Niels Pedersen Viborg og Anne Kirstine Fri~
Fra : dannebrog

Dato : 23-11-02 12:02

Kan nogen hjælpe?

To af mine tip-tip-oldefordældre er:
Niels Pedersen kaldet Niels Pedersen Wiborg eller Niels Wiborg, f. omk.
1750, død 1814, Snejbjerg Sogn, Hammerum herred, Ringkøbing Amt.
gift før 1792 med
Anne Kirstine Friederichsdatter
f. ca. 1776, død efter 1834.
Hun giftede sig 2den gang med en randegraver, og de bosatte sig i Århus Amt.

Niels Pedersen havde en ejendomsgård i Hestlund i Snejbjerg Sogn, og der
holdtes skifte efter ham ved Hammerum Herred 1814. Men, men, hvor blev han
gift, og hvor kom han og hans kone fra? - Der boede i sognet en pens.
sergeant Friederich Friederichsen Strømfeldt og hustru Ane Jensdatter; de
kunne i princippet være hendes forældre, men i praksis er der ingen
fadderlige forbindelser imellem dem, så jeg tror ikke meget på den idé.

I FKT 1787 er Niels eller hustru ikke nævnt noget sted i det hele Herred.

Kender nogen dette ægtepar?

Med venlig hilsen

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Inger Buchard

Dato : 23-11-02 12:45

> [...]
> Niels Pedersen kaldet Niels Pedersen Wiborg eller Niels Wiborg, f. omk.
> 1750, død 1814, Snejbjerg Sogn, Hammerum herred, Ringkøbing Amt.

Nej, men jeg kan huske, at jeg er stødt på Wiborg-navnet i Åbenrå Amt 1803;
et check på DDA gav:
Aabenraa Købstad:
Maria Catharina Wiborg, 50, Gift, dessen Frau
Bedsted:
Johannes With, 52, Gift, Hausvater, Prediger,
Anna Hedewig Wiborg, 51, Gift, dessen Frau,
Carolina Hedwig Wiborg Auf Fridericia, 14, Ugift, Bruder Tochter der haus
Mutter, Logirend, - altså fra Fredericia
Sønderborg Amt, Egen:
Hans Hansen Wiborg, 25, Ugift, Lehrbursche,

Kan du bruge det??
Inger Buchard

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-02 15:04

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Sat, 23 Nov 2002 12:02:04
+0100

>To af mine tip-tip-oldefordældre er:
>Niels Pedersen kaldet Niels Pedersen Wiborg eller Niels Wiborg, f. omk.
>1750, død 1814, Snejbjerg Sogn, Hammerum herred, Ringkøbing Amt.

;Snejbjerg - 1801, Helstrup bye, 3;;;B9003, Side 158
239; Niels Pedersen; 51; Gift, 1; Mand / Gaardbeboer, bonde og selveyer
240; Anna Kirstine Friderichsdatter; 25; Gift, 1; Hans kone
241; Peder Nielsen; 4; Ugift; Deres søn
242; Christian Friderich Nielsen; 2; Ugift; Deres søn

Niels Viborg kommer, så vidt jeg ved, til stedet i 1799 og bor der til
sin død. Men han må have boet i sognet før den tid, begge de nævnte børn
er døbt i Snejbjerg.

Ved det første barns dåb optræder Laue Hundkier, barnets morbroder, som
fadder, det burde vel dog være en ledetråd.?

Det pudsige er bare, at Lauge Hundkjær faktisk hedder Lauge Nielsen, men
aldersforskellen taget i betragtning kan de jo godt kun være
halvsøskende. Lauge Hundkjæ kommer fra gården Fuglsang i Vind sogn, så
det er måske der du skal søge.

>gift før 1792 med
>Anne Kirstine Friederichsdatter
>f. ca. 1776, død efter 1834.

Hvor har du fundet hende i 1834.?

>Niels Pedersen havde en ejendomsgård i Hestlund i Snejbjerg Sogn, og der

Det lyder ret usansynligt. Hestlund ligger i Bording sogn.!

> [...]
>sergeant Friederich Friederichsen Strømfeldt og hustru Ane Jensdatter; de
>kunne i princippet være hendes forældre, men i praksis er der ingen

Ah, ja. De Strømfeldt piger har fordrejet hovedet på mangen en ungkarl
(og vist også på et par ægtemænd) på den tid. Jeg tror dog ikke hende
her er en Strømfeldt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 25-11-02 09:58

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Sat, 23 Nov 2002 15:03:39
+0100

Lige en tilføjelse:

>Niels Viborg kommer, så vidt jeg ved, til stedet i 1799 og bor der til
>sin død. Men han må have boet i sognet før den tid, begge de nævnte børn
>er døbt i Snejbjerg.

Jeg mener han kommer til Snejbjerg ca. 1792 og får det første barn døbt
i 1797. Han er tilsyneladende ikke gift hverken i Snejbjerg eller
Tjørring i den periode.

