Vokseværk ?
Fra : Annette

Dato : 23-11-02 19:07

Min Rottweiler han på 6 måneder er begyndt at gå med lidt stive forben
det har stået på 3-4 dage nu.

Kan det være vokseværk ? Han har godt nok skudt en del
i vejret her på det sidste, nej han får ikke for meget protein i hans
foder..

Han måler 62 over ryggen nu...

Nogen som har erfaringer med dette ??

Fra : Kim Christensen

Dato : 24-11-02 09:19

"Annette" <tul@jyde.dk> wrote in message news:<TtPD9.32644$HU.2436636@news010.worldonline.dk>...
> [...]
>
> Kan det være vokseværk ? Han har godt nok skudt en del
> i vejret her på det sidste, nej han får ikke for meget protein i hans

Det kan godt lyde som han har lidt ømme muskler. Prøv at massere ham,
idet du starter hlet oppe i nakken og langsomt masserer kroppen
igennem. Det er noget som både unge og gamle hunde har godt af. Hvis
du ikke er sikker på hvordan det gøres, så gå til en der masserer
hunde. Hvis du sender mig en email, vil jeg godt forklare mere
detalieret hvordan du selv kan gøre det.

Hilsen Kim

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 13:26

> Nogen som har erfaringer med dette ??

Ja! Min lab havde det samme. Desværre faldt det også sammen med vinteren
hvilket resulterede i haltning på højre forben. Efter mange undersøgelser og
ryngtenbilleder nåede vi frem til vokseværk, satte ham på Animin og vupti...
væk var det!

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Annette

Dato : 24-11-02 17:56

Animen hvad er det og hvor kan man købe det !!!

Fra : Søren Voigt

Dato : 24-11-02 18:09

> Animen hvad er det og hvor kan man købe det !!!

Vital Animin hedder det og kan købes i dyrehandler, hos dyrlægen og hos
Matas. Det er et uskadeligt produkt der består af spormineraler.

Se f.eks.: http://www.kjdogfood.dk/hokamix/vital.htm

Eller søg på Vital Animin på Google.

Mvh
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 18:00

> Animen hvad er det og hvor kan man købe det !!!

Animin er et produkt der indeholder nogen vitaminer som hunden ikke får
igennem den almindelige fodder. Det har bla. vist sig, at schæfer-tæver der
fik det i drægtighedsperioden og hvalpe der fik det har en meget mindre
risiko for at udvikle HD. Mange (inklusiv mig selv) betragter det nærmest
som et "mirakkel-middel"! Min gamle flatter på 10½ bliver næsten hvalp igen
når hun får det, har hørt om flere hunde der led af gigt, hvor Animin stort
set to' smerterne, det styrker pelsen, knoglerne, musklerne... og ja... Det
er generalt bare super godt. Du kan købe det ved langt de fleste dyrlæger.

Fra : Søren Voigt

Dato : 24-11-02 18:37

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmaill.com> wrote in message

> Animin er et produkt der indeholder nogen vitaminer som hunden ikke får
> igennem den almindelige fodder.

Vital Animin er såvidt jeg ved ikke tilsat vitaminer. Den "virksomme"
komponent er spormineraler.

> [...]
Det
> er generalt bare super godt. Du kan købe det ved langt de fleste dyrlæger.

Det er korrekt at Vital Animin hjælper nogle hunde. For ikke at sætte
forventningerne _for_ højt kunne jeg godt nævne et antal eksempler fra mit
eget hundehold hvor midlet ingen effekt havde. Jeg måtte aflive min gamle
hund Stormy på 9 p.g.a. gigt og min unge hund Peter på 1½ p.g.a. HD/AA - i
disse tilfælde havde Vital Animin (som Stormy fik i 4 år og Peter fik hele
sit liv) ingen virkning.

Det er mit indtryk, at en iøvrigt rask hund har glæde af produktet, men der
er intet i Vital Animin der kan udgøre det for smertestillende. Mine gamle
hunde - med mange jagtdage på bagen - får efter aftale med dyrlægen et skud
Metacam (smertestillende) efter jagtoplevelsen. Det bringer dem i gennem.

