Alene Jorden Rundt - opgivet !
Fra : Tage Danielsen

Dato : 24-11-02 16:14

klip fra hjemmesiden www.alenejordenrundt.dk

<klip>

Jeg har valgt at vende retur til Danmark - og dermed opgive mit forsøg på at
rejse alene jorden rundt. Jeg ligger nu i den Engelske Kanal og begynder
hjemrejsen idag, jeg forventer at være retur i Rungsted i slutningen af
ugen.

<klip>

TD

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 24-11-02 16:35

On Sun, 24 Nov 2002 16:13:54 +0100, "Tage Danielsen"
<tageFJERNDETTE@baad.dk> wrote:

> [...]
>rejse alene jorden rundt. Jeg ligger nu i den Engelske Kanal og begynder
>hjemrejsen idag, jeg forventer at være retur i Rungsted i slutningen af

Jeg må sige, at vi har aldrig troet på forsøget. Da vi var nede at se
båden inden afrejsen, lignede det ikke en forderedelse til jorden
rundt. Alene båden ville IMO aldrig ha' overlevet det - dertil var den
og udstyret for spinkelt. In my opinion... .
---

Mvh. Mogens

Fra : Tore og Helle

Dato : 04-12-02 20:33

Jeg var ude i havnen da han tog afsted og havde en underlig fornemmelse af
at det ikke ville gå, men jeg tror Jan har lært noget og han har lærst os
andre noget. Jan sagde inden han tog afsted, at tingene var gået for let for
ham... i karrieren og måske alt andet og nu ville han sætte sig selv på en
prøve. OK, han bestod ikke, men kom nok længere og i hårdere vejr end mange
i denne gruppe. Der hvor han tog fejl var at forveksle business med havet...
jeg kan hvis jeg vil... næææ.. det kan du ikke hvis havet vil noget andet!.

Min normale sejlmager har tænkt at sejle med i et single atalntic sejlads i
2004 tror jeg det er. Han har brugt 3-4 på at planlægge det og er stadig
bange (tror jeg nok), men Jan troede man lige kunne sejle jorden rundt. Hvis
man bare sejler længere end til Flakforetet ved man at der vil ske noget.

Jamen vi har alle vores mål. Mit var i sommers at sejle
non-stop-singel-autopilotfree Lynetten-Gudhjem.. det lykkedes ikke helt, men
alligevel, men glæden var stor og min fornemmelse af at have presset mig
selv en smule var god.. den glæde og dejlige træthed efter at have gjort
noget, man ikke kan opnå ret mange andre steder kender I. Læs mere på
http://www.rj85.dk/artikler/d394/sommer2002.htm Og Jan, man behøver ikke at
sejle jorden rundt for at blive opfyldt af den massive glæde det er, at have
lavet en sejlads der lang, god og du ved du har brugt de fleste af dine
evner til at nå et mål som andre kan flyve til på 30 minutter... vi sejlere
er de sidste glade mennesker

Tore

www.rj85.dk

Rosa
Magretheholm
S/K Lynetten

Fra : Lars Helboe

Dato : 04-12-02 21:48

>men jeg tror Jan har lært noget og han har lærst os
> andre noget.

Han har da lært os, at en rigtig sømand kender sine begrænsninger og kan
sige stop når det bliver for meget. Og det er da vigtigt at kunne se.

>Janteloven længe leve!
Jeg kan næsten ikke klare det jantelovsp..
Det har da ikke noget med jantelov at gøre, men noget med dårlig timing.
Vi, som har fulgt projektet længe undrer os da over at en mand som bruger
energi på at skrabe 3,4 millioner sammen kommer for sent afsted.
Jeg kender ikke en brik til Jan's sejleregenskaber, og er egentlig ligeglad,
men når man promoverer sig selv og sin tur på den måde, så er det pokker mig
uproffesionelt at "komme til" at sejle gennem biscayen i november måned.
ALLE ved, at turen er det rene selvmord.

Så fri mig for det bras om jantelov.
Jeg ønskede kun Jan den bedste tur og havde glædet mig til at følge ham, men
var samtidig forbløffet over afgangs tidspunktet.

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk

Fra : Michael Nielsen

Dato : 05-12-02 09:16

Fra : Lars Helboe

Dato : 24-11-02 17:50

>Jeg har valgt at vende retur til Danmark - og dermed opgive mit forsøg på
at<

En god sømand ved hvornår det er tid at stoppe!

Men jeg har nu heller aldrig haft fidus til dette projekt.
Alene det, at båden ikke kan holde til at runde Skagen må vel tænde nogle
advarselslamper!

Jeg ved godt det er nemt når jeg nu sidder i brændeovnens varme med et glas
vin - og endda aldrig har set er bølge på 12 til 15 meters højde.........

Men for pokker da.....Når man går i gang med at inddrive 3,4 mill. kroner
til sådan et projekt, så kan det vel ikke komme bag på een at der findes
møgvejr rundt omkring.
Biscayen er ikke at spøge med, men der er kun een trøst....Det bliver værre
i sydhavet.

Ønsker dig en god tur hjem Jan....(det var dog en ualmindelig dejlig
vin)..Håber du glæder dig lidt over at du slipper for de ensomme dage og
nætter i sydhavet.

Lars Helboe
--
www.uller-matic.dk

Fra : Bjarke Christensen

Dato : 24-11-02 19:28

Ja, og en god sømand planlægger sejladsen og forsøger at forberede sig på de
udfordringer som sejladsen vil bringe.