>Ved det første barns dåb optræder Laue Hundkier, barnets morbroder, som
>fadder, det burde vel dog være en ledetråd.?

Efter at have nærlæst indførslen i Kirkebogen tror jeg faktisk ikke der
står 'Morbroder' - jeg er egentlig blevet lidt i tvivl om hvad der står.

Men ud fra de oplysninger jeg har til rådighed, vil jeg også anse det
for usansynligt at moderen er i nær familie med nogen af de nævnte
faddere overhovedet.

De får iøvrigt også et barn Else døbt i 1802,
I 1804 og 1806 står de faddere i Hundkjær. Og i 1804 og 1806 år får de
også selv børn døbt, hvor Hundkjærfolkene igen står faddere.

Men jeg tror det handler mere om naboskab end om slægtsskab.

En evt. forbindelse til sergeant Stømfeldt vil jeg også anse for ret
usansynlig. Hun må jo være født omkring 1776 - 77, og på det tidspunkt
har han ikke nogen kendte(!) børn af det navn.

Men i og med at Peder Wiborg jo givetvis kommer fra Viborg, så kan det
jo feks. være en 'kartoffeltysker' han har fundet sig på vejen herned.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : dannebrog

Dato : 26-11-02 09:54

Tak for Jeres svar.

Da jeg spurgte, tænkte jeg mere i den retning, som Inger gik ad, nemlig om
nogen kendte personerne, og ikke så meget i Arnes retning, nemlig forslag
til videre forskning. Men i 1834 boede Christen Nielsen, Mergelgraver og
Grøftekaster i Them Sogn, Århus Amt (fam. 103 i et Huus). Han var da gift
med Anne Kirstine Frederiksdatter; hendes datter af første æ. Hedevig
Nielsdatter, 20 år gl., boede hos dem. (Hun var døbt 13.04.1813 i Snejbjerg
Kirke).

Them Sogn (somme tider Århus Amt, somme tider Skanderbog Amt), er ikke
indtastet for 1834.

M.h.t. Hestlund og Helstrup, så fik jeg vist lige byttet om - ups. Men i
1817-1824 boede sønnerne Clemen og Christian Friederich i Hestlund i Bording
Sogn (det kan jo være der, moderen er blevet gift med Christen Nielsen).

Nå, jeg må kort sagt lige se på de faddere igen, og så må jeg hygge mig lidt
med lægdsrullerne; så vil jeg jo kunne følge i hvert fald sønnerne.

Med venlig hilsen

Ulrich

Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : dannebrog

Dato : 26-11-02 10:22

Forøvrigt får Niels og Anne temmeligt mange børn døbt i Snejbjerg Kirke:

1792: Kristian Friederichsen Nielsen (død før 1799)
1795: Peder Nielsen (død 1795)
1796: Peder Nielsen (død 1796)
1797: Peder Nielsen
1799: Kristian Friederichsen Nielsen (død 1805)
1802: Else Nielsdatter
1804: Helene Nielsdatter (død før 1814)
1806: Christian Friederich Nielsen
1810: Klemen Nielsen
1813: Hedevig Nielsdatter

m.v.h.
Ulrich
--
Ulrich Alster Klug
København - Denmark

http://www.dk-yeoman.dk
dannebrog@dk-yeoman.dk

Fra : Arne Feldborg

Dato : 06-12-02 10:16

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Tue, 26 Nov 2002 10:22:27
+0100

> [...]
>1796: Peder Nielsen (død 1796)
>1797: Peder Nielsen
>1799: Kristian Friederichsen Nielsen (død 1805)

Bare lige almindelig nysgerrighed fordi jeg nu engang bor i - og primært
arbejder med - dette sogn.

Kan du sætte datoer og kilder på de nævnte fødsler og de nævnte
dødsfald. For mig at se er indtil flere af dem ret så tvivlsomme.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 26-12-02 03:11

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> skrev Fri, 06 Dec 2002 10:15:57
+0100

> [...]
>
>Kan du sætte datoer og kilder på de nævnte fødsler og de nævnte
>dødsfald. For mig at se er indtil flere af dem ret så tvivlsomme.?

Jeg er naturligvis indforstået med at du, som hårdtarbejdende
professionel slægtsforsker, holder kortene tæt ind til kroppen.

Men det kunne jo da (i hvertfald i teorien) tænkes at jeg kunne hjælpe
dig en anden gang.

Jeg mener faktisk også at jeg allerede har hjulpet dig en lille smule i
denne sag - oplysninger om bryllupet, oplysninger om den anden
ægtefælles herkomst, oplysninger om afrejsen fra sognet, oplysninger om
ejerskabet til Vester Helstrup, etc.

Men jeg er stadigvæk *meget* intereseret i at høre nærmere om det
ovennævnte - og især hvilke kilder der kan henvises til.?

