Lovlige Åle fangstredskaber
Fra : Bent Larsen

Dato : 24-11-02 01:10

Hej Gruppe

Er der nogen der kan sige mig om det er lovligt/ulovligt at bruge et ålejern
til stangning af ål?
Jeg ved at nogle typer er forbudte, men jeg mener at det er lovligt at bruge
visse andre typer (som ikke spidder ålen).
Hvor kan man finde lovteksten desangående?
Jeg har et væddemål igang.
Med venlig hilsen
Bent Larsen

Fra : Alex Linaa

Dato : 25-11-02 08:55

"Bent Larsen" <dk_bent_larsen@adr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bruge
> visse andre typer (som ikke spidder ålen).

Der er ingen lovtekst det angiver hvilke redskaber der er tilladte, men
kun hvilke der er forbudte.
Disse findes i "BEK nr 784 af 21/08/2000" (findes på www.retisnfo.dk)
Ifølge bekendtgørelsen er "ålekam" og "piglyster" ikke tilladte, men
hvorvidt ålekam er det samme som ålejern, ved jeg ikke.

Venlig hilsen
Alex Linaa

Fra : Erik Breum Petersen

Dato : 25-11-02 09:43

mAN MÅ IKKE STANGE ÅL I FERSKVAND

Erik Breum Petersen

Fra : Niels Damsgaard-Søre~

Dato : 26-11-02 23:47

> hvorvidt ålekam er det samme som ålejern, ved jeg ikke.

En ålekam er ( var ) en slags tværstillet lyster med mange spidser der gik
vinkelret ud fra enden af stagen. Forestil dig en kam med lange spidser,
monteret på en stage. med den kunne man gå på brinken og " rive " ind under
kanterne. Ca. sådden her:
((((((

MVH Niels