Hård i munden. Hvad gør jeg?
Fra : Helle Madsen

Dato : 22-11-02 19:55

Hejsa

Har for nyligt fået mulighed for at ride en pony, af ubestemt race, dog
iblandet noget nordbagge. Mit problem er at den har været brugt til
rideskole hest og derfor er blevet meget hård i munden, og lystrer ikke for
nogen hjælpere.

Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre for at afhjælpe dette problem, for
den er stort set umulig at ride når den ikke lystrer for nogen hjælpere, det
være sig schenklerne, sædet og bidet. Er meget ked af at ride den på bidet,
da dette ikke afhjælper problemet, men tværtimod gør det værre..

Den keder sig hurtigt, men bruger da hver gang et stykke tid på at lære den
andre hjælpere, men lige pludselig tager den bidet og smutter sin egen vej.
Håber i kan hjælpe mig...

Helle Madsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-11-02 20:33

In article <arlu7h$mao$1@sunsite.dk>, Helle Madsen wrote:
> [...]
> iblandet noget nordbagge. Mit problem er at den har været brugt til
> rideskole hest og derfor er blevet meget hård i munden, og lystrer ikke for

kedeligt. Du kunne overveje at ride en anden pony.

> [...]
> være sig schenklerne, sædet og bidet. Er meget ked af at ride den på bidet,
> da dette ikke afhjælper problemet, men tværtimod gør det værre..

Der er flere forskellige muligheder. Nogle tager kortere tid end andre
og nogle kræver lidt udstyr. Andre kræver måske at du skifter ridestil.

1) giv hesten tid til at blive blød i munden igen.
2) skift ridestil til en hvor du ikke bruger munden så meget, fx. spansk, western, ...
3) skift bidet ud med et hovedtøj uden bid. Hesten bliver nok knapt så styrbar.
4) skift til kandar... Bidet er skrappere, og hesten vil lystre. Hvis du vil undgå
at den også bliver "døv" for dette så _KRÆVER_ det at du og alle andre rider hesten
med englehånd. Med tiden bliver den bedre. Bemærk at kandaren gør at den går
anderledes med hoved og hals.

Med hensyn til schenklerne, så er der også flere muligheder.
1) kæmpe heste sporer med hjul ;-D Det kræver også at du rider _PÆNT_
Med tiden kan du vende den til almindelige sporer igen.
2) rid med vægten i stedet, det er også bedre. Det gør blandt andet
spansk og western ridning.

> Den keder sig hurtigt, men bruger da hver gang et stykke tid på at lære den
> andre hjælpere, men lige pludselig tager den bidet og smutter sin egen vej.

Den må lære at det er dig der bestemmer. Det at den tager bidet siger mig at
en løsning nok er en kandar du rider med engleblid hånd normalt, men _HVIS_
den tror at den skal bestemme... well, så trækker du i kandar tøjlen og SÅ
lystrer den. Hovsa, glemte jeg at nævne at man med kandar har 2 tøjler i hver
hånd ?? Det er lidt mere besværligt, men det vender du dig til.

> Håber i kan hjælpe mig...

Uanset hvad vil jeg anbefale at du får en dygtig underviser til at hjælpe
dig og hesten igang og med at finde hinanden.
Hvis du bor i Kbh's området vil jeg anbefale Lars Poppel, men han er _RET_
pebret, jeg betaler 250,- for en halv times eneridning. Tilgengæld synes
jeg det er _ALLE_ pengene værd. Han er meget dygtig til at læse hest og rytter.
Han rider selv klassisk spansk ridning.

JonB

"ingen krydspost". Se http://usenet.dk/netikette/citatteknik.html

Fra : Helle Madsen

Dato : 22-11-02 21:02

"Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> kedeligt. Du kunne overveje at ride en anden pony.

Det er en venindes pony, så nej jeg rider kun fordi det er den.

> [...]
rider hesten
> med englehånd. Med tiden bliver den bedre. Bemærk at kandaren gør at den

Hesten er slet ikke styrbar uden bid. Har før redet dressur i mange år også
med kandar,
det ville måske være en god mulighed. Vil absolut prøve det. Rider meget på
alle andre
hjælpere end bidet, og det smerter mig hver gang jeg skal tage fat. derfor
får jeg ofte lov
at ride heste der er døv i munden, men denne er ekstrem.
Ejeren vil gerne ha hesten til at gå dressur, så det er mit mål-

> [...]
> Med tiden kan du vende den til almindelige sporer igen.
> 2) rid med vægten i stedet, det er også bedre. Det gør blandt andet

rider helst ikke med sporer, men er lige så stille begyndt på det. Den
lystrer ikke
når man prøver at styre den med vægten.
Det vil jeg forsøge at lære den når den er mere ridebar..