Jeg bruger stadig Vital Animin til mine hunde hver dag, men jeg er langt fra
sikker på at det har nogen væsentlig positiv virkning. Hvorfor jeg bruger
det? Fordi det i hvert tilfælde ikke skader. Den mest synlige effekt jeg har
af kosttilskud er Lakseolie. Det giver tydeligt mindre fæld og mere blank
pels.

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 21:02

> Vital Animin er såvidt jeg ved ikke tilsat vitaminer. Den "virksomme"
> komponent er spormineraler.

Nej, det er rigtigt... Det er forkert... Kommer bare til at kalde al sundt
tilsætning for vitminer! *G*

> [...]
> disse tilfælde havde Vital Animin (som Stormy fik i 4 år og Peter fik hele

Ja, der er ingen grund til at døbe det for et super-middel der virker på
alt, for sådan noget findes bare ikke og hvis det gjorde var det nok mere
kendt end som så! Hvis det var mirakkel-midlet var der jo ingen grund til
hverken at frygte gigt eller andet... Og hvem ved om gigten havde taget
Stormy før hvis ikke hun havde været på Animin... Medøfdt HD/AA er der jo
ikke meget at gøre ved... Som jeg også skrev var at der var MINDRE risiko
for...

> [...]
skud
> Metacam (smertestillende) efter jagtoplevelsen. Det bringer dem i gennem.

Øh, er det så lige så smart at fortsætte med at bruge dem... Jeg mener...
Når de skal til at ha' smertestillende for at kunne komme igennem jagten, så
meget _jeg_ at det er fordi naturen har sagt stop for hård fysisk
udfoldelse. Jeg ved godt at en jagthund lever og ånder for jagt, men
altså... Om så en dyrlæge har sagt go' for det eller ej ville jeg aldrig
gøre det, men sådan er vi jo så forskellige. Jeg er helt enig i at Animin
ikke kan udgøre det for smertestillende, men opstår smerten pga. mangel på
de mineraler der er i Animin, ja så tager de smerten...

> [...]
har
> af kosttilskud er Lakseolie. Det giver tydeligt mindre fæld og mere blank

Du kan jo se om der er en virkning hvis du stopper i en periode... Er
hundene sunde og raske sker' der jo ikke noget ved det...? Mine er kun på
Animin fra ca. 14 dage før en "travl periode" eller hvis der er noget med
dem, men nu er mine hjemmeboende hunde heller ikk så gamle endnu. Egenlig
burde jeg gi' dem fast, da det i længden jo nok kan forebygge broblemer, men
jeg priorterer bare anderledes med 3 børn og kun mandens indtægt. Lakseolie
har jeg prøvet en gang og blev faktisk lidt skuffet om det så var fordi der
bare var genereld hård fældning det år ved jeg ikke. Har dog tænkt mig at
gøre det igen når hundene kommer i fældning, men ind til nu er vi gået fri
for hår så jeg venter... Ellers skal det bruges fra 1 mdr. før Balto skal
til udstilling ca.

Fra : Søren Voigt

Dato : 24-11-02 22:35

> [...]

> altså... Om så en dyrlæge har sagt go' for det eller ej ville jeg aldrig
> gøre det, men sådan er vi jo så forskellige.

Tager du nogensinde en hovedpinepille? Mine hunde lever og ånder for
jagtoplevelsen. Hvis jeg tog den fra dem så ville de sygne hen. Det er
latterligt at foreslå, at en kodimagnyl (eller i dette tilfælde Metacam -
der virker langt mildere på hunden) skulle være skadeligt.

Jeg er sjovt nok netop kommet hjem fra jagt. Og jeg har sjovt nok netop
administreret en smule Metacam til min gamle jagtkammerat. Han har
formentlig apporteret over 40 fugle i dag, og han har været koncentreret og
skarp hvert eneste sekund. Han har markeret alt vildt som er faldet i hans
synsfelt. Jeg har i tæt samarbejde med min hund udredt lange og komplicerede
dirigeringer hvor hundens lydighed har været sat på en meget stor prøve.
Samtidig har min hund lavet dybe frie søg hvor hunden har arbejdet
selvstændigt. Al den træning jeg har haft med min hund (og den med mig) er
kommet tilbage i den totale jagtoplevelse.

Da jeg nu kom hjem satte jeg mig ned på gulvet - som jeg altid gør når jeg
kommer hjem fra en jagtoplevelse med mine hunde - og han slikkede mig i
hovedet og på hænderne. Han "smiler" over hele hovedet - er der hvor jeg
ved, at hans dag har været total perfekt.

