EDB / Kreativ (Opfølger til glæder mig som~
Fra : R. Ilsøe

Dato : 23-11-02 11:22

> Æv jo. Jeg iler til, inden jeg bliver hængt ved daggry

Årh, jeg forsto dig skam godt. Det var også med lidt blandede følelser og
meget debat i familien vi nåede frem til resultatet... Jeg kommer selv fra
en meget kreativ familie, men har de seneste år ikk været vildt kreativ
selv. 3 af argumenterne for og imod var:

+
1) Det er rart han har noget inde-aktivitet til vinter, specielt da jeg er
alene med ungerne ½-delen af tiden ifb. med min kæreste's arbejde og der med
har en masse praktiske ting selv at ordne i løbet af dagen. (Har 3
velopdragne børn, 2 vel-trænede hunde og 2 katte der vælter hele hytten! *G*
....De har ind til nu dræbt alle mine planter..!)

2) Den tid mine børn kommer til at vokse op i "kræver" et godt indblik i
computer og teknologi.

3) Med de rette spil kan børn's indlæring blive til leg.

-
1) Han får ikke brugt kroppen kreativt

2) Han bliver en lille bleg-fed computer-unge uden venner

3) Ikke nok frisk luft (=Dårligt immunforsvar)

De minuser der er mener vi vi kan undgå ved at gi ham, fra barns ben, et
fornuftigt forhold til den nye teknologi og et store, fristende spil-marked.
Det er vel-kendt at forbudte ting er mere spændende for ungerne, så et
komplet forbud ville helller ikke gavne IMO. Vi er inde i en periode hvor
Spil og EDB fylder meget i - specielt teenageres liv. Jeg tror det hænger
meget sammen med at computeren først for alvor har gjort sit indtog i danske
hjem de seneste 6-8 år, så den "aktive EDB-generation" er ikke vokset op med
det og er der med mere nysgerrig og interesseret i det nye... Er det helt
volapyk forklaret eller har i fået min pointe?

--
R. Ilsøe

Balto, Flatcoated Retriever (½ år)
Cikorie, Flatcoated Retriever (10½ år)
Bimmer, Labrador (2½ år)
http://soulbenders.webbyen.dk

Fra : Dorte R.M. Hansen

Dato : 23-11-02 22:13

On Sat, 23 Nov 2002 11:22:28 +0100, "R. Ilsøe"
<frygtloes_@hotmail.com> wrote:

> [...]
>det og er der med mere nysgerrig og interesseret i det nye... Er det helt
>volapyk forklaret eller har i fået min pointe?

Det her kan jeg kun være enig med dig i.

Og jeg vil faktisk gerne betro dig og andre en del af min hverdag. Min
PC står plantet på mit skrivebord i den ene ende af stuen.

Den bliver tændt, mens morgenkaffen løber ned - og den bliver slukket,
når jeg går i seng. Ungerne har været vant til at se mig bruge den som
redskab i mange af hverdagens situationer - alt fra mal-selv-tegninger
over vejrudsigten til søgninger - korrespondance - billedopsætning -
lokale og nationale nyheder - musik via CD-rommen og ikke mindst debat
samt meget meget mere.

Den yngste på 2 år er begyndt at interessere sig lovligt meget for at
slukke maskine og skærm Hun er tæt på en ret stor interesse for,
hvordan det hænger sammen og hvad det kan bruges til. Men musen
trækker kun, når der ikke er noget spændende. Har mor fundet noget
rigtig sjovt frem, er det mor der skal agere musefører.

Den ældste på 5 år har en lunken interesse - den er der dog - for
PC'en. Men lader sig dog alligevel af og til lokke til skærmen for et
kig, når noget interessant dukker op. Hun elsker at kreere med hænder
og fantasi. Men hun har nu også en meget stor interesse for bogstaver
og stavning. Så jeg har planer om at præsentere hende for et PC-spil
med bogstaver i det nye år som støtte til hendes øvrige udforskning af
bogstaver og som skal være mit forsøg på at vise hende en indgang til
computerverdenen gennem leg og indlæring.

Hjerteligst
Dorte

Fra : Inger Marie Jakobsen

Dato : 24-11-02 11:54

Dorte R.M. Hansen <dot.ringholm@get2net.dk> wrote in

> [...]
> bogstaver og som skal være mit forsøg på at vise hende en indgang til
> computerverdenen gennem leg og indlæring.

Vores PCere og vores "server" (som faktisk bare er en gammel maskine, der
stadig kan tjene os) står i deres egen rum, hvor vi også har gjort plads
til liften. Computerrummet, som vi kalder det, tilbringer vi nogen gange
lige så meget tid i som stuen hvor TVet er. Engang imellem placerer jeg
en pude på bordet foran mig og så kan min lille søn på 6 uger ligge på
puden mellem mine arme mens jeg taster. I kan tro jeg var en stolt mor
første gang han fik "øjenkontakt" med skærmen (jeg tror det var den store
lysende flade mere end selve indholdet der trak, men alligevel).

--ingermarie

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 24-11-02 17:14

Hej

R. Ilsøe wrote:
> De minuser der er mener vi vi kan undgå ved at gi ham, fra barns ben, et
> fornuftigt forhold til den nye teknologi og et store, fristende spil-marked.

Dine minusser er nok mere fordomme. Som gammel EDB-skole elev kan jeg
fortælle, at der i en klasse med ca 30 elever var ca 1 af den omtalte
blegfisovervægtigsocialinkompetente type. Selvom interessen var stor for
EDB havde alle et liv ved siden af (lige med undtagelse af den ene
person pr klasse).

> [...]
> det og er der med mere nysgerrig og interesseret i det nye... Er det helt
> volapyk forklaret eller har i fået min pointe?

For nogle ja, men langt fra alle teenagere. Vi har herhjemme klart valgt
at give dem adgang til udstyret så tidligt som nu muligt. Det samme har
vi i øvrigt også gjort med Lego, Brio-tog, bondegården med alle dyrene,
matchbox biler og hvad børn ellers leger med. Som det seneste stillede
vi en computer ind på det ene børneværelse (knægten er 4 år) og den
bruger de selv i det omfang de synes de har lyst til det. Så for vores
børn er computeren ikke noget særligt overhovedet. Den indgår i
legetøjssamlingen på lige fod med bilerne, legoet, brio-toget og alt det
andet.

Det er i øvrigt langt fra hver dag de tænder den. Vi har proppet
maskinen med pædagogiske spil, som stimulerer dem med både konkrete og
abstrakte opgaver, så jeg regner så med at når de når en alder hvor
action spil bliver interessant, så regner/håber jeg på at de vil vælge
de intellektuel krævende spil fremfor de hjernelamme
skyd-alt-hvad-der-bevæger spil.

Jeg tror problemet for mange børn (uden at jeg ved det) er, at børnene
kommer relativt sent i gang med computere og, at de så oplever dem som
en fiasko, hvis de skal tænke for meget når den skal bruges. Men et
bilspil eller et skydespil hvor der skal bruges 5 forskellige taster kan
de hurtigt lære og blive gode til. Dermed opnår de også accept i deres
omgangskreds. De børn der har lært computere fra starten og som bruger
den til at spille spil som kræver kreativ tankegang har som regel den
fornødne accept i gruppen grundet deres "store" EDB-viden. Jeg kan ikke
sige om man kan generalisere ovenstående, men det var sådan jeg har
oplevet det i min opvækst.

Karsten Feddersen

http://www.feddersen.dk