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 28-11-02 10:18

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Tue, 26 Nov 2002 09:54:14
+0100

>Da jeg spurgte, tænkte jeg mere i den retning, som Inger gik ad, nemlig om
>nogen kendte personerne, og ikke så meget i Arnes retning, nemlig forslag
>til videre forskning.

Jammen det må du da meget undskylde, jeg skal allerhøfligst undlade at
forstyrre dig en anden gang.

Jeg kender personen Niels Viborg, og jeg kender de personer der står
faddere til hans børns dåb. Men jeg ser ingen forbindelse mellem disse
personer og og hans kones familie (bortset evt. fra den omtalte notits,
som jeg stadig er noget i tvivl om).

Men al den stund han (formentlig) kommer fra Viborg - og selvom
stavemåden ikke var udsædvanlig for den tid - så ville jeg nok ikke
afvise muligheden for at konen kunne være fundet blandt
kartoffeltyskerne i Grønhøj og deromkring.

Ihvertfald mere sansynlig, end en forbindelse til Aabenrå.

Og, som tidligere nævnt, sergeant Stømfeldt ville jeg lade ude af
betragtning.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : dannebrog

Dato : 29-11-02 12:19

Næeh, Arne, sådan var det nu heller ikke ment; jeg mente bestemt heller ikke
at fornærme dig. -

Men i hvilken forbindelse kender du denne familie?

Ja, Anne Kirstine Friederichsdatter kunne måske være af
kartoffeltyskerfamilie; jeg vil da udnersøge muligheden nærmere. Men jeg
tror ikke, Niels Pedersen Wiborg er fra Viborg, men det må jeg selvfølgelig
også checke. Da jeg ikke har kunnet finde hans skøde på gården i Helstrup i
Hammerum Hrds. Skøde og Pantebog, må det nok være tinglyst ved Landstinget,
så det må jeg prøve ved lejlighed. Måske giver skødet så oplysning om, hvor
han boede, da han købte gården.

M.v.h.

Ulrich

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-02 21:38

"dannebrog" <dannebrog@dk-yeoman.dk> skrev Fri, 29 Nov 2002 12:19:24
+0100

> [...]
>så det må jeg prøve ved lejlighed. Måske giver skødet så oplysning om, hvor

Måske kan dette være en hjælp til at finde den rigtige ejendom:

Så vidt jeg ved boede han i en ½ part af Helstrup Vestergaard, matr. nr.
36 af Snejbjerg by, idag Helstrupvej 47.

I 1787 bor Anders Chensen og Peder Møller der (muligvis også Søren
Jensen). I 1794 (brandtaxation) bor Niels Hansen og Jens Siig der.

I 1796 får en Jens Pedersen skøde på Jens Siigs gårdpart, men det kan
måske være en fejl - det er ihvertfald i denne gårdpart Niels Pedersen
Viborg dukker op omkring 1799.

Han bliver boende der til sin død i feb 1814, hvorefter enken gifter sig
igen i aug. samme år med Chr. Nielsen Sahlholt, der i 1818 sælger gården
(til Søren Henriksen), hvorefter hele familien afgår til Bording.

Den anden ½-gaard er i mellemtiden blevet udflyttet.

Du skrev i et andet indlæg:

>Forøvrigt får Niels og Anne temmeligt mange børn døbt i Snejbjerg Kirke:
>
>1792: Kristian Friederichsen Nielsen (død før 1799)

Er du sikker på at han er døbt i Snejbjerg.?
Forøvrigt skulle moderen kun have været 15 år på det tidspunkt.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Arne Feldborg

Dato : 29-11-02 21:38

> [...]

>Sogn (det kan jo være der, moderen er blevet gift med Christen Nielsen).

Nej, de bliver gift i Snejbjerg den 23 aug. 1814.

Og den 2 årige Christen herunder er nok værd at checke nærmere i den
forbindelse.

;Herning - 1787, Sahlholt,
260; Niels Larsen; 55; Gift, 1; Hosbonde / Bonde og gaardbeboer
261; Dorthe Larsdatter; 40; Gift, 1; hans Kone
262; Niels Nielsen; 18; Ugift; Deres søn
263; Jens Nielsen; 13; ; Deres søn
264; Lars Nielsen; 5; ; Deres søn
265; Christen Nielsen; 2; ; Deres søn
266; Otte Nielsen; 1; ; Deres søn
267; Metkierstin Nielsdatter; 11; ; Deres datter
268; Mette Nielsdatter; 9; ; Deres datter
269; Lars Andersen; 22; Ugift; Tienestefolk
270; Magret Sørensdatter; 24; Ugift; Tienestefolk

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Bodil Madsen

Dato : 29-11-02 13:59

Er der ikke nævnt nogen lavværger eller formyndere i skiftet som kan være
familiemedlem? Kom evt. med nogle navne.
mvh
Bodil Madsen