Er jeg den eneste der tror alle ved man ikke sejler igennem Biscayen om
efteråret? Mig bekendt sørger alle "jordomsejlere" (så vidt muligt) at tage
Biscay'en om sommeren, netop for at undgå de faste efterårsstorme.

På hjemmesiden står der "En veletableret projektorganisation har Jan Møller
bag sig.". Hvorfor har de ikke fortalt ham, at det altid blæser i Biscayen
om efteråret og bølgerne brækker når det bliver værst ?

Jeg synes det hele virker lidt halvhjertet. Det er sværere at sejle jorden
rundt alene, end at være direktør i en teknologi virksomhed i opgangstider.
Sådan er det.

/Bjarke

Fra : Claus Tersgov

Dato : 26-11-02 15:07

Bjarke Christensen" <Bjarke@Grevestrand.ret_til_dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg synes det hele virker lidt halvhjertet. Det er sværere at sejle jorden
> rundt alene, end at være direktør i en teknologi virksomhed i

Helt grøn kan han vel heller ikke være, eftersom han og båden har krydset
atlanten fra newyork-england på atten dage....

Bemærk, at det er den gale vej mod handelsvindene....

Claus
--
***** Danmarks flotteste Boheme 630 til salg til fantasipris: ******
********** http://users.cybercity.dk/~dsl68585/ *************

Fra : Martin Andersen

Dato : 29-11-02 13:43

Det er nu ikke altid det blæser i Biscayen.... Jeg sejlet selv til Gran
Canaria i dec. måned i 98 og der havde vi en ok tur... Jo der var vind men
ikke mere end du kan opleve andre steder hvis du sejler uden for Danmark...

Så men kan være heldig og hvis men skal have det til at passe med resten af
turen rundt så må man tage nogle changer på nogle dele af turen.... heller
blæst i Biscayen end orkan i syd havet...

Martin

Fra : Claus Tersgov

Dato : 29-11-02 17:57

"Martin Andersen" <tsb998@airmat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> turen rundt så må man tage nogle changer på nogle dele af turen.... heller
> blæst i Biscayen end orkan i syd havet...

Jeg har aldrig sejlet i biscayen, men det er vist almindeligt kendt, at i de
tilfælde, hvor det går galt, er det næsten altid, fordi folk forsøger at
"liste"sig over inde ved land, i stedet for at søge så langt til havs, som
det overhovedet er muligt....

Det siges, at jo længere ud, man kommer, jo mindre bli'r bølgerne.....

Claus

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 01-12-02 23:13

"Tage Danielsen" <tageFJERNDETTE@baad.dk> skrev i en meddelelse
> klip fra hjemmesiden www.alenejordenrundt.dk

Ja, jeg så lige klippet, der var i TV2 her til aften....

Når man er på vej jorden rundt - er det så ikke et meget dårligt signal, at
man skal ind i skagen og reparerer sin båd....

Samt flere andre kommentarer der kom undervejs - jeg vil sige det sådan -
det kommer ikke længere bag på mig at han var nød til at opgive.

Var der andre der så klippet, og hvordan var jeres oplevelse af mandens
"sømands"-mæssige færdigheder?

Mvh,

Martin Rise Christensen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 02-12-02 11:59

"Martin Rise Christensen" <martin@rise.dk> skrev i en meddelelse

> Var der andre der så klippet, og hvordan var jeres oplevelse af mandens
> "sømands"-mæssige færdigheder?

Jeg tror ikke, hans sømandsmæssige færdigheder fejler noget, han har nok
været under pres fra sponsorer o.lign.

Endelig har han nok ikke været go' til at planlægge, og så gjorde han det
eneste rigtige, nemlig at give op. Hvorfor i alverden fortsætte, når han kan
forudse endnu større problemer i andre farvande, det ville da først være
useriøst....

En rigtig sømand ved, hvornår det er tid til at gå i land, og ikke spille
helt....

Det er der vist mange, som glemmer. Som jeg før har skrevet, manden har
krydset nordatlanten på 18 dage den *gale vej*, så lidt må han vel kunne...

Claus

Fra : Mogens Knudsen

Dato : 02-12-02 12:05

On Mon, 2 Dec 2002 11:59:02 +0100, "Claus Tersgov"
<Clausnews@hotmail.com> wrote:

>...han har nok været under pres fra sponsorer og lignende...

Dét pres bli'r nok ikke mindre nu, omend det er på land, det foregår.

>...har han nok ikke været go' til at planlægge...

Det må man sige.
---

Mvh. Mogens
'91 Omega 3.0i-24

Fra : Poul T

Dato : 04-12-02 19:59

Janteloven længe leve!

mvh

Poul

Fra : Martin Rise Christen~

Dato : 04-12-02 21:33

"Poul T" <Poul@Poul-Thomsen.dk> skrev i en meddelelse
> Janteloven længe leve!

Sådan var det på ingen måde ment - tænk bare på alle de succeshistorier, man
læser om folk der bare kaster sig ud i det, og kommer igennem. Bogen Dove,
med en hr. Lee Grahan (tror jeg nok) er et fint eksempel. Men når man laver
en konkurrence ud af det, slår det stort op, ja så har jeg også en
forventning om at det er et meget seriøst projekt.

De udtalelser jeg så, var jo en man der bare havde opgivet - det var ikke på
grund af grej fejl eller noget.... I hans situation er det efter min mening
kun en ting at gøre - op på hesten igen.

Mvh,

Martin Rise Christensen