> [...]
hver
> hånd ?? Det er lidt mere besværligt, men det vender du dig til.

kandar er ok løsningen.. kan bedst lide at ride med to tøjler...

> [...]
> pebret, jeg betaler 250,- for en halv times eneridning. Tilgengæld synes
> jeg det er _ALLE_ pengene værd. Han er meget dygtig til at læse hest og

Har selv undervist i mange år, så starter ud med egen viden. Senere har jeg
helt
sikkert ænokt mig at opsøge min gamle beridder.

mange tak for rådet
Helle Madse´n

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 22-11-02 21:04

In article <arm24l$hd7$1@sunsite.dk>, Helle Madsen wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det er en venindes pony, så nej jeg rider kun fordi det er den.

okay, jeg tænkte det nok.

[klip]

> [...]
> at ride heste der er døv i munden, men denne er ekstrem.
> Ejeren vil gerne ha hesten til at gå dressur, så det er mit mål-

Held og lykke. Med tid og tålmodighed vil det nok lykkedes dig.
Husk dog at du _IKKE_ skal tage fat når du har kandar. Jeg fik desværre
gjort det 1. gang jeg skulle ride med kandar, og skulle stige op...
Den stakkels hest satte sig næsten på røven, bare fordi jeg fik trukket
lidt i kandar tøjlen. Jeg stiger nu op med lange tøjler.

[klip]

> rider helst ikke med sporer, men er lige så stille begyndt på det. Den
> lystrer ikke
> når man prøver at styre den med vægten.
> Det vil jeg forsøge at lære den når den er mere ridebar..

Fint, det kræver dog lidt træning.

> hver
>
> kandar er ok løsningen.. kan bedst lide at ride med to tøjler...

Jeg foretrækker det også, men det kræver lidt træning.

[klip]

> Har selv undervist i mange år, så starter ud med egen viden. Senere har jeg
> helt
> sikkert ænokt mig at opsøge min gamle beridder.

okay, jeg anså dig nok for at være lidt yngrer siden du ville ride på
en pony. Glemte at tænke på at du måske ikke var så høj, og derfor
godt kan ride en pony.

Fra : PJM

Dato : 23-11-02 00:02

> okay, jeg anså dig nok for at være lidt yngrer siden du ville ride på
> en pony.

Og det var altså til et barn, du anbefalede disse ret barske metoder?

pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-02 10:28

In article <armd2m$h12$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Og det var altså til et barn, du anbefalede disse ret barske metoder?

Teenager. Og jeg forventede da at vedkommende var engleblød i hånden hvis
der blev valgt kandar. Samt at vedkommende søgte prof. hjælp til at
komme videre med pony'en.

Børn kan godt ride pænt, også med kandar.

Fra : PJM

Dato : 23-11-02 10:38

> [...]

> Teenager. Og jeg forventede da at vedkommende var engleblød i hånden hvis
> der blev valgt kandar. Samt at vedkommende søgte prof. hjælp til at

Det må man da håbe

> Børn kan godt ride pænt, også med kandar.

Og de kan også være nogle rene sataner, hvis de ikke får deres vilje. Derfor
skal de ikke uden opsyn udstyres med skrappe "værktøj" så som kandar eller
"kæmpe heste sporer med hjul".

pjm

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-02 10:45

In article <arnia1$7a3$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> "Jon Bendtsen" <bendtsen@diku.dk> skrev i en meddelelse

> Det må man da håbe

Men det er jo slet ikke noget problem nu, vedkommende viste sig at være
en dygtig og erfaren rytter.

> Og de kan også være nogle rene sataner, hvis de ikke får deres vilje. Derfor
> skal de ikke uden opsyn udstyres med skrappe "værktøj" så som kandar eller
> "kæmpe heste sporer med hjul".

Det er der også voksne der gør.
For at ride med sådant udstyr kræver det selvfølgelig at man kan bruge
det forsvarligt. Det gælder også pisken. Det gælder alle hjælpere.

Jeg har tillid til mine medmennesker, også til at de kan bruge hjælperne
forsvarligt.

Fra : PJM

Dato : 23-11-02 10:48

> In article <arnia1$7a3$1@sunsite.dk>, PJM wrote:

> Jeg har tillid til mine medmennesker, også til at de kan bruge hjælperne
> forsvarligt.

