg s¢ger information om et skibsforlis ved kysten på M¢n. (Jeg kan
J> desværre ikke give mere præcise informationer lige i¢jeblikket.)

J> Det skulle være et skib der hed noget i retningen af Georgia eller
J> Georgius.

J> Der var tale om en grundst¢dning d. 28 ok. 1922 - og jeg ville h¢re om
J> der skulle være nogen der vidste noget om det eller kunne henvise til
J> kilder hvor jeg kan finde mere information.

Meget enkelt at få sat navnet og enkeltheder om forliset på plads: Henvend
dig
til dit bibliotek, de kan fra Statsbiblioteket skaffe dig "M¢ns Folkeblad"
-
jeg aner ikke hvad den tids lokale avis hed, men det finder de osse ud af

biblioteket.

--
Mvh. Leif - leif@nightcall.dk

Fra : Michael Olsen

Dato : 24-11-02 21:56

"JP" <davinci@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Hej
>
> Jeg søger information om et skibsforlis ved kysten på Møn. (Jeg kan
desværre
> ikke give mere præcise informationer lige iøjeblikket.)

Du skal en tur på Søfartens Bibliotek på Blegdamsvej (kan ikke huske
nummeret, men det ligger ved siden af Netto-forretningen tæt på Trianglen) i
København. De har det såkaldte Skibsforlisregister, som er en slags årbøger
over ulykker til søs. Det skulle være en smal sag at slå begivenheden op i
bogen for 1922.

mvh Michael Olsen

Fra : Arne Skovgaard Madse~

Dato : 29-11-02 22:17

Hej Jes

Jeg tror jeg har nogle oplysninger, du kan bruge. I Fanefjord Kirke hænger
der en kopi af en fregat. Navnet er Georgius, og den strandede ud for godset
Nordfelt på Nordøst Møn i 1922. Skibet er bygget af styrmand Karl
Kristoffersen, Hårbølle, da han var 18 år. Skibet blev opsat juledag 1932
som en gave til kirken. Dette fremgår af det lille hæfte, man kan købe, når
man besøger kirken.

Jeg besøgte kirken for et par år siden og hørte præsten fortælle om kirken.
Han fortalte, at der på skibet var en familie med far, mor og 3 børn. Da det
så værst ud besluttede forældrene at sende børnene i land bundet til hver
sin mast fra skibet. Desværre døde børnene, men forældrene blev reddet fra
skibet.
Dette som sagt ifølge præsten i Fanefjord.

Venlig hilsen
Arne