Routere, hvad er forskellen?
Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 23-11-02 19:30

Jeg får snart installeret ADSL og vil selv anskaffe en router for at køre
flere pc'er lokalt.
Måske på sigt en sikker forbindelse til arbejdet.
Jeg har så læst om div. routere, som har en 4-port switch, Firewall og VPN.
Alle med en masse flotte udtryk i databladene, skrevet i lidt forskellig
orden.
Hvad er fx. forskellen på Linksys BEFSX41, Linksys BEFVP41 og ZyXEL ZyWall
1, bortset fra prisen?
Lars P. Magnussen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 23-11-02 21:46

"Lars P. Magnussen" <larspm@magnatek.dk> wrote in message
> [...]
> orden.
> Hvad er fx. forskellen på Linksys BEFSX41, Linksys BEFVP41 og ZyXEL ZyWall

Jeg kender Zywall 1 og BEFVP41, og udfra besksrivelserne vil jeg sige at
BEFSX41 og Zywall 1 ligner hinanden meget.

BEFVP41 skiller sig ud ved at have en chip dedikeret til kryptering og kan
kryptere 3½ mbit 3des på en vpn tunnel, mindre jo flere tunneller du bruger.

Zywall 1 har desuden en inbygget dyndns klient.

Hvilken adsl ?

--
Svend

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 23-11-02 22:19

"Svend Jørgensen" <2@lazy.dk> wrote in message
> Jeg kender Zywall 1 og BEFVP41, og udfra besksrivelserne vil jeg sige at
> BEFSX41 og Zywall 1 ligner hinanden meget.

Nu er jeg ikke særligt velbevandret i netværksdetaljer, derfor et par dumme
spørgsmål:
Skal det forstås sådan at BEFSX41 og ZyWall 1 foretager kryptering i
software inden i kasserne, eller skal man have installeret noget på sin pc
til det? Og hvorfor er ZyXEL kassen så næsten dobbelt så dyr?

> BEFVP41 skiller sig ud ved at have en chip dedikeret til kryptering og kan
> kryptere 3½ mbit 3des på en vpn tunnel, mindre jo flere tunneller du
bruger.

Er det derfor de skriver 70 tunneler? Da jeg formentlig kun skal have en
forbindelse er det vel at skyde over målet?
Bortset fra at den koster 500 Kr mindre end ZyWall 1

> Zywall 1 har desuden en inbygget dyndns klient.
Hvad gør den? Grunden til spørgsmålene er at ZyXEL kassen er den dyreste. Og
jeg forsøger at finde ud af om der er valuta for pengene.
Jeg har i 3 år kørt på en ZyXEL Prestige 100 IH ISDN2 router, og det funker.
Men hvis jeg kan få samme funktioner til den halve pris, så er det vel værd
at tage med.

> Hvilken adsl ?

Tele2adsl 512/128
Lars P. Magnussen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 24-11-02 16:00

> [...]
> software inden i kasserne, eller skal man have installeret noget på sin pc
> til det? Og hvorfor er ZyXEL kassen så næsten dobbelt så dyr?

Grænserne mellem hvad der er hard og software kan være rimelige difuse, men
jeg vil skyde på at der i BEFSX41 og ZyWALL 1 er en generel processor som
både håndtere nat og vpn. Til det formål er der skrevet noget software. Der
er altså ikke tale om software på pc'en.

Hvorfor ZyXEL er dobbelt så dyr ved jeg ikke, men det kan være at zyxel
mener at deres varemærke kan tåle det, jeg har ingen mulighed for at gå ind
i en diskussion ang. pris/kvalitet på de 2 mærker, andet en at jeg er
skuffet over kvaliteten på zyxel's fimware når det gælder vpn og nat på
deres dyre ZyWALL enheder.

> bruger.
> >

> Er det derfor de skriver 70 tunneler? Da jeg formentlig kun skal have en
> forbindelse er det vel at skyde over målet?
> Bortset fra at den koster 500 Kr mindre end ZyWall 1

Jeg mente faktisk at BEFVP41 var dyrere. BEFSX41 er billigere.

> [...]
funker.
> Men hvis jeg kan få samme funktioner til den halve pris, så er det vel

en dyndns klient sørger for at opdatere en profil på dyndns.org, så f.eks.
lars_magnusen@dyndns.org altid peger på din ip adr., det kan være nyttigt
hvis du ikke har fast ip.

nu er vpn jo flere ting, hvad har du tænkt dig at køre op imod ?

> Tele2adsl 512/128

Zywall 1 skulle vist kunne klare 400 kbit i 3des, hvad linksys BEFSX41 kan
klare ved jeg ikke, men det ligger sikkert i det område.

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 25-11-02 08:43

> Jeg mente faktisk at BEFVP41 var dyrere. BEFSX41 er billigere.

På en forhandlerside, jeg har kigget på, står BEFSX41 til 1079, BEFVP41 til
1595, og Zywall 1 til 2095 Kr inkl. moms.

> nu er vpn jo flere ting, hvad har du tænkt dig at køre op imod ?

Det findes ikke endnu. Kun tanken om på et tidspunkt at kunne få forbindelse
til fil-serveren på arbejdet. Der er ikke adgang udefra på nuværende
tidspunkt.

Lars P. Magnussen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 25-11-02 17:38

"Lars P. Magnussen" <lpm@magnatek.dk> wrote in message
> Svend Jørgensen <2@lazy.dk> wrote in message

> På en forhandlerside, jeg har kigget på, står BEFSX41 til 1079, BEFVP41
til
> 1595, og Zywall 1 til 2095 Kr inkl. moms.

hvor ?

--
Svend

Fra : Lars P. Magnussen

Dato : 26-11-02 19:27

> hvor ?

http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/

Lars P. Magnussen

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 26-11-02 20:43

> "Svend Jørgensen" <2@lazy.dk> wrote in message
BEFVP41

> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/

Hov har du lagt mærke til denne sætning : Den ene port i switchen kan
dedikeres til DMZ trafik.

Det er sguda en cute feature !

--
Svend

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 26-11-02 21:06

BEFVP41

> http://www.proconsult.dk/katalog/m_net/s_net-r/

Jeg kan kun anbefale dig at bruge de links der er øverst til højre på en del
produkter, især links til Anmeldelser, hvor vi har lagt links ind til
grundige 3. parts tests.

P.S.: Jeg arbejder i ovenstående firma.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg

Fra : Svend Jørgensen

Dato : 26-11-02 21:52

"Ulrik Lunddahl" <nospam037@lunddahl.dk> wrote in message

> Jeg kan kun anbefale dig at bruge de links der er øverst til højre på en
del
> produkter, især links til Anmeldelser, hvor vi har lagt links ind til
> grundige 3. parts tests.

Linksys routeren performer rigtig godt, meget imponerende af en router til
1100 kr. !!!