Handicap i 1882
Fra : Finn Frederiksen

Dato : 24-11-02 08:40

Hej NG,
jeg havde en strålende dag på LAV igår, hvor jeg fandt alimentationssagen
vdr. underholdsbidrag til min oldemor, at det så er en sørgelig historie,
hvor manden var stukket af til Amerika, og amtet ikke kunne hjælpe, så var
det alligevel et godt fund.

Min tip-oldemor havde skrevt et langt og ret velformuleret brev men en lille
sirlig og pæn skrift til amtet, for at høre om de ikke kunne hjælpe med at
få min tip-oldefar til at betale til barnets underhold og opdragelse.

Og nu til mine spørgsmål:

- i brevet angiver min tip-oldemor at hun er "døv og aandsvag" og derfor
ikke i stand til at få et ordentligt arbejde. Men det lange velformulerede
brev tyder ikke på at hun var åndsvag i vore dages betydning. Har der ligget
en anden betydning af ordet i 1882?

- jeg har forgæves ledt efter hendes dødsdato i Dronninglund Sogn, hvor hun
boede. Ligeledes har jeg søgt i kirkebøgerne i de sogne, hvor hendes datter
(eneste barn) har boet uden held. Med hendes handicaps i mente, kan man så
tænke sig at sognet på et tidspunkt har anbragt hende på et eller andet hjem
uden for sognet? Mit sidste spor er i 1895, hvor barnet bliver konfirmeret,
så skulle min tip-oldemor være anbragt et eller andet sted, er det nok efter
år 1900.

Hele historien udspiller sig i Dronninglund Sogn, Hjørring Amt.

Et hvert hint og tip modtages gerne.

På forhånd tak

Finn Frederiksen

Fra : Kjeld Jakobsen

Dato : 24-11-02 11:02

Hej Finn
Kunne det tænkes, at nogen har skrevet brevet for hende?
jeg har i hvert fald nogle af mine aner mistænkt for at have fået hjælp til
af præsten eller skolelæreren?
Ja som du anfører:
Måske boede hun på en institution i et andet sogn til sin død og ansøgningen
er så måske skrevet af en ansat der?

Kjeld Jakobsen

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 24-11-02 21:35

Tak for at i tog jer tid til at kigge på mit problem.

Jeg tror ikke, at andre har skrevet brevet, i det underskriften ligner
resten af skriften i brevet.

På det tidspunkt (1882) og til ihvertfald FT-1890 boede hun alene med min
oldemor i et hus i Try.

mvh
Finn

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-11-02 15:30

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> wrote in message news:3de08348$0$664$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> [...]
> år 1900.
>
> Hele historien udspiller sig i Dronninglund Sogn, Hjørring Amt.

<< in English census of about the same time you find
various grades of disability (never say "handicapped" in english anymore)

idiot or imbecile were technical terms used by contemporary psychologists or doctors for particular states.

I use 1911 Britannica online http://www.1911encyclopedia.org/

so in Danish I would look for an old edition of Salmonsen or another Conversation Lexicon

Hugh W