Han er otte år gammel, og han er "mester" i min flok (lige efter mig
forstås). Men han halter på sit ene forben - formentlig noget
overanstrengelse. Han har også en flænge under øjet (jordskokker er hårdt
terræn) og hans næse bløder. Jeg har pillet en lang torn ud af hans pande.

Han var til et helt almindeligt "eftersyn" hos dyrlægen i torsdags. Var 100%
fit og dyrlægen gav kun positive kommentarer på foderstand, ører, øjne,
poter, lymfekirtler, de gamle skader etc. Denne hund er A i hofterne og 0 i
albuerne. Han er for kort tid siden blevet HD og Albue-fotograferet og han
er totalt pletfri.

Mens du mener at "naturen har sagt stop for denne hund", så har hunden i
mine øjne haft en fremragende dag i skoven. Og prisen - nemlig at hunden
skal have en aften på smertestillende er i følge både dyrlæge og
undertegnede ganske velindiceret. Det er som en lille dreng der falder på
rulleskøjter. Slog du dig? Nej jeg løb på rulleskøjter med min ven Lars.

Det er muligt at min champ. dør tidligere end andre hunde, men så har han
haft et stærkere liv. Og jeg kunne da aldrig drømme om at tage en halt hund
med i felten, ligesom du godt ved, at en halt hund bliver bortvist fra
prøven jvfr. DRK's prøvereglement.

Endelig har jeg lyst til at minde dig om, at kravet til dokumentation for at
Metacams gunstige og ugunstige virkninger trods alt er langt større end det
der gælder for Vital Animin.

> Ellers skal det bruges fra 1 mdr. før Balto skal
> til udstilling ca.

Nu er mine hunde ikke ligefrem udstillingshunde, men det er sikkert godt for
det også.

Da jeg forstår at du har tre hunde burde du overveje at købe din Vital
Animin direkte fra "producenten". Du skal købe 8 kg. som minimum, men det er
til gengæld ca. halv pris. Jeg har danske retrievervenner i UK der siger at
de slet ikke kan skaffe Vital Animin, og de importerer nu selv lakseolie og
Henne Pet Food's foder fordi de heller ikke kan få det derovre.

mvh
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 24-11-02 22:50

<snip en masse gode argumenter og en hyggelig beretning om en glad hund>

Efter at ha' læst din beretning kan jeg godt forstå du giver ham lidt
smertestillende når han kommer tilbage. Desværre er det jo bare umuligt ud
fra mails at se om folk er nogen af dem der pisker deres hunde til det
sidste eller blot hjælper dem lidt til et godt liv.

Den med smertestillende vil jeg dog gerne lige kommentere... Jeg tar' ikke
smertestillende for at kunne klare en præstation. Jeg er tidligere atlet,
emn har fået dårlige knæ. Efter mange år hvor jeg har forsøgt at fortsætte
med motion er det bare blevet værre, så nej... Nu er der jo så den store
forskel, at jeg er menneske og kan tænke mig til at det er det mest
fornuftige. Hunden er en fighter der fortsætter så længe fysikken
overhovedet tillader det og den ville aldrig kunne forstå hvorfor du sagde
stop.

> Mens du mener at "naturen har sagt stop for denne hund", så har hunden i
> mine øjne haft en fremragende dag i skoven.

Ja, som sagt, så er det svært at se ud fra mails hvem der pisker deres hunde
til det sidste og hvem der ikke gør... Du hører nu blandt en af dem der ikke
gør efter beretningen!

> [...]
hund
> med i felten, ligesom du godt ved, at en halt hund bliver bortvist fra

Ja... Kender en flat der nu kører på det sidste som jagthund. Han er ved at
blive døv og sløv i betrækket, men når han er i marken... Så ligner han er
hvalp! Det er dog trist at se det gå den forkerte vej nu for en så dejlig
hund som ham. Hver gang jeg tar' fra der hvor han bor er jeg helt vedmodig
da jeg ikke ved om det er sidste gang jeg ser' ham. Han ejer har, meget
stort, besluttet at ende hans liv den dag han ikke kan gå på jagt mere. Den
hund lever og ånder for sin jagt. Han går nærmest bare og venter på næste
jagt. Det er også ham der har en del af æren for at mine hunde, specielt den
store, er så dejlige som de er!

