Øretatovering
Fra : Peggy-Sue Rønnow

Dato : 24-11-02 16:40

Hejsa NG

Jeg har overvejet at få min lille Indy Øretatoveret.. hvor gammel skal hun
være ? er det dyrelægen der gør det? og nogen der har en ide om hvad det
koster?? Alternativt skal hun gå rundt med halsbånd med navn og det...
Hvad ville I gøre`??

Peggy-Sue og Indy

Fra : Krammemusen

Dato : 24-11-02 17:22

"Peggy-Sue Rønnow" <psr.fjerndette@boogies.dk> wrote in message
> [...]
> være ? er det dyrelægen der gør det? og nogen der har en ide om hvad det
> koster?? Alternativt skal hun gå rundt med halsbånd med navn og det...

Hejsa.

Jeg mener det koster 500 kr eller noget i den stil og det er så dyrt fordi
katten skal lægges i fuld narkose når den skal øretatoveres. Derfor råder
dyrlægen til at man får det gjort hvis katten alligevel skal i narkose - så
sparer man jo en del penge og slår to fluer med et smæk. Jeg mener faktisk
ikke der er nogen grænse for hvor gammel katten skal være - selvfølgelig kan
du ikke gøre det på en lille killing på 4 uger da øret jo så er for lille.
Det sviner gevaldigt da de smører tyk farve i hele øret som så bliver stift
og skalder af - det kan godt tage en uges tid og tro mig, du har den farve
overalt! Da fik fik vores Buster øremærket var alle mine sukker grønplettet
og kommer der vand på bliver det bare værre. Der farver helt vildt! Der gik
en mdrs tid før jeg ikke stødte på grønne stykker mere....på trods af jeg
støvsugede hver anden dag.

Jeg ville også foretrække at øremærke min kat fremfor at lade den gå med
halsbånd - den kan hænge sig i halsbåndet eller tabe det - sådan går det
ikke med øremærkningen....jow, den kan få revet det ene øre af MEN det er
bla. derfor de mærker begge ører.
Mærkningen består af en kombination af bogstaver og tal - men det er er 6
eller 8 tegn.

Med Venlig Hilsen Helle

Fra : H.O.T

Dato : 24-11-02 17:59

Hvorfor ikke bare få sat en chip ind????
Koster næsten ikke noget....
Min har lige fået sat den ind, og det blev ordnet samtidigt med en vac....
Det kostede mig 150 sek....

Henrik

Fra : Krammemusen

Dato : 24-11-02 18:11

> [...]
> Koster næsten ikke noget....
> Min har lige fået sat den ind, og det blev ordnet samtidigt med en vac....

Jeg ved af erfaring, at det ikke er alle dyrlægere som vil skyde en chip i
en kat af flere grunde. Bla. fordi du ikke kan se at katten har en chip -
hvis alm. mennesker finder en kat med øremærkning, kan de jo se det,
indleverer den til en dyrlæge og ejer bliver fundet - det er jo ret svært
når det er en chip den er mærket med.
Svendborg Dyrehospital vil i hvert fald ikke gøre det.
Men ja, det er nemmere at få lavet men ikke lige så praktisk.

Mvh Helle

Fra : H.O.T

Dato : 24-11-02 18:28

Nu er min kat jo også grænsekat....Så det er nemmere når det er mørkt, og
skal over grænsen, at man kan køre scanneren hen over nakken og se, at det
er den rigtige kat.....

Henrik

Fra : Birgitte

Dato : 24-11-02 18:56

"Krammemusen" <mail@hellenielsen.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

gik
> en mdrs tid før jeg ikke stødte på grønne stykker mere....på trods af jeg

B: Jeg fik i foråret flere killinger 15 uger gamle neutraliseret og
øremærket, det sviner,- men med Pampers engangsvådservietter gik det fint
af.
Jeg fandt faktisk ud af, at disse vådservietter også kunne vaske blod af
gulvtæppe, opkast fra katte, "bremsespor fra killinger tæpperne" ja det kan
de altså godt finde på, hvis der er noget der hænger i bagdelen *S*
Tatovering i øre/lysken er en rigtig god ting, da katten så er let at finde
hvis den er bortløbet.

Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

Fra : Grit Wessel

Dato : 24-11-02 21:38

> Det sviner gevaldigt da de smører tyk farve i hele øret som så bliver
stift
> og skalder af - det kan godt tage en uges tid og tro mig, du har den farve
> overalt!

Jeg har fået to katte øretatoveret - og aldrig set farve nogen andre steder
end i ørerne! Selv om dyrlægen gav mig en lang forelæsning om, hvordan jeg
skulle fjerne pletterne efter tatoveringsfarven, så lavede hverken
Phizackerley eller Iphi farvede pletter nogen steder.

> Mærkningen består af en kombination af bogstaver og tal - men det er er 6
> eller 8 tegn.

Det er 6 tegn - 3 bogstaver og 3 tal. Det første bogstav er en kode for
årstallet, de to næste bogstaver er en kode for hvilken dyrlæge, der har
tatoveret og tallet er et nummer for, hvor mange katte, den dyrlæge har
tatoveret det år.

MVH Grit

--
Ginkgo Norske Skovkatte
http://www.dk-ginkgo.dk/

Fra : Kate

Dato : 27-11-02 00:06

"Grit Wessel" <ng@dk-ginkgo.dk> wrote in

> [...]
> forelæsning om, hvordan jeg skulle fjerne pletterne efter
> tatoveringsfarven, så lavede hverken Phizackerley eller Iphi

Min dyrlæge advarede også mig da Mowgli blev kastreret, om det med
afsmitningen. Lidt grønt var der da, men ikke værre end det var til at
fjerne. Jeg fandt et par grønne pletter i håndvasken i badeværelset og
på køkkenbordet. Alle var lige til at fjerne med en våd klud.

--
Kate

REMOVE skal ikke fjernes ved svar
REMOVE nothing on answer

Fra : Pernille Scharff

Dato : 25-11-02 15:51

Hej Peggy-Sue,

katten skal i narkose for at den kan blive øretatoveret, og derfor vælger
man oftest at øretatovere når katten skal neutraliseres - det er som regel
første gang den skal i narkose. Halsbånd har jeg ikke megen fidus til -
synes der er for stor risiko for at katten kommer til at sidde fast. Jeg har
selv overvejet at chipse de to af mine som ikke er øremærket, men ulempen er
helt klart at "almindelige" mennesker ikke ved at der er mulighed for at
katten er chipset, og når de ikke kan se et synligt øremærke opgiver de
måske at finde ejeren.

Men hvis Indy alligevel skal neutraliseres kunne du måske overveje at gøre
det nu. Ce'Nedra blev faktisk neutraliseret da hun var knap 6 mdr og vejede
2,3 kg, og det gik fint, så hvis du kan finde en dyrlæge der er med på at
neutralisere tidligt og øremærke samtidig er det jo en mulighed.

/Pernille