SQL-sætning
Fra : Morten

Dato : 22-11-02 21:52

Hey!

Jeg har et enkelt spørgsmål:
Jeg vil gerne have sorteret faldende og samtidig skal tallet være
over 100, så hvor er fejlen i følgende sætning?

strSQL = "Select * From tabel Order By Tabel1 AND Where Tabel1 >
'100'"

Fejlen er:
Microsoft OLE DB Provider for ODBC Drivers error '80040e14'

[Microsoft][ODBC Microsoft Access Driver] Syntax error (missing
operator) in query expression 'Tabel1 AND Where Tabel1 > '100''.

På forhånd tak.

- Morten.

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-11-02 22:07

Morten skrev:

> Jeg vil gerne have sorteret faldende og samtidig skal tallet være
> over 100, så hvor er fejlen i følgende sætning?
>
> strSQL = "Select * From tabel Order By Tabel1 AND Where Tabel1 >
> '100'"

En normal selectsætning er bygget op på følgende måde:

SELECT <felter>
FROM <tabeller - incl. joinudtryk>
WHERE <kriterier>
ORDER BY <sorteringsfelter>

I dit tilfælde bliver det derfor:

SELECT *
FROM tabel
WHERE Tabel1 > 100
ORDER BY Tabel1

Et par kommentarer til din kode:
- Select * bør så vidt muligt undgås, dels fordi man altid kun bør
hente præcis de felter man skal bruge, hverken mere eller mindre,
og dels fordi man ved at skrive feltnavnene lettere kan se hvad det
er man får (man har jo ikke nødvendigvis databasen åbner når man
sidder og arbejder på en asp-side).

- I ovenstående eksempel er Tabel1 et feltnavn mens tabel er et
tabelnavn. Forhåbentlig er det bare pseudobetegnelser du har brugt.
Deskriptiv navngivning er guld værd.
--
Jens Gyldenkærne Clausen
MF (medlem af FIDUSO - www.fiduso.dk)

Fra : Philip

Dato : 23-11-02 06:53

Jeg går ud fra, at linieskiftet mellem Tabel1 > og '100' bare er noget, der
er i dette indlæg og ikke i asp-dokumentet. Ellers prøv at fjerne det.

> - Select * bør så vidt muligt undgås,

Hvad skal man så skrive i stedet for "Select *" i dette:
strSQL = "Select * From tabel Order By Tabel1 AND Where Tabel1 > 100 order
by Tabel1"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-11-02 10:04

Philip skrev:

> Jeg går ud fra, at linieskiftet mellem Tabel1 > og '100' bare
> er noget, der er i dette indlæg og ikke i asp-dokumentet.
> Ellers prøv at fjerne det.

Det vil ikke hjælpe. Elementerne i selectsætningen står i forkert
rækkefølge - og i øvrigt også med en ugyldig operator mellem to
dele (der skal ikke AND mellem WHERE og ORDER BY-delen).

> Hvad skal man så skrive i stedet for "Select *" i dette:
> strSQL = "Select * From tabel Order By Tabel1 AND Where Tabel1

Det er ikke til at vide hvilke felter Morten skal bruge på siden.
Men hvis han fx skal bruge felterne navn, adresse, postnr og bynavn
bliver sætningen:

SELECT navn, adresse, postnr, bynavn
FROM tabel
WHERE felt1 > 100
ORDER BY felt1

(det skal stå på én linje for at virke i asp).

Jeg har erstattet det lidt forvirrende feltnavn "Tabel1" med
"felt1". Se evt. min note om navngivning fra før.

Fra : Philip

Dato : 23-11-02 12:40

> (der skal ikke AND mellem WHERE og ORDER BY-delen).

OK - lige det der AND havde jeg overset (bruger det aldrig selv på dén måde)

> SELECT navn, adresse, postnr, bynavn
> FROM tabel
> WHERE felt1 > 100
> ORDER BY felt1
>
> (det skal stå på én linje for at virke i asp).

Se dér lærte jeg lige noget nyt - altså at man kan spare på serverens
arbejde med databasen ved at skrive "navn, adresse, postnr, bynavn" i stedet
for "*"
Det skal jeg huske

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-11-02 13:55

Philip skrev:

> OK - lige det der AND havde jeg overset (bruger det aldrig
> selv på dén måde)

Og selv hvis du fjernede AND - så der stod:

   Select * From tabel Order By Tabel1 Where Tabel1 > '100'

- ville det stadig være en ugyldig sqlsætning. Rækkefølgen af de
forskellige delelementer (SELECT, FROM , WHERE, ORDER BY) er
vigtig.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Morten

Dato : 24-11-02 00:17

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
de
> forskellige delelementer (SELECT, FROM , WHERE, ORDER BY) er

Så langt så godt. Nu får jeg fejlen "data type mismatch i min
SQL-sætning (og ja, jeg har checket at der står "tal" udfor den
kolonne jeg henter!)

strSQL = "Select * From tabel Where tabel1 > '100' Order By
tabel1 Desc"

Nogen gode forklaringer?

Fra : Jimmy

Dato : 24-11-02 00:47

"Morten" <ChilliBoy@chilliboy.dk> wrote in message
> [...]

> kolonne jeg henter!)
>
> strSQL = "Select * From tabel Where tabel1 > '100' Order By

Jamen hvad så med at hente et tal?
Dvs. uden ' omkring 100
Strenge er omkaplset af ' - Ikke tal.

Mvh
Jimmy

Fra : Knud Berggreen

Dato : 24-11-02 11:34

On Sat, 23 Nov 2002 23:17:04 +0000 (UTC), Morten
<ChilliBoy@chilliboy.dk> wrote:

>strSQL = "Select * From tabel Where tabel1 > '100' Order By
>tabel1 Desc"

Prøv:
strSQL = "SELECT * FROM tabel WHERE tabel1 > '100' ORDER BY -tabel1"
(Bemærk minus foran tabel1 i stedet for Desc)

Jeg går ud fra at tabel1 er en kolonne i tabel?

/Knud

Fra : Morten

Dato : 25-11-02 19:52

Knud Berggreen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> (Bemærk minus foran tabel1 i stedet for Desc)
>
> Jeg går ud fra at tabel1 er en kolonne i tabel?

Det virkede, - tak for hjælpen - også tak til Jens som gav mig den
rigtige rækkefølge på WHERE osv. :) Tak!

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 23-11-02 15:23

Som svar på skriblerier forfattet af Jens Gyldenkærne Clausen

> - Select * bør så vidt muligt undgås, dels fordi man altid kun bør
> hente præcis de felter man skal bruge, hverken mere eller mindre,

Øhh, netop asterisk er jo guld værd når man arbejder med views og/eller
stored procedures
Der jo netop returnerer de ønskede felter
Ingen regler uden undtagelse

> og dels fordi man ved at skrive feltnavnene lettere kan se hvad det
> er man får (man har jo ikke nødvendigvis databasen åbner når man
> sidder og arbejder på en asp-side).

Nøhh, men man har vel tabeldefinitionen liggende i en mappe ved siden af?

> - I ovenstående eksempel er Tabel1 et feltnavn mens tabel er et
> tabelnavn. Forhåbentlig er det bare pseudobetegnelser du har brugt.
> Deskriptiv navngivning er guld værd.

Jeps, very

mvh/Peter Lykkegaard