> [...]
og
> Henne Pet Food's foder fordi de heller ikke kan få det derovre.

Det må jeg hellere skrive mig bag øret... Utroligt det ikke er der ovre...
Men heldigvis er det jo ikke slemt med import mere... Eller hvordan er
reglerne for import af det fra DK til GB?

....og til slut... Har du ikke en hjemmeside med billeder af dine hunde? Hvad
race er de??

Fra : Søren Voigt

Dato : 25-11-02 08:21

"R. Ilsøe" <frygtloes_@hotmaill.com> wrote in message

<kommentar om foderimport til UK>

> Det må jeg hellere skrive mig bag øret... Utroligt det ikke er der ovre...
> Men heldigvis er det jo ikke slemt med import mere... Eller hvordan er
> reglerne for import af det fra DK til GB?

Selvom det er blevet meget lettere skal du først og fremmest ikke spøge med
reglerne for import af hunde. Jeg måtte passe mine venners tre Labrador
Retriever i den første tid da de var i England på grund af den 6-7 måneders
periode der skal gå fra hundene er rabiesvaccineret og til de kan tages ind
i landet. Desuden er der en masse spidsfindige regler omkring dyrlægekontrol
og dyrlægeadministreret (!) orme- og flåtekur. Mine venners erfaring var
også at de fik meget modstridende oplysninger fra danske myndigheder,
dyrlægen og selv indbyrdes mellem de engelske myndigheder. Først da de selv
satte sig for at blive 100% hjemme i systemet og de mange blanketter fik de
tilrettelagt udrejsen som da også gik godt da først tidsfristerne var
opfyldt.

Det med import af hundefoder er et selvstændigt problem. Det er kort og godt
ikke tilladt at medtage som "håndbagage" over grænsen. Men mine venner har
ikke lyst til at skifte væk fra Henne Pet Food og derfor har de gjort sig
til smuglere for det. Da jeg bestilte foder til dem sidst fik jeg dog
den besked fra Henne Pet Food, at de var "i snak" med nogen der kunne tænkes
at importere produkterne til UK. Du kan evt. selv ringe og tale med Anders
Mølgaard hos Henne Pet Food og høre hvad status er.

> ...og til slut... Har du ikke en hjemmeside med billeder af dine hunde?
Hvad
> race er de??

Det er Labrador Retriever. Efter frafald af to hunde i 2002 har jeg kun to
tilbage, Lochiness Jameson (Primo) og Lucky Labradors Lucky (Lucky). Der er
planlagt flokudvidelse med parring i januar Og nej - jeg har ikke nogen
hjemmeside. Du kan se nogle dårlige billeder af Primo på Region Sydsjællands
hjemmeside i artiklen om DM 2001 på dette link:
http://www.drk-region-sydsjaelland.dk/nyhedsarkiv.htm#dm

Med venlig hilsen
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-11-02 12:14

> Selvom det er blevet meget lettere skal du først og fremmest ikke spøge
med
> reglerne for import af hunde.

Øh, jeg mente godt nok imorpt af Lakse-olie og Animin...

> [...]
måneders
> periode der skal gå fra hundene er rabiesvaccineret og til de kan tages

Ja, de første undersøgelser skal udføres ½ år indene hunden skal
importeres...

> [...]
de
> tilrettelagt udrejsen som da også gik godt da først tidsfristerne var

Ja, det er meget omfattende og forvirrende... Hvis dine venner har noget
matreiale på det, tror du så de vil dele det med mig? Jeg har fået nogen
papirer fra min egen dyrlæge og har en kontakt der har eksporteret et par
hunde fra England, men vil gerne være sikker så man ikk bruger en masse
penge på noget der er "ligegyldigt"

> [...]
> at importere produkterne til UK. Du kan evt. selv ringe og tale med Anders
> Mølgaard hos Henne Pet Food og høre hvad status er.

Ja, det vil jeg gøre... Jeg kunne godt forestille mig det er svært at få
ind, da de er lidt strixe med import af fodder der ovre...

> Du kan se nogle dårlige billeder af Primo på Region Sydsjællands
> hjemmeside i artiklen om DM 2001 på dette link:
> http://www.drk-region-sydsjaelland.dk/nyhedsarkiv.htm#dm

Suser ind og kigger...!

