Kan jeg få dansk pension?
Fra : Andy

Dato : 24-11-02 03:15

(I'm writing this for my father)

Hej,

Jeg var født i 1945 og flyttet til kanada i 1956. Jeg
har ikke fået canadisk statsborgerskab. Er det sandt at
jeg kan få dansk pension når jeg bliver lidt ældre?

Tak.

Fra : PHK

Dato : 24-11-02 11:21

"Andy" <i_am_memhereya@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> har ikke fået canadisk statsborgerskab. Er det sandt at
> jeg kan få dansk pension når jeg bliver lidt ældre?

Uden at jeg er 100% sikker skal man vist have boet i DK i 40 år.

Prøv i dk.videnskab.jura, dér ved de det mere præcis :)

--
_
|_|

Fra : ebbe

Dato : 24-11-02 14:08

> [...]
> har ikke fået canadisk statsborgerskab. Er det sandt at
> jeg kan få dansk pension når jeg bliver lidt ældre?

Jeg kender en englænder der har boet i Canada, han får canadisk pension der er langt
større
end det danske grundbeløb på ca. 6.000 kr.

såh undersøg lige hvad du kan få i Canadisk pension, jeg tror ikke du kan få både fra
Danmark og Canada

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-11-02 14:28

ebbe wrote:

> [...]

> end det danske grundbeløb på ca. 6.000 kr.
>
> såh undersøg lige hvad du kan få i Canadisk pension, jeg tror ikke du kan få både fra

Det skal du ikke være sikker på...min far får pension fra både Danmark og Sverige efter at han har arbejdet og bået deri 10 år...

Fra : sephia

Dato : 05-12-02 20:56

Hi Andy

Pensionen tildeles udfra en opgørelse af hvor lang tid man har boet i
Danmark. For at få maksimal folkepension skal man have boet 40 år i
Danmark i perioden fra man bliver 15 år til man bliver 65 år.

Har man boet her fra man bliver 15 til man bliver 25 år, kan man få 1/4
pension. Flytter man herfra når man er 55 får man fuld folkepension.
Pensionen tildeles ikke automatisk, man skal søge den hos den sociale
sikringsstyrelse. www.dss.dk

Har man samtidig ret til pension fra et andet land kan der ske en
koordinering.

Din far kan altså ikke få pension herfra.

Med venlig hilsen

sephia

http://www.kandu.dk/