Hvordan skriver man dataen ud igen
Fra : Thomas Pedersen

Dato : 22-11-02 23:59

Hej
Jeg har en reparationsdatabase, hvor jeg skriver alt jeg
reparerer ind i. Mine kunder får et rep.nr, som de skal kunne gå
på min side, og bruge til at se oplysninger om, hvad der er
repareret, og dato om hvornår det er sendt.
Disse oplysninger står i fine kolonner i min database, men jeg
kan kun få den til at trække hele kolonner ud af gangen. Det vil
sige at i stedet for man kun får oplysninger om sin egen vare,
kan man eksempelvis få alle de datoer, hvor jeg har sendt noget,
i den tid jeg har haft databasen.

Jeg bruger Access og forsøger mig med SQL

Er der nogen der kan give et hint.
Pfh TAK
/Thomas

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 23-11-02 00:11

Læser jeg dette korrekt ? vil du lade alle dine kunder se hvad du sender til
alle kunder ?

eller vil du lade det være muligt for kunde X at se alt hvad du har sendt
til kunde X, men ikke til kunde Y ??

Mvh

Kenneth Johansen
www.kjohansen.dk

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 23-11-02 00:19

> eller vil du lade det være muligt for kunde X at se alt hvad du har sendt
> til kunde X, men ikke til kunde Y ??

Ja, kunde X, må kun se hvad der handler om kunde X.

Men han skal kunne se både dato og afsendingstidspunkt, når han skriver sit
rep.nr

Fra : Kenneth Johansen

Dato : 23-11-02 01:17

Så skal du lave en :

"SELECT * FROM tabel WHERE felt LIKE kundenr;"

tabel = den tabel i databasen det drejer sig om.
felt = det unikke data du indekserer dine kunder eksempelvis et
telefonnummer.
kundenummer = kunne være telefonnummeret.

Nu ved jeg ikke helt hvordan din asp side er lavet, men "kundenr" kunne
eksempelvis skiftes ud med data fra et formularfelt

så ville den se sådan ud :

"SELECT * FROM tabel WHERE felt LIKE kundenr '%" & strKeyword & "%';"

Håber det hjælper dig !!

Fra : Jakob Andersen

Dato : 24-11-02 14:52

"Thomas Pedersen" <thomas-p@mail.dk> wrote
> [...]
> på min side, og bruge til at se oplysninger om, hvad der er
> repareret, og dato om hvornår det er sendt.

Lad os sige at din database ser sådan her ud:

Repnr | dato | tekst |
XXXA | 10-10-2002 | blabla |
XXXA | 14-10-2002 | blabla |
XXXA | 1-11-2002 | blabla |
QPA1 | 10-10-2002 | blabla |
QPA1 | 14-10-2002 | blabla |
QPA1 | 1-11-2002 | blabla |

Du skal sådan set blot lave 2 steps:

1. Kunden indtaster sit reperationsnummer
2. Kunden får vist alle reperationer der hører til dette nummer

1. Er simpelt nok dette er blot en formular hvori kunden indtaster nummeret
dette bliver så sendt til side 2 som hiver dataene ud, det første vi gør er
at få fat i reperationsnummeret fra formfeltet Reperationsnummer på den
forgående side sådan her:

RepNr = Request.Form( "Reperationsnummer")

Herefter skal vi lige sikre os at der ikke er nogle enkeltplinger som
databasen ikke har det så godt med:

RepNr = Replace( RepNr, "'","''")

Og til sidst benytter vi så RepNr variblen til at danne en SQL-streng, sådan
her:

strSQL = "SELECT Dato, Tekst FROM <tabelnavn> WHERE Repnr = '" & RepNr &"';"

På denne måde får du hevet alle poster ud hvor RepNr er lig med det
indtastede.

Dog vil jeg lige advare dig mod at vælge dine Reperationsnumre alt for
systematisk da der ikke skal meget gætteri til at man kan se andre kunders
oplysninger.

> [...]
> sige at i stedet for man kun får oplysninger om sin egen vare,
> kan man eksempelvis få alle de datoer, hvor jeg har sendt noget,

Generelt lyder det som om det er WHERE delen af SQL du har problemer med så
jeg vil anbefale dig at kigge på denne side:

<http://www.w3schools.com/sql/sql_where.asp>

--
Jakob Andersen