Der har jeg nok set og hørt for meget til at kunne erklære mig enig.

pjm

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-11-02 11:10

"PJM" <doink@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Og de kan også være nogle rene sataner, hvis de ikke får deres vilje.
Derfor
> skal de ikke uden opsyn udstyres med skrappe "værktøj" så som kandar eller
> "kæmpe heste sporer med hjul".

Giver dig ret, men må lige korrigere én ting:
Sporer m. hjul er blidere mod hesten end "sporer m. stiv pind" (alm.
sporer). Det er komplet misforstået, at hjulsporer er skrappe
torturinstrumenter, omend ukyndige selvfølgelig ALDRIG bør udstyres med
sporer, af nogen art !

Læs evt. artiklen om hjulsporer på www.westerninfo.dk - der står det hele
meget grundigt forklaret ....

/Tanja

Fra : PJM

Dato : 23-11-02 11:10

"Tanja Bromley" <tanja@bromley.dk> skrev i en meddelelse

> omend ukyndige selvfølgelig ALDRIG bør udstyres med
> sporer, af nogen art !

Det citerede er jeg 110% enig i -uden trang til at korrigere )

pjm

Fra : PJM

Dato : 23-11-02 11:25

> [...]
> sporer). Det er komplet misforstået, at hjulsporer er skrappe
> torturinstrumenter, omend ukyndige selvfølgelig ALDRIG bør udstyres med

Tak for linket -der er mange gode oplysninger. Men her:
http://www.riverjunction.com/catalog/leather/spur.html kan man jo så se
noget "værktøj", der bestemt IKKE kan være være konstrueret af hensyn til
hesten. Mon ikke det i bund og grund drejer sig om rytterens mentalitet og
vilje til at ride på en dyreetisk forsvarlig måde?

pjm

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-11-02 12:28

> [...]
> hesten. Mon ikke det i bund og grund drejer sig om rytterens mentalitet og
> vilje til at ride på en dyreetisk forsvarlig måde?

Jo, der er nogle grumme eksemplarer på den side, du henviser til - og jo,
det handler meget om rytterens mentalitet.
Jeg er selv kun for nyligt begyndt at ride en smule med sporer (efter 8 år
på pågældende hest), fordi jeg kan give mere præcise signaler på den måde.
Og jeg fik da rådgivning inden ... fik forklaret, at jo mere fladt
("takkerne" er næsten usynlige), og jo større hjulet er på sådan et par
westernsporer, jo blidere virker de ... derfor valgte jeg selvfølgelig sådan
et par blide sporer, for de skal ikke bruges til at forvolde smerte, men
derimod til forfinelse af mine signaler.

Bruger man sporer (og andre hjælpemidler) for at forvolde hesten smerte, så
er der bestemt noget, man har misforstået ! Sporer er forfinelse og finesse,
og hører som sagt ikke hjemme på ukyndige, urutinerede rytterben. Det kræver
jo bl.a. også, at man kan holde sine ben i ro, så man ikke ved en fejl
kommer til at "hakke" sporerne i siden på hesten ... personligt bruger jeg
indtil videre kun sporerne i skridt - både jeg og hesten skal vænnes til
hvordan sådan nogen fungerer, og jeg går ikke et skridt videre, end hvor jeg
nu er, før jeg er SIKKER på, at det fungerer 100 % på dette stadie.

Jeg HAR overværet rideundervisning (i rundt regnet 5 minutter), hvor en
rytter fik stukket en pisk i hånden og fik et par sporer påmonteret, fordi
hesten var "doven". Den skulle med andre ord udsættes for smerte, for så
ville det jo gå meget bedre altsammen ... !?!? DET er der ingen, der kan få
mig til at forstå pointen i !!!

Nå, men grunden til at jeg ville forklare det lidt nærmere med westernsporer
er, at der findes så mange forkerte holdninger til westernhestens (og
rytterens) udstyr. - En af myterne er omkring torturinstrumenterne;
westernsporerne (hermed manet til jorden) - en anden myte omhandler
stangbiddet, der også anses for et torturinstrument. - Men her gælder samme
"regel" - stangbiddet bør kun bruges af kyndige, rutinerede ryttere, der
kan ride deres hest alene for vægt- og benhjælp. Tøjlerne skal til enhver
tid hænge løs ... stangbiddet er med andre ord en pyntegenstand, der blot
skal befinde sig i hestens mund, men helst ikke bruges.
Problemet er så bare, at der findes brodne kar indenfor alle grene af
hesteverdenen - derfor selvfølgelig også indenfor westernverdenen, hvor
det så altså sker, man ser ukyndige ryttere ride hesten med drabelige sporer
og stangbid - kun for at kunne tvinge hesten (med smarte) til at udføre de
ønskede øvelser.
Den slags tager jeg SKARPT afstand fra !!!

