godser og herregårde
Fra : Lena Rix

Dato : 22-11-02 15:01

Hej NG
findes der på nettet en liste over godser og herregårde.
jeg vil gerne finde ud af under hvilket godt min famile har tilhørt.

Lena

Fra : Bente Aaris

Dato : 22-11-02 15:28

> findes der på nettet en liste over godser og herregårde.
> jeg vil gerne finde ud af under hvilket godt min famile har tilhørt.

Det gør der prøv denne, her kan du klikke på landsdel efter landsdel og
se hvilke
godser der var der, med forskellige oplysninger bl. a. om ejere:

http://www.reitoft.dk/slotte.html+Reitoft+Slotte+og+Herreg%C3%A5rde&hl=d
a&lr=lang_da&ie=UTF-8

Mvh
Bente Aaris

Fra : Lars Jørgen Helbo

Dato : 22-11-02 17:18

On Fri, 22 Nov 2002 15:00:44 +0100, "Lena Rix" <rix@tyfus.dk> wrote:

>Hej NG
>findes der på nettet en liste over godser og herregårde.
>jeg vil gerne finde ud af under hvilket godt min famile har tilhørt.

Hvis du vil vide, hvilket gods, der havde jord i hvilke sogne, kan du
for Nørrejylland kigge i fortegnelsen, som kan hentes her:

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/publikationer.htm
--
Lars Jørgen Helbo <lars@helbo.org>
http://www.helbo.org

Fra : Lena Rix

Dato : 23-11-02 08:42

"Lars Jørgen Helbo" <lars@helbo.org> skrev i en meddelelse

> Hvis du vil vide, hvilket gods, der havde jord i hvilke sogne, kan du
> for Nørrejylland kigge i fortegnelsen, som kan hentes her:

> [...]
Hejsa det var en rigtig god oversigt.
findes der det samme over Fyn og sjælland?

Lena

Fra : Arne Feldborg

Dato : 23-11-02 02:14

"Lena Rix" <rix@tyfus.dk> skrev Fri, 22 Nov 2002 15:00:44 +0100

>Hej NG
>findes der på nettet en liste over godser og herregårde.
>jeg vil gerne finde ud af under hvilket godt min famile har tilhørt.

Der findes, derude på nettet, en lang række af afskrifter eller
registre til godsprotokoller. Her kan man ofte finde de oplysninger du
spørger efter.

Men ellers har Landsarkivet for Nørrejylland udgivet en publikation
specielt om hvilke godser der havde bønder gods hvilke steder.

http://www.sa.dk/lav/brugearkivet/elpub/Stedregister.pdf

Efter indlæsning (som tager lidt tid) kan filen gemmes på din harddisk,
og studeres i ro og mag senere.

--
mvh, A:\Feldborg