Fra : Søren Voigt

Dato : 25-11-02 12:31

> Ja, det er meget omfattende og forvirrende... Hvis dine venner har noget
> matreiale på det, tror du så de vil dele det med mig?

Jeg skal prøve at spørge.

> Jeg har fået nogen
> papirer fra min egen dyrlæge og har en kontakt der har eksporteret et par
> hunde fra England, men vil gerne være sikker så man ikk bruger en masse
> penge på noget der er "ligegyldigt"

Jeg tror nok at papirmøllen er noget mere overskuelig fra Storbrittanien til
DK end den anden vej. Min vens erfaring med oplysninger fra dyrlægen var, at
de ikke var bedre end det Veterinærmyndighederne kunne give. Og det var ikke
tilstrækkeligt.

Man skal f.eks. være opmærksom på, at hundene skal tjekkes af myndighederne
i Frankrig/Holland inden man sejler over Kanalen med dem, og at det kun er
bestemte færger og bestemte tider hvor det overhovedet er muligt at få gjort
denne kontrol. Desuden SKAL hundene være chipmærket med en godkendt chip -
øretatovering er ikke nok. Desuden må hundene ikke have nogen form for sår,
ligesom de skal være fri for flåter. Bare for at nævne nogle af mange regler
som min ven underholdt mig med.

mvh
Søren Voigt

Fra : R. Ilsøe

Dato : 25-11-02 13:32

> [...]
> i Frankrig/Holland inden man sejler over Kanalen med dem, og at det kun er
> bestemte færger og bestemte tider hvor det overhovedet er muligt at få

Så det er muligt at sejle over med hunden fra Holland? Dette vil gøre det
noget nemmere for mig da jeg selv er holands-talende, så det er jo noget
mere simpelt at kommunikere med en NL'sk dyrkæge...

> [...]
sår,
> ligesom de skal være fri for flåter. Bare for at nævne nogle af mange

Hmmm... Så må jeg hellere pakke ham ind i vat... Lille stakkel... Sikke
mange der skal rage over alt på ham før han må komme med mig! Nå, det
kommer han sikkert bare til at nyde! Hehe.

Det sted hvor man kan få den bedste beskrivelse af reglerne er vel der hvor
de tjekker at de er overholdt...?! Ved du hvor det foregår i England? Tak
for al din hjælp...

--

Snart: www.flatcoated-retriever.dk

Fra : Pia J

Dato : 25-11-02 13:45

Så vidt jeg ved kan man KUN tage hunde med over kanalen via en bestemt
forbindelse, og altså ikke med fly eller færgen fra Esbjerg fx.

:Pia

Fra : Punish the deed not ~

Dato : 24-11-02 21:01

On Sun, 24 Nov 2002 18:00:29 +0100, "R. Ilsøe"
<frygtloes_@hotmaill.com> wrotd:

> [...]
>er generalt bare super godt. Du kan købe det ved langt de fleste dyrlæger.

,,,,,,,Og min gamle hund haltede pga en brækket knogle i poten som var
næsten umulig at operere , men så fik han Vital Animin og haltede ikke
siden så det kan der vist kun siges positivt om.

If you talk with the animals, they will talk with you and you will know each
other.
If you do not talk to them, you will not know them, and what you do not know
you will fear.
What one fears, one destroys.
Chief Dan George

Fra : Max Larsen

Dato : 25-11-02 10:35

Jeg ved ikke om det er vokseværk som din hund har. Men vi har selv
haft en hund med vokseværk. Vokseværk rammer fortrinsvis hurtigt
voksende racer, der tillige er meget aktive. En af symptomerne er at
hunden begynder at halte på det ene ben, og det kan ændre sig med
hensyn til hvilket ben den halter på.

Det går helt over i løbet af nogle måneder, behandlingen er ro. Det
vil sige kun luftning i snor og korte ture. Ikke noget med at lukke
den ud i haven og løbe rundt. Begrænsning af bevægelsesmulighederne
indendøres. Vores kom nogle gange i bur indendørs, for at få den i ro.

Det er udemærket med vitalanimin, men det er ikke den primære
behnadling.

Kærlig hilsen

Max Larsen