/Tanja

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-02 12:37

In article <arnoj2$2h1$1@sunsite.dk>, Tanja Bromley wrote:

[klip]

> [...]
> ville det jo gå meget bedre altsammen ... !?!? DET er der ingen, der kan få

Det er fordi du har misforstået noget. Meningen er ikke at påføre hesten
smerter, men at give rytteren hjælp til at indvirke kraftigere på hesten.
Det er så rytterens ansvar (og i dette tilfælde underviserens) at det ikke
bliver misbrugt, så det påfører hesten smerte.

> [...]
> og stangbid - kun for at kunne tvinge hesten (med smarte) til at udføre de

Det gør der, og det kan kun bedre undervisning afhjælpe. Samt
bedre heste der ikke er blevet misbrugt/ødelagt allerede (rideskole).

Fra : Helle Madsen

Dato : 23-11-02 13:16

> [...]
> et par blide sporer, for de skal ikke bruges til at forvolde smerte, men
> derimod til forfinelse af mine signaler.

Alle hjælpemidler er til forfinelse af signaler. Uanset hvad men benytter,
må det aldrig på nogen måde misbruges, og jeg vil give dig ret i at det er
for at understrege sine hjælpere, og ikke for at volde hesten smerte.

> [...]
jeg
> nu er, før jeg er SIKKER på, at det fungerer 100 % på dette stadie.

enig. Dey var også på denne måde jeg lærte at håndtere både sporer og
kandar. Men generelt bryder jeg mig ikke om sporer. Har set mange uerfarne
ryttere lave sår i hestens side, fordi de bare hakkede tild en. Ikke noget
jeg rider med hvis det an undgås.

> [...]
> tid hænge løs ... stangbiddet er med andre ord en pyntegenstand, der blot
> skal befinde sig i hestens mund, men helst ikke bruges.

Alle ryttere burde se deres bid som en pyntegenstand. Men idag på mange
rideskoler lærer folk ikke at ride for mange andre hjælpere end bidet. Har
set for mange rigtig gode heste destrueret pga forkerte hjælpere, og en
instruktør, der egentligt ikke var interesseret i at lære folk at ride.

Helle Madsen

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 23-11-02 16:00

In article <arnr80$df7$1@sunsite.dk>, Helle Madsen wrote:

[klip]

> [...]
> set for mange rigtig gode heste destrueret pga forkerte hjælpere, og en
> instruktør, der egentligt ikke var interesseret i at lære folk at ride.

Det er klart at vi har dårlige instruktører. De gider ikke undervise
til de småpenge som folk vil betale, og folk vil ikke betale mere.
Det er lidt kedeligt.

Fra : Tanja Bromley

Dato : 23-11-02 10:02

"Helle Madsen" <gizmo@thefamilyguy.com> skrev i en meddelelse
> [...]
bidet,
> da dette ikke afhjælper problemet, men tværtimod gør det værre..

Løsningen er aldrig et hårdere bid, sporer osv. - det vil blot ødelægge
hesten endnu mere.
Du er nødt til at få genoprettet hestens tillid til, at den kan lystre dig
for små signaler - at DU ikke tager hårdt fat. For den har simpelthen
været vant til at blive behandlet hårdhændet.

Jeg har selv stået i samme situation. Min Fjordhest var oprindeligt
kørehest, og som et resultat deraf temmelig døv i munden.
Jeg har arbejdet med at lære ham, dels at flytte sig for tryk - fra
orden - og dels gennemgå signalfaserne om og om igen (først bede MEGET
pænt, så bede lidt mere insisterende, for til sidst at forlange ... skal KUN
bruges ved øvelser, man VED, hesten vitterligt kan og forstår!)
Når man står på jorden og arbejder med hesten, har man større kontrol over
"løbe-genet". Det gælder så bare om at lære hesten at vige for tryk i ALLE
retninger (flytte forpart, bagpart, sidepass, bakke, hovedet op og ned, og
fra side til side ... kun fantasien sætter grænserne) ... startende med et
meget let tryk, der gradvist forøges i styrke, hvis hesten bare stritter
imod (og det gør den i starten). Trykket fjernes først, idet hesten tager
bare et hvart skridt i ønsket retning - og så ROSER man uhæmmet !

Det tager lidt tid, men til gengæld får man en super-følsom hest ud af det.
Jeg vil i samme åndedrag henlede til, at det kan være en god idé (i en
periode) at ride bidløst. Enten i staldgrimen, en rebgrime (tager lidt
hårdere), eller f.eks. en side-pull (tager lidt hårdere endnu). Men først
jord-arbejde, inden du igen kaster dig i sadlen

/Tanja

Fra : Liz

Dato : 23-11-02 10:37

Hej Helle,

Får "Groundwork" i orden inden du går længere med hesten - læs Gitte Naldals
bog "Fra Rytter til Hest", evt. tag på kursus. Så vil problemet blev løst
på den bedste og blideste måde. Se evt.
www.naturalhorse.dk eller http://www.parelli.com/home.asp eller
www.horsemanship.dk Der er mange andre links, så søge på google.

Mvh Liz

Fra : Holm

Dato : 23-11-02 15:40

Helle Madsen <gizmo@thefamilyguy.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:arlu7h$mao$1@sunsite.dk...
> [...]
den
> andre hjælpere, men lige pludselig tager den bidet og smutter sin egen

Stakkels lille hest....det er jo slet ikke sjovt for mere , den har sikkert
mistet lysten til at arbejde sammen med mennesker......

Prøv f.eks med et bid som har "smag" , du skal have den til at tygge på
det...

Og ja , så kan jeg også kun anbefale at bruge en masse tid på hesten , fra
jorden , find på noget sjovt I kan lave sammen , og vent med at ride til
jeres tillid er bygget op igen.
( se Gitte Naldals bog , fra Rytter til hest ).

Det lønner sig virkeligt at arbejde med hesten fra jorden...
Min egen vallak lystrer bedre hvis jeg kun rider ham i grimen....ingen bid !

Hilsen Holm

Fra : Lene

Dato : 25-11-02 13:19

Hej Helle,
i stedet for at skyde gråspurve med kanonkugler, vil jeg anbefale dig at sensibilisere hesten. Det er ikke specielt bøvlet, de heste jeg har prøvet det på har reageret meget positivt forbavsende hurtigt.....

Anskaf dig en blød hackamore og lad hesten træde et par skridt tilbage for tøjlen alene inden du stiger op. Rid på bar ryg, hvis du kan. Sid op, men vær indstillet på IKKE at have " kontakt " i tøjlen, og rid frem i skridt. Hesten vil sandsynligvis være snotforvirret og det skal du udnytte skamløst!!!
Jag på den til den går lidt hurtigere end den selv anslår - ros den. Hvis den farer frem tager du et blidt tag i tøjlen og siger bestemt NEJ! Undlad brugen af schenkel, hvis hesten består på ikke at ville frem så giv hellere et lille rap med en kæp, ikke noget med at slå hårdt - ros den når lige når den lysterer. Drej den ved hjælp af vægten.
Vær konsekvent! Brug et ord for godt : Nej! ( med mørk stemme ) Et ord for godt : Dygtig! ( lys glad stemme )Lad være med at tale i en lang smøre, det fatter hesten ikke en brik af. Bekræft hellere hesten af og til i at den stadig gør det rigtige ved at sige dygtig.
Rid ud i skoven - helst i selskab med en anden hest. Forfin din egen hjælp gradvist, men ikke hurtigere end hesten stadigvæk er med. Når hesten har fundet ud af at det tempo, som du har sat skal holdes til den får besked om andet - så går du over til trav. Du sætter igen tempoet lige lidt højere end hesten anslår osv. osv. osv. Kobl så schenklerne på stemmekomandoen, men kun med en ganske blid berøring - efter nogle gange, så undlader du stemmen.
De fleste heste lærer det faktisk inden for en time, og det vil også gøre dig selv til en langt mere kapabel rytter.

Mine egne heste bliver konsekvent redet efter denne metode.

At hesten keder sig, er et udtryk for at den er alt for klog til det arbejde den hidtil er blevet præsenteret for. Kuren er afveksling - afveksling - afveksling - afveksling. Rid i skoven, hver dag en ny rute. Øv fx diverse ponygames. Find en god lille sø til sommer og svøm en tur med hesten, lær den noget nyt fx at springe eller få den med i jagter eller ponyvæddeløb. Læg evt. legetøj ud på folden til den fx har mine hingsteplage store pilegrene som de bakser med...... Kun din fantasi sætter grænsen for jeres udfoldelser.

Håber du kan bruge det her til noget konstruktivt *s*

